Veilig de wereld in

Veilig de wereld in

Wereldverkenning voor groep 3

Leren door te doen en door te ervaren. Dat is de kracht van Veilig de wereld in. Deze methode voor wereldverkenning in groep 3 blijft dicht bij de belevingswereld van jonge kinderen. De kennisgebieden aardrijkskunde, geschiedenis en natuur & techniek komen er in samenhang in terug. Binnen een gestructureerde en uitdagende leeromgeving gaan kinderen actief aan de slag. Ze leren door te doen, onderzoeken en ervaren. In de klas, en daarbuiten. De activiteiten zijn verrassend leerzaam én haalbaar.

Zo werkt het

12 wereldverkennende thema’s

Veilig de wereld in bestaat uit 12 wereldverkennende thema’s. Picto’s maken steeds duidelijk welk domein centraal staat: ruimte, tijd, natuur & techniek of mens & samenleving.



Actieve insteek

Elk thema van Veilig de wereld bestaat uit een basisprogramma met 2 lessen en 1 hoekactiviteit. En die hebben allemaal een actieve insteek gekregen. Zo kunnen de kinderen klassikale onderzoekjes doen: van koekjes bakken tot magneten onderzoeken. Houden ze groepsgesprekken: ze bespreken een praatplaat. Of ze maken individueel opdrachten in het werkboek: per les is er 1 werkblad.


Zelfstandig op onderzoek uit

In de hoeken gaan de kinderen zelfstandig op onderzoek uit. Met een hoekenboek als ondersteuning werken ze in groepjes samen. Kinderen gaan bijvoorbeeld bellenblazen, leren wat het beste zeepsop is en welke houder de mooiste bellen geeft. Ze observeren het weer en maken zelf een weersvoorspelling. Of ze werken met schaduw en licht en spelen een schaduwspel. Juist deze activiteiten maken Veilig de wereld in heel bijzonder.

Materiaal

Veilig de wereld in is een mooie, kleurrijke methode met praktische materialen. De manier van illustreren sluit aan bij Veilig leren lezen. Zelfs het bijtje komt terug!

Blader door de materialen van Veilig de wereld in

Leerstof

Veilig de wereld in voldoet aan de kerndoelen

4 kennisgebieden bij elkaar, zonder afbreuk te doen aan kerndoelen en leerlijnen. Ook dat is Veilig de wereld in. Het volledige leergebied ‘oriëntatie op jezelf en de wereld’ komt in de methode terug. Daarmee voldoet Veilig de wereld in aan alle kerndoelen voor de domeinen tijd, ruimte, natuur & techniek en mens & samenleving in groep 3.


Veel aandacht voor taal

Daarnaast besteedt Veilig de wereld in nadrukkelijk aandacht aan taal. De ontwikkeling van taal en het verkennen van de wereld zijn bij jonge kinderen sterk met elkaar verbonden. Om dingen te kunnen begrijpen, moeten ze de bijbehorende woorden wel kennen. Zwijsen werkt in Veilig de wereld in daarom doelgericht aan woordenschat. Bij elk thema hoort een kopieerblad met 15 belangrijke themawoorden, 5 bij elke activiteit.


Veilig de wereld in stimuleert daarnaast het functioneel lezen & schrijven én de mondelinge communicatie. Kinderen doen bijvoorbeeld (mondeling of schriftelijk) verslag van een onderzoekje, schrijven bijschriften bij materialen op de thematafel of vertellen over het inrichten ervan.

Doorgaande lijn

Na Veilig de wereld in (groep 3) stromen kinderen gemakkelijk door naar de Zwijsen-methoden voor geschiedenis, aardrijkskunde en natuur & techniek (groep 4 tot en met 8). Dat betekent een gemakkelijke overstap naar: De trek en Een zee van tijd (geschiedenis), In vogelvlucht (natuur en techniek) en Land in zicht (aardrijkskunde).

Gelinkt aan Veilig leren lezen

Veilig de wereld in is op meer punten bijzonder. Want Zwijsen sluit aan bij Veilig leren lezen, de meest gebruikte leesmethode in groep 3. De thema's van Veilig de wereld in sluiten inhoudelijk aan bij de kernen van Veilig leren lezen. Zo werd de Veilig leren lezenkern ‘Wat komt er uit een ei? het thema ‘Beestenboel’, en de kern ‘Schatgravers’ komt terug als het thema ‘Kaartlezen’. In elk thema komen vertrouwde routines en activiteiten terug. Dat scheelt veel tijd bij de organisatie en voorbereiding! Dit alles maakt Veilig de wereld in leuk, leerzaam én makkelijk te gebruiken.

Praktijkervaring

Josée Warnaar, auteur van Veilig leren lezen en Veilig de wereld in vertelt hoe zij met haar groep aan de slag ging met de hoekactiviteit ‘de weersvoorspelling’. Deze activiteit is onderdeel van thema 4 van Veilig de wereld in ‘het weer’. Thema 4 sluit aan bij kern 4 ‘Waar ben ik?’ van Veilig leren lezen.


Anke Poort, leerkracht groep 3 op basisschool de Oversteek in Liempde: 'Wereldoriëntatie krijgt meer betekenis voor de kinderen'. Lees het interview met Anke


Yvonne Gielen, leerkracht groep 3 op basisschool ’t Slingertouw in Eindhoven ziet hoe de lessen haar leerlingen in groep 3 uitdagen. “Ze zijn actief met wereldoriëntatie bezig en het is ook nog eens goed voor het uitbreiden van de woordenschat.” Lees het interview met Yvonne

Veilig de wereld in is beschikbaar voor de Vlaamse onderwijsmarkt onder de titel Veilig de wereld rond.
Bekijk de informatie op www.veiligdewereldrond.be

Deel met anderen

 Blader door de materialen van Veilig de wereld in


Marjon Pigmans

Marjon Pigmans leerkracht groep 3

'De leerlingen zijn binnen hetzelfde thema van Veilig leren lezen op een andere manier bezig met taal.'

Lees verder
Kinderen

Lieke Gruyters leerkracht groep 3

‘De opdrachten volgen ook mooi het leesniveau van de kernen van Veilig leren lezen.’

Lees verder

 

Yvonne Gielen

Yvonne Gielen leerkracht groep 3

‘Het sluit aan bij de beleving van kinderen en het is goed voor het uitbreiden van de woordenschat.’

Lees verder