HJK Congres 2026

Samen Werkt!

Jij maakt het verschil in de wereld van het jonge kind

Als onderwijsprofessional ben jij de spil in de wereld van het jonge kind. Niet alleen in jouw aanbod, maar ook wie je daarbij betrekt: ouders, collega’s, experts, kinderopvang, wijkorganisaties… Het HJK Congres is daarom een ode aan jouw vak en een uitnodiging om de samenwerking te versterken, zowel binnen als buiten je klaslokaal.

Voor wie?

Het HJK congres is er voor alle soorten professionals, of je nu net gestart bent of al jaren ervaring hebt, voor ieder zijn er bijpassende workshops. Ook voor kinderopvangspecialisten hebben we een aantal workshops.

Programma

WOENSDAG 8 april 2026

9:15

Inloop, koffie/thee en iets lekkers

10:45

Informatiemarkt, koffie/thee en zaalwissel

12:30

Informatiemarkt en lunch

14:45

Pauze en zaalwissel

16:00

Afsluiting HJK Congres en ontvangst goodiebag

Keynote

10.00 – 10.45 uur

Workshopronde 1

11.15 – 12.30 uur

Workshops met een * zijn in beide rondes beschikbaar.

Foto van Jantien Dhont
Jantien Dhont

1. Aan de slag met ontluikend schrijven

Niveau 1 | Niveau 2

In de onderbouw ligt de focus vaak op spreken en woordenschat, terwijl ontluikend schrijven weinig aandacht krijgt. Juist door dit te stimuleren, ontdekken kinderen spelenderwijs dat schrijven een middel is om zich te uiten en te communiceren.

Foto van Janneke Hagenaar
Janneke Hagenaar

2. De natuur als co-teacher

Niveau 1 | Niveau 2 | KDV

“It takes a village to raise a child”  en misschien ook een bos of een tuin. In deze workshop ontdek je hoe natuur een échte co-teacher kan zijn die rust, ritme, nieuwsgierigheid en verbondenheid brengt. Je ervaart hoe natuur relaties versterkt en samenwerking bevordert.

Foto van José Hillen
José Hillen

3. *Boekenkastkinderen! Hoe zorg je ervoor dat alle kinderen genieten van boeken?

Niveau 1 | Niveau 2 | KDV

Boekenkastkinderen: een term die niet bestaat, maar waarvan elke leerkracht wel weet wat ermee wordt bedoeld — kinderen die van boeken houden. Je weet precies welke kinderen dit zijn en welke niet.

Foto van Kirsten Ochse
Kirsten Ochse

4. Omgaan met ‘lastig’ gedrag – samen werkt!

Niveau 2 | KDV

In deze interactieve workshop ga je samen kijken naar ‘lastig’ gedrag bij jonge kinderen. Met de brillenmetafoor ontdek je hoe je eigen kijk op gedrag je interpretatie en reactie beïnvloedt.

Foto van Dayenne Schurman & Kelsey Alspeer Foto van Dayenne Schurman & Kelsey Alspeer
Dayenne Schurman & Kelsey Alspeer

5. Kijken met open ogen, burgerschap begint bij jou

Niveau 1 | Niveau 2

Hoe we kinderen leren samenleven, begint bij hoe wij als leerkracht kijken. In deze workshop nodigen we je uit om opnieuw met een open blik te kijken naar de wereld van jonge kinderen.

Foto van Diana Turkenburg – de Haan
Diana Turkenburg – de Haan

6. Stoeien als bouwsteen voor de ontwikkeling

Niveau 1 | Niveau 2 | KDV

Een sessie over fysiek spel, sociale ontwikkeling en pedagogische begeleiding in beweging. Kinderen hebben een natuurlijke drang tot fysiek spel: duwen, trekken, rollen en botsen. Niet zomaar, maar uit diep verlangen naar contact, grenzen en groei.

Foto van Janet de Vink
Janet de Vink

7. *Creatief met doelen in hoeken

Niveau 1 | Niveau 2

In een kleutergroep zijn vaak verschillende hoeken aanwezig, maar hoe verwerk je hier leerdoelen in zodat kinderen er al spelend mee in aanraking komen? In deze workshop ga je praktisch aan de slag met het verrijken van de huishoek: per thema doelen koppelen, samen met kinderen ideeën bedenken en materialen toevoegen.

Foto van Ellen-Joan Wessels
Ellen-Joan Wessels

8. *Stress bij kinderen: hoe houden we het gezond?

Niveau 1 | Niveau 2

Earley Life Stress kan later leiden tot burn-out, overgewicht, depressie of hart- en vaatziekten, met grote persoonlijke én maatschappelijke impact. In deze workshop leer je wat Early Life Stress is, welke soorten stress er zijn en waarom sociale steun zo belangrijk is.

Foto van Petra Mestrom
Petra Mestrom

9. Spel, taal en greenscreen in de onderbouw

Niveau 1 | Niveau 2

Verhalen maken doe je samen. Ontdek hoe greenscreen-techniek spelenderwijs taal, creativiteit en digitale vaardigheden bij jonge kinderen versterkt. Samenwerking staat hierbij centraal, want een film in je eentje kan niet. Kinderen maken afspraken over de verhaallijn, verdelen rollen en werken nauw samen.

Foto van Silvana Herben
Silvana Herben

10. *Aandacht voor de fijne motoriek in kleuterthema’s; hoe doe je dit samen met partners?

