Rekencoördinatoren kennis- en inspiratietraject
Er is veel te doen rondom het rekenonderwijs, en verandering is noodzakelijk. Dat klinkt makkelijk gezegd, maar hoe pak je dat aan? Gelukkig zijn er volop wetenschappelijke en praktische inzichten beschikbaar die je hierbij kunnen helpen. Zwijsen verzamelt en deelt deze inzichten met jou in een traject speciaal voor rekencoördinatoren.
Naast twee inspirerende en praktische rekenbijeenkomsten in het schooljaar 2024-2025 staan onze experts voor je klaar gedurende het hele traject.
NB Aanmelden is niet langer mogelijk, het traject is vol.
Wat houdt het traject in?
In het traject rekencoördinatoren willen we je inspireren. Zo bieden we workshops aan die worden gegeven door experts. De inzichten die je opdoet in de workshops, kun je direct uitproberen in de klas en gebruiken in de visie die je neerlegt voor jouw school.
Bevalt het traject? Start dan het schooljaar erna (2025-2026) geheel vrijblijvend met de nieuwe rekenmethode in groep 5 waarin de inzichten zijn verwerkt.
‘Als rekencoördinator ben ik een soort solo op school. Ik mis een sparringpartner waarmee ik ervaringen kan delen.‘
Voor wie?
Het traject is exclusief voor rekencoördinatoren. Scholen die met Semsom in groep 3 en 4 werken krijgen voorrang. Per school mogen twee leerkrachten deelnemen. Als rekencoördinator mag je dus een collega meenemen.
Wat kun je verwachten?
- Twee inspirerende en praktische rekenbijeenkomsten, op woensdag 20 november 2024 en 16 april 2025 in Amersfoort
- Met workshops van rekenexperts
- Deelnemen samen met een collega
- Nieuwsbrieven en informatie om met jouw team te delen
- Snel antwoord op je vragen via Whatsapp, telefoon en email
- Netwerken met andere scholen
- Certificaat van deelname
En dit alles helemaal gratis.
Jouw voordeel?
Aan het einde van dit traject ben je volledig up-to-date over het rekenonderwijs en heb je een beter inzicht in wat werkt voor jouw school. Daarnaast beschik je over concrete aanknopingspunten om je rekenbeleidsplan verder te verbeteren.
Extraatje
Als deelnemer aan dit traject krijg je als eerste de optie om in schooljaar 2025-2026 te starten met de nieuwe rekenmethode in groep 5 van Zwijsen.
Huh? Toch opvolging voor Semsom?
Klopt! Op veler verzoek is Zwijsen bezig met de ontwikkeling van een rekenmethode voor groep 5 tot en met groep 8. Een rekenmethode die uiteraard naadloos aansluit bij Semsom, maar zich vooral richt op rekenen in de bovenbouw van het PO. Zoals je van Semsom gewend bent gaat deze rekenmethode specifiek ontwikkeld worden voor de behoeftes van kinderen, ditmaal voor groep 5 tot en met 8. Meer informatie hierover volgt in schooljaar 2025-2026.
Bijeenkomsten
Locatie: Observant in Amersfoort
Tijd: 10:00 – 16:00
Programma:
- Opening
- Plenaire presentatie
- Workshopronde 1*
- Uitgebreide lunch
- Workshopronde 2*
- Plenaire presentatie
- Borrel
Plenaire opening – Nieuwe kerndoelen rekenen en wiskunde: wat verandert er? (Marc van Zanten)
Marc van Zanten is als expert rekenen-wiskunde verbonden aan SLO en was voorzitter van het team dat de nieuwe kerndoelen ontwikkeld heeft. Hij neemt je mee door de nieuwe kerndoelen. Wat is oud en vertrouwd en wat zijn nieuwe elementen? Verder zet Marc je aan het denken over hoe je in jouw eigen reken-wiskundeonderwijs kunt werken aan die nieuwe elementen.
Workshops
In elke ronde worden vier workshops gegeven. Uiteindelijk kan je dus twee van de vier workshops volgen. Aan elke workshop kunnen 30 mensen meedoen. Mocht de workshop van je keuze in beide rondes al vol zijn, dan delen we je in bij een andere workshop.
Workshop 1: Sterke rekenaars in je klas ( Suzanne Muller)
In iedere klas zitten er wel een paar: sterke rekenaars. Hoe daag je deze leerlingen uit en houd je ze betrokken bij de klas? Suzanne is een gedreven leerkracht en rekenexpert, met specialisatie sterke rekenaars. Ze geeft jou praktische inzichten en tools om ook deze leerlingen te laten groeien. Deze workshop is voorbereid samen met Suzanne Sjoers.
Workshop 2: Hoge en realistische verwachtingen (Ronnie Huberts)
Hoge en realistische verwachtingen zijn van grote invloed op het leren, de motivatie en het zelfbeeld van je leerlingen. Het draagt bij aan kansengelijkheid én een hogere leeropbrengst. Dus wil je hogere resultaten? Stel je verwachtingen bij! Ronnie Huberts is rekenexpert en voorzitter rekennetwerk Stichting Optimus Primair Onderwijs en legt uit hoe je dit kunt toepassen in jouw dagelijkse praktijk.
Workshop 3: Bevorder rekenplezier en voorkom rekenangst (Marianne Espeldoorn)
In deze workshop leer jij hoe je leerlingen motiveert en betrokken houdt voor het vak rekenen met als gevolg; meer zelfvertrouwen en meer succeservaringen. Marianne Espeldoorn is docent-onderzoeker rekenen-wiskunde bij NHL Stenden Hogeschool.
Workshop 4: Automatiseren is de basis (Marieke Gribling en Petra Kroon)
Automatiseren is het vlot en goed uitrekenen van rekenopgaven. Maar wat is vlot? In deze workshop leer je (meer) over het belang van automatiseren en memoriseren, de rekendrempels, en hoe je het kunt vormgeven binnen en buiten de rekenles. Marieke Gribling is een enthousiaste leerkracht en rekenexpert. Petra Kroon is bekend van de rekenhoek waar ze veel aandacht heeft voor het belang van spel.
Afsluiting: De drie dingen die je echt moet weten over de opbouw van rekenonderwijs
Wied en Cécile Ruijssenaars combineren een wetenschappelijke blik met praktische kijk op onderwijs. Hun laatste werken Berekend! en EHBI 2.0 (Eerste Hulp Bij Instructie 2.0) geven veel inzicht in hoe je rekenonderwijs nog beter vorm kunt geven. In deze workshop leer je als leerkracht, IB-er of rekenspecialist meer over de drie verschillende soorten kennis bij rekenen. En ook hoe je effectief gebleken instructieprincipes kunt inzetten om je leerlingen deze soorten kennis bij te brengen. Wied en Cécile vatten hun aanpak samen, geven illustraties en dagen je uit tot verdere verdieping.
Locatie: Observant in Amersfoort
Tijd: 10:00 – 16:00
Programma:
- Opening
- Plenaire presentatie
- Workshopronde 1*
- Uitgebreide lunch
- Workshopronde 2*
- Plenaire presentatie + certificaat
- Exclusieve inschrijving: Alvast starten met nieuwe rekenmethode in groep 5!
- Borrel
*) Workshoprondes
In elke ronde worden vier workshops gegeven. Uiteindelijk kan je dus twee van de vier workshops volgen. Welke workshops er worden gegeven, wordt bekend in februari 2025.
Aanmelden
Helaas, aanmelden is niet langer mogelijk, het traject is VOL. Heb je vragen? Neem dan contact op met de klantenservice.