Puk kiest… een prentenboek voor de Nationale Voorleesdagen

Puk is dol op voorlezen. En dit jaar mocht Puk zelf een prentenboek uitkiezen voor de Nationale Voorleesdagen, van 25 januari t/m 4 februari 2023! Leuk toch? Puk koos het prentenboek ‘Aankleden met Fien en Milo’. Want Puk vindt aankleden best moeilijk. Zoveel kleren. Hoe doe je dat?

Wij hebben een paar leuke activiteiten uitgewerkt bij het thema van dit boek. En we hebben nog een extraatje: download onderaan dit artikel het Aankleedspel en kleed Puk aan samen met je peuters!

Waar gaat het prentenboek over?

Fien en Milo willen samen buiten spelen. Milo is al klaar om naar buiten te gaan. Hij heeft al zijn kleren aan. Maar Fien niet, ze is nog helemaal bloot. Fien moet nog een onderbroek, hemd, daarover een jurk, sokken, schoenen en een jas aantrekken. Maar Fien heeft heel veel mooie kleren. Ze vindt het erg moeilijk om te kiezen!

  • Aankleden met Fien en Milo
    Prentenboek
    15,95

Voor wie?

Dit prentenboek is geschikt voor kinderen vanaf twee jaar. Je kunt het boek voorlezen aan een paar kinderen tegelijk of steeds aan één kind apart. Kies een rustig plekje in de ruimte. Bijvoorbeeld op een bank of op een groot zitkussen. Zorg dat alle kinderen de prenten goed kunnen zien.

Wat kun je doen met dit prentenboek over het thema Aankleden?

Voor het voorlezen

Laat de voorkant van het prentenboek zien. Wat zien de kinderen? Wijs Fien en Milo aan en vertel wat Fien en Milo aan het doen zijn. Benoem alle kledingstukken die Fien en Milo aantrekken. Geef aan dat Fien en Milo samen buiten willen spelen, maar dat Fien nog helemaal bloot is. Kijk en luister maar…

Tijdens het voorlezen

  1. Wijs tijdens het voorlezen steeds de kledingstukken aan op de prenten. Ga bij de jongere peuters niet expliciet in op de patroontjes van de kleding van Fien, maar lees het wel gewoon voor.
  2. Zorg voor veel variatie in intonatie, mimiek en gebaar om zo de verschillende woorden en begrippen duidelijk te maken. Bijvoorbeeld door het uitbeelden van de zin ‘Dat is veel te koud’ of ‘Nu heeft ze lekkere warme voeten’. Doe dat op een natuurlijke manier tijdens het voorlezen.
  3. Laat de kinderen steeds met Fien meedenken en stimuleer zo de interactie, bijvoorbeeld:
    – Welke onderbroek gaat Fien kiezen, denk je? Klopt dat?
    – Welke sokken gaat Fien kiezen? Klopt dat?
    – Welke jurk vind jij het mooist? Welke vindt Fien het mooist?
    – En wat doet Milo steeds? Zien jullie dat?
  4. Beperk de reacties van de kinderen zoveel mogelijk tot het verhaal, zodat het verhaalbegrip niet wordt verstoord.
  5. Begrijpen de kinderen de plot van het boek? Zien ze wat er gebeurd is? Fien is aan het einde van het verhaal helemaal aangekleed en Milo is … Juist, bloot! Wat nu? Kunnen ze nu wel buiten spelen?

Na het voorlezen

Speel met de kinderen een deel van het verhaal na. Zorg voor allerlei kledingstukken: drie onderbroeken, drie paar sokken, drie hemden, drie jurken, drie jasjes. Laat de peuter steeds een kledingstuk kiezen. Eerst komt de … en dan de … Welke wil je kiezen? Zijn dat zomerkleren of winterkleren? Heeft het kind het nu warm of koud?

Tip: vergeet niet het prentenboek meerdere keren voor te lezen. Jonge kinderen kunnen het verhaal niet vaak genoeg horen!

Belangrijke woorden in het prentenboek

  • De woorden in de tekst kun je goed aanwijzen op de prenten, bijvoorbeeld: de onderbroek, de broek, bloot, het been, de kleren, de jurk, het hemd, de sokken.
  • Voor de iets oudere en al wat meer taalvaardige peuters is het leuk als je ingaat op de kleuren en patroontjes van de kleding, bijvoorbeeld: groene broek, een broek met streepjes, een hemd met bloemetjes of een jurk met stipjes.

Meer over aankleden

Knip Puk en al zijn kleertjes uit, en speel met je peuters het aankleedspel. Door zelf nog kleertjes te tekenen die duidelijk te groot of te klein zijn, te kort of te lang, kan je de peuters ook laten oefenen met deze begrippen.

Reacties (0)

Geef een antwoord

Jouw email wordt niet gepubliceerd.

Toegevoegd aan winkelmand

Naar winkelmandje