Zinderend Zwijsen – programma maandag 8 maart

Uitgeverij Zwijsen organiseert op maandag 8, woensdag 10 en donderdag 11 maart 2021 van 15.00 – 18.00 uur een gratis online event vol kennis en inspiratie voor alle leerkrachten van het primair onderwijs. Drie middagen boordevol online workshops, presentaties, interviews, tips, inspiratie, nieuwe inzichten en nog veel meer.

Maandag 8 maart bieden we een inspirerende middag over kleuters, groep 3 en schrijfonderwijs. Bekijk hieronder het programma.

Het is niet meer mogelijk om je voor Zinderend Zwijsen in te schrijven. De uiterste inschrijfdatum (28 februari) is verlopen.

Programma

TijdOnderdeel
15:00-15:10 uurOpening
15:10-15:40 uurRonde 1 – Opening met rondetafelsessie
15:50-16:20 uurRonde 2 – Keuze uit 3 online sessies
16:30-17:00 uurRonde 3 – Keuze uit 4 online sessies
17:10-17:40 uurRonde 4 – Keuze uit 3 online sessies
17:40 uurAfsluiting

Inhoud

Ronde 1 (15:10 – 15:40)

Opening met rondetafelsessie: Soepele overgang van kleuters naar groep 3

In deze rondetafelsessie gaan Marjon Verstappen (uitgever Aanvankelijk Lezen en schrijven), Maud Bos (uitgever Peuters & Kleuters) en twee leerkrachten (groep 1/2 en groep 3) van dezelfde school in gesprek over de overgang van kleuters naar groep 3.

Ronde 2 (15:50 – 16:20)

1. Workshop fantasiebevordering voor kleuterleerkrachten en kleuters

Bert Plagman, bekend als stem van Tommie uit Sesamstraat, laat je door middel van een verhaal ervaren hoe ieder van ons een uniek filmpje kan maken in zijn of haar hoofd. Vanuit zijn jarenlange ervaring als poppenspeler en verhalenverteller zal hij je vast kunnen inspireren.

2. Maak kennis met de VVE training van Schatkist editie 3

In deze interactieve workshop maak je kennis met de VVE-training van Schatkist editie 3 en onderzoek je wat de meerwaarde van deze training kan zijn voor jou en je kleuters.

Door Magda van der Wulp, trainer

3. Veilig leren lezen kim: Vraag het de gebruiker

Aan het woord twee leerkrachten van scholen die werken met Veilig leren lezen kim-versie. Vraag ze alles wat je maar wilt weten over deze methode! Wat zijn hun ervaringen? Hoe zijn zij tot hun keuze voor deze methode gekomen? Hoe hebben ze hun lessen georganiseerd? Wat doen ze met hele goede/zwakke lezers? enz. enz.

Ronde 3 (16:30 – 17:00)

1. Thematisch werken met Veilig leren lezen kim en De Zaken 3 – 4

Met Veilig leren lezen kim-versie bied je in groep 3 wereldoriëntatie volledig geïntegreerd aan. Wil je meer doen in groep 3 en/of de lijn voortzetten in groep 4, dan sluit De Zaken 3-4 perfect aan op Veilig leren lezen. Maar hoe werkt dit in de praktijk? Methodeadviseur Marike laat dit zien aan de hand van het thema van kern 8.

2. Inspiratie hulp aan risico lezers

Het is belangrijk om direct vanaf de start de aanpak voor risicolezers te intensiveren om de achterstand zo klein mogelijk te houden. Maar hoe pak je dat aan? En waar leg je de accenten? In deze inspiratiesessie laten we je zien hoe je tegemoet kunt komen aan de onderwijsbehoeften van de risicolezers. Dit alles wordt geïllustreerd met praktische voorbeelden, die je direct in de les kunt toepassen.

Deze sessie is gericht op leerkrachten die minder dan 3 jaar met de kim-versie werken.

3. Schatkist editie 3: Vraag het de gebruiker

Aan het woord twee leerkrachten van scholen die werken met Schatkist editie 3. Vraag ze alles wat je maar wilt weten over deze methode! Wat zijn hun ervaringen? Hoe zijn zij tot hun keuze voor deze methode gekomen? Hoe hebben ze hun lessen georganiseerd? enz. enz.

4. Maak kennis met Semsom!

Maak kennis met de aanvankelijk rekenen methode voor groep 3. Groep 3 is een bijzonder leerjaar. Maar het geldt niet alleen voor lezen. Ook op het gebied van rekenen vragen de leerlingen in dit jaar om een bijzondere aanpak. Semsom is de allereerste aanvankelijk rekenmethode die speciaal ontwikkeld is voor jaargroep 3. Daar laten we je graag mee kennismaken! Tijdens deze presentatie kun je ons ‘live’ vragen stellen in de chat.

Ronde 4 (17:10 – 17:40)

1. Webinar doorgaande leerlijn lezen

In dit webinar nemen Marjon Verstappen, uitgever en Robert Hendriks, methode adviseur je mee in de doorgaande leerlijn lezen van Uitgeverij Zwijsen. Ze laten je zien waarom een doorgaande leerlijn van belang is en hoe de doorgaande leerlijn lezen in de methodes Uk&Puk, Schatkist, Veilig leren lezen en Estafette verwerkt is.

2. Een versje, een verhaal en hoe je speelt met taal

In dit vrolijke live programma spelen en lachen we met boeken, versjes, liedjes en verhaaltjes voor kinderen van 4-7 jaar. Deze workshop wordt gegeven door Elle van Lieshout en Erik van Os. Zij schrijven sinds 1990 samen (kinder-)boeken, (Sesamstraat-)liedjes, versjes en werken al 30 jaar mee aan o.a. Schatkist en Veilig leren lezen.

3. Blokschrift of verbonden schrift als handschrift voor de toekomst?

Houdt deze vraag ook op jouw school de gemoederen bezig? In deze sessie ervaar je waarom leren schrijven niet mag ontbreken in het onderwijs en ontdek je de voor- en nadelen van verbonden schrift én blokschrift. Op basis hiervan kun je een weloverwogen keuze maken.

Door Marion van der Meulen, auteur van Pennenstreken

Lees meer over het programma van woensdag 10 maart en donderdag 11 maart.

Toegevoegd aan winkelmand

Naar winkelmandje