Starten met Semsom – blok 1

Je bent nu bezig in het Startblok. In het Startblok is er tijd en ruimte om aan de manier van werken te wennen en materialen te introduceren. Hopelijk genieten de leerlingen van het spelend en bewegend leren. Vanaf blok 1 (vanaf de 5e schoolweek) zit de opbouw van Semsom anders in elkaar. In dit artikel de opvallendste veranderingen op een rij.

Opbouw van een blok

Blok 1 bestaat net als het Startblok uit vier weken. Alleen is de opbouw van de weken anders. De eerste drie weken staan de weekdoelen centraal en in de laatste week volgt de toets.

Basislessen

Vanaf blok 1 werken de kinderen aan drie weekdoelen. Elke week staat een ander weekdoel centraal. De weekdoelen zijn onderverdeeld in vier lesdoelen. In de basislessen werken de kinderen naar het bereiken van het weekdoel toe. Nieuw is dat de lesdoelen niet meer in twee dagen zijn opgesplitst. De lesdoelen worden binnen één les aangeboden. Door de flexibele leselementen binnen Semsom kan je er altijd voor kiezen om delen uit de les op een ander tijdstip van de dag in te plannen. Bewegend en spelend leren of werken in het werkboek kan ook prima op een middag.

Meer-weerles

Aan het eind van de week is er een meer-weerles. In de meer-weerles komen de lesdoelen samen in het weekdoel. Tijdens deze les is er ruimte voor verlengde instructie (weer) en verdiepende instructie (meer). De meer-weerles sluit af met een onderhoudsdoel. Dit zijn herhalingsdoelen rondom meten en meetkunde. In blok 1 gaat het om het tekenen van schaduw, het systeem van kopen en betalen en begrippen als links, rechts, tegenover en tussen. Het onderhoudsdoel kan je eventueel passend maken binnen het thema waarin je werkt.

Verdiepende instructie

Nieuw in blok 1 is de verdiepende instructie voor sterke rekenaars. In het Startblok stonden al denkvragen of extra activiteiten voor leerlingen die het doel al hadden behaald. Vanaf blok 1 komt daar verdiepende instructie bij. In elke 2e, 4e en 5e les van een week is er een verdiepende instructie. Hier werken leerling aan een plusdoel passend bij de les. Het zijn korte en krachtige momenten.

De vierde week

De eerste les van de 4e week staat de toets op het programma. De toets bestaat uit een deel automatiseren en een deel weekdoelen. Naar aanleiding van de resultaten kan je in de HRV-lessen gerichte instructie geven. De HRV-lessen starten met het leren toepassen van de weekdoelen in contextsommen. Hiervoor is een vast stappenplan. Na de contextsommen volgt er een moment van herhaling (verlengde instructie) of verrijking (verdiepende instructie). Les 17 gaat over het weekdoel van week 1, les 18 over het weekdoel van week 2 en les 19 over het weekdoel van week 3.

De laatste les van het blok is een Speelles. In de handleiding staan suggesties voor een rekencircuit. Natuurlijk is er ook ruimte voor eigen inbreng, ideeën en materialen. Je kunt er ook voor kiezen om (klassikaal) activiteiten te spelen. Misschien zijn er wel succesnummers ontstaan? Een mooi moment om deze als afsluiting van het blok nog een keer te herhalen.

Reacties (2)
Mariska (webredactie Zwijsen) schreef op 14 september 2021:
Beste Petra, Dat zijn inderdaad verdiepende opdrachten. Sterke, snelle rekenaars zullen hier aan toe komen en mogen deze opdrachten ook maken. Welke kinderen de opdrachten maken, kan per les (per doel) verschillen. Wat meer achtergrond staat in de algemene handleiding: Semsom en sterke rekenaars Vanaf blok 1 besteden we aandacht aan de sterke rekenaars. Na de IK-fase in de instructie volgt in iedere les een denkvraag of een extra activiteit waarmee leerlingen kunnen laten zien of ze het lesdoel al behaald hebben en/of ze hun kennis op een andere manier kunnen toepassen. Op basis van je observatie kun je bepalen of deze leerlingen ook verder kunnen met de verdiepingsoefeningen. In het werkboek zijn één of twee verdiepingsoefeningen (opgaven met een blaadje). Ook krijgen de rekensterke leerlingen 2 keer per week een verdiepende instructie aansluitend bij het lesdoel gedurende het hele jaar. Als de leerlingen klaar zijn met de verdiepingsoefeningen, werken ze verder met activiteitenkaarten aansluitend bij het weekdoel. Leerlingen kunnen ook nog op eigen niveau verder werken aan de Rekenmuur. Hierbij kun je gebruikmaken van de software en de activiteitenkaarten automatiseren. ^Mariska
Petra Remmers schreef op 12 september 2021:
In de handleiding staat voor een bepaalde opdracht een blaadje. Wat betekent dit? Is dat verdieping (extra werk)? Ik kan het verder niet vinden. Ik wacht u antwoord even af. Bedankt, Petra Remmers Leerkracht groep 3 OBS De Blauwe Morgenster In Middenbeemster Werkzaam op woensdag t/m vrijdag

Geef een antwoord

Jouw email wordt niet gepubliceerd.

Toegevoegd aan winkelmand

Naar winkelmandje