Veilig de wereld in sluit aan bij de beleving van kinderen

Veilig de wereld in sluit aan bij de beleving van kinderen

Veilig de wereld in

Basisschool ’t Slingertouw in Eindhoven werkt sinds dit schooljaar met Veilig de wereld in. Yvonne Gielen ziet hoe de lessen haar leerlingen in groep 3 uitdagen. “Ze zijn actief met wereldoriëntatie bezig en het is ook nog eens goed voor het uitbreiden van de woordenschat.”

Yvonne Gielen

Jullie hadden eerst een andere methode voor wereldoriëntatie?

“Ja, maar die sloot niet zo goed aan bij Veilig leren lezen. Soms moest je echt de link zoeken tussen de les wereldoriëntatie en de taal- en leesles. Nu kunnen we de thema’s veel beter uitdiepen. De thema’s van Veilig de wereld in sluiten perfect aan op Veilig leren lezen. Zoals in kern 7 met de schatkaart. Met Veilig de wereld in maken de kinderen een plattegrond van de klas. De kinderen leren op die manier ook echt anders kijken, van bovenaf. Een vorm van ontdekkend leren dus. En omdat je aansluit bij de thema’s waar ze op dat moment mee bezig zijn, leeft het veel meer bij de kinderen. Bovendien blijft Veilig de wereld in dichtbij de kinderen. De activiteiten sluiten aan bij de beleving van kinderen. Zo was ik laatst bijvoorbeeld bezig met schroeven. Een leerling zegt dan: daar heb ik papa nog mee geholpen!”

Is Veilig de wereld in goed in te passen in het lesprogramma?

“Ja, juist omdat je met hetzelfde thema bezig bent. In kern 8 is het thema theater. ’s Ochtends werk je met het verhaal van Juf Anke die een feest heeft georganiseerd. ’s Middags maken de leerlingen zelf een uitnodiging voor kinderen in groep 4 om naar een optreden van groep 3 te komen kijken. En het zijn natuurlijk uitdagende lessen die overigens goed te combineren zijn door er bijvoorbeeld een tekenactiviteit aan vast te plakken. Met het werkboek ben ik soms wel drie kwartier bezig. Maar dat komt ook omdat de kinderen zo enthousiast zijn. De eerste kernen begeleid je de kinderen nog wel bij het maken van de opdrachten in de werkboekjes. Ze kunnen nog amper lezen natuurlijk. Na de kerst kunnen ze al heel zelfstandig in de werkboekjes werken.”

Hoe bevallen de hoekactiviteiten?

“Die zijn heel populair onder de leerlingen. Elke hoek mogen ze één keer per week kiezen. En aan het eind mogen ze laten zien wat ze hebben gemaakt. Of bijvoorbeeld een optreden laten zien. Zo mochten in kern 8 leerlingen van groep 3 op het grote podium optreden voor leerlingen uit groep 4. Die hadden we als publiek uitgenodigd met flyers die de kinderen ook zelf hadden gemaakt.”

“Met het thema ridders en kastelen mogen ze in de bouwhoek een kasteel bouwen. Het is heel mooi om te zien dat daar dan discussie ontstaat over of er nou wel of geen kanonnen bij een kasteel horen. En het is goed voor het uitbreiden van de woordenschat. Woorden als kantelen en waterburcht zijn specifieke woorden die je met Veilig de wereld in aanbiedt.”

Een zinvolle uitbreiding en verdieping dus van wat kinderen in groep 3 leren?

“Ja, de kinderen in groep 3 hebben ook de juiste leeftijd om aandacht te besteden aan wereldoriëntatie. Hun interesse is groot. Hoe zit iets in elkaar? En hoe werkt het? Ze vertellen ook veel uit eigen ervaring en leren zo veel van elkaar. Of je gaat samen op zoek naar het antwoord. Bij het thema ‘Wat komt er uit een ei?’ had een leerling de vraag of een vis ook uit een ei komt. Een andere leerling reageerde: mijn vader heeft een viswinkel, dus ik vraag het hem!”

“Ook het spijkerpoepen vonden ze fantastisch. Dat was onderdeel van het thema ‘spellen van vroeger’. De kinderen vroegen ook aan hun opa en oma wat zij vroegen speelden. En dat viel mooi samen met het voorleesontbijt op school. We hadden een opa in de klas die aan de kinderen voorlas en hij kon dus meteen wat vertellen over wat hij vroeger speelde als kind.”

 

 

 

Deel met anderen

 Met het thema ridders en kastelen mogen ze in de bouwhoek een kasteel bouwen.

Met het thema ridders en kastelen mogen ze in de bouwhoek een kasteel bouwen.

 De hoekactiviteiten zijn heel populair onder de leerlingen.

De hoekactiviteiten zijn heel populair onder de leerlingen.

 Het is goed voor het uitbreiden van de woordenschat.

Het is goed voor het uitbreiden van de woordenschat.