Starten met Semsom – blok 1
Je bent nu bezig in het Startblok. In het Startblok is er tijd en ruimte om aan de manier van werken te wennen en materialen te introduceren of lesstof uit het voorgaande leerjaar te herhalen. Vanaf blok 1 (vanaf de 5e schoolweek) zit de opbouw van Semsom anders in elkaar. In dit artikel de opvallendste veranderingen op een rij.
Opbouw van een blok
Blok 1 bestaat net als het Startblok uit vier weken. Alleen is de opbouw van de weken anders. De eerste drie weken staan de weekdoelen centraal en in de laatste week volgt de toets.
Basislessen
Vanaf blok 1 werken de kinderen aan drie weekdoelen. Elke week staat een ander weekdoel centraal. De weekdoelen zijn onderverdeeld in vier lesdoelen. In de basislessen werken de kinderen naar het bereiken van het weekdoel toe. Nieuw is dat de lesdoelen niet meer in twee dagen zijn opgesplitst. De lesdoelen worden binnen één les aangeboden. Door de flexibele leselementen binnen Semsom kan je er altijd voor kiezen om delen uit de les op een ander tijdstip van de dag in te plannen. Bewegend en spelend leren of werken in het werkboek kan ook prima op een middag.
Meer-weerles
Aan het eind van de week is er een meer-weerles. In de meer-weerles komen de lesdoelen samen in het weekdoel. Tijdens deze les is er ruimte voor verlengde instructie (weer) en verdiepende instructie (meer). De meer-weerles sluit af met een onderhoudsdoel. Dit zijn herhalingsdoelen rondom meten en meetkunde. In blok 1 gaat het om het tekenen van schaduw, het systeem van kopen en betalen en begrippen als links, rechts, tegenover en tussen. Het onderhoudsdoel kan je eventueel passend maken binnen het thema waarin je werkt.
Verdiepende instructie
Nieuw in blok 1 is de verdiepende instructie voor sterke rekenaars. In het Startblok stonden al denkvragen of extra activiteiten voor leerlingen die het doel al hadden behaald. Vanaf blok 1 komt daar verdiepende instructie bij. In elke 2e, 4e en 5e les van een week is er een verdiepende instructie. Hier werken leerling aan een plusdoel passend bij de les. Het zijn korte en krachtige momenten.
Vanaf blok 5 in groep 3 en vanaf blok 1 in groep 4 zijn er plus werkboeken beschikbaar voor kinderen die de stof al goed beheersen.
De vierde week
De eerste les van de 4e week staat de toets op het programma. De toets bestaat uit een deel automatiseren en een deel weekdoelen. Naar aanleiding van de resultaten kan je in de HRV-lessen gerichte instructie geven. De HRV-lessen starten met het leren toepassen van de weekdoelen in contextsommen. Hiervoor is een vast stappenplan. Na de contextsommen volgt er een moment van herhaling (verlengde instructie) of verrijking (verdiepende instructie). Les 17 gaat over het weekdoel van week 1, les 18 over het weekdoel van week 2 en les 19 over het weekdoel van week 3.
De laatste les van het blok is een Speelles of onderzoeksles. In de handleiding staan suggesties voor een rekencircuit. Natuurlijk is er ook ruimte voor eigen inbreng, ideeën en materialen. Je kunt er ook voor kiezen om (klassikaal) activiteiten te spelen. Misschien zijn er wel succesnummers ontstaan? Een mooi moment om deze als afsluiting van het blok nog een keer te herhalen.