Niveau 1 | Niveau 2 | KDV

De fijne motorische vaardigheden van kinderen gaat achteruit, denk aan knippen, tekenen en omgaan met sluitingen. In deze workshop ontdek je waarom aandacht voor fijne motoriek essentieel is en hoe je dit samen met partners zoals de ouders, kunt stimuleren.

Foto van Marijke Bertu & Yvonne Leenders
Marijke Bertu & Yvonne Leenders

11. *Sterk samenspel en ontwikkeling in hoeken

Niveau 1 | Niveau 2

Op jonge leeftijd wordt spelend geleerd en daarmee wordt ontwikkeling in gang gezet, hierbij spelen sociale-, emotionele- én taalontwikkeling een grote rol. Maar wat vraagt dat van jou als leerkracht?

Foto van Frytskje Simonis & Annet Tuinstra Foto van Frytskje Simonis & Annet Tuinstra
Frytskje Simonis & Annet Tuinstra

12. Sukkelig Slim – Samenwerken met lef, lucht en lol

Niveau 1 | Niveau 2 | KDV

In deze interactieve sessie ontdek je hoe samenwerking met ouders, collega’s en andere mensen rondom het jonge kind krachtig wordt wanneer we durven vertrouwen op eenvoud, spontaniteit en elkaars rafelranden.

Workshopronde 2

13.30 – 14.45 uur

Workshops met een * zijn in beide rondes beschikbaar.

Foto van Henriët Odink
Henriët Odink

1. Samen aan zet bij spontaan spellen

Niveau 1 | Niveau 2

Spontaan spellen is een krachtig middel voor de taalontwikkeling van jonge kinderen. Onderzoek laat zien dat jonge kinderen die thuis worden gestimuleerd om te experimenteren met geschreven taal, later beter scoren op lezen en spelling.

Foto van Maaike Kenter
Maaike Kenter

2. It takes a village to raise a child

Niveau 1 | Niveau 2

Ontdek hoe jij als leerkracht stevig staat in je vak én samenwerkt als een T-shaped professional. Je kent het vast: soms ben je half logopedist, een beetje fysiotherapeut en soms zelfs orthopedagoog. Maar jij bent leerkracht! In deze interactieve workshop ontdek je wat het betekent om een T-shaped professional te zijn

Foto van José Hillen
José Hillen

3. *Boekenkastkinderen! Hoe zorg je ervoor dat alle kinderen genieten van boeken?

Niveau 1 | Niveau 2 | KDV

Boekenkastkinderen: een term die niet bestaat, maar waarvan elke leerkracht wel weet wat ermee wordt bedoeld — kinderen die van boeken houden. Je weet precies welke kinderen dit zijn en welke niet.

Foto van Anke Oomens & Saskia Brock Foto van Anke Oomens & Saskia Brock
Anke Oomens & Saskia Brock

4. Eén pedagogische kijk binnen kinderopvang en school

Niveau 2 | KDV

Hoe vinden collega’s Jonge Kind elkaar vanuit kinderopvang en primair onderwijs? In deze sessie ontdek je hoe je samen een sterke pedagogische lijn ontwikkelt binnen een kindcentrum, van VSO en groep 1-2 tot BSO.

Foto van Arline Spierenburg
Arline Spierenburg

5. Samen werkt: wat ouders wensen 

Niveau 1 | Niveau 2

Ouders willen het beste voor hun kind – en jij als leerkracht ook. Maar hoe weet je wat ouders precies verwachten? En wat betekent dat voor jouw manier van werken?

Foto van Maaike Mayer
Maaike Mayer

6. Thuistalen als brug tussen thuis en school

Niveau 1 | Niveau 2

In deze sessie maak je kennis met Thuis in Taal, een aanpak die ouders en professionals verbindt rond de taalontwikkeling van jonge kinderen. Hoe doe je dat als ouders en kinderen een andere thuistaal spreken?

Foto van Janet de Vink
Janet de Vink

7. *Creatief met doelen in hoeken

Niveau 1 | Niveau 2

In een kleutergroep zijn vaak verschillende hoeken aanwezig, maar hoe verwerk je hier leerdoelen in zodat kinderen er al spelend mee in aanraking komen? In deze workshop ga je praktisch aan de slag met het verrijken van de huishoek: per thema doelen koppelen, samen met kinderen ideeën bedenken en materialen toevoegen.

Foto van Ellen-Joan Wessels
Ellen-Joan Wessels

8. *Stress bij kinderen: hoe houden we het gezond?

Niveau 1 | Niveau 2

Earley Life Stress kan later leiden tot burn-out, overgewicht, depressie of hart- en vaatziekten, met grote persoonlijke én maatschappelijke impact. In deze workshop leer je wat Early Life Stress is, welke soorten stress er zijn en waarom sociale steun zo belangrijk is.

Foto van Lenneke Gentle
Lenneke Gentle

9. Dansend leren geeft plezier

Niveau 1 | Niveau 2 | KDV

Jonge kinderen leren met hun lijf. Dansend ontwikkelen ze ook executieve functies, reken- en taalvaardigheid. In deze workshop ontdek je hoe je t/m groep 3 fysiek en cognitief kunt uitdagen in jouw dagopening.

Foto van Silvana Herben
Silvana Herben

10. *Aandacht voor de fijne motoriek in kleuterthema’s; hoe doe je dit samen met partners?

Niveau 1 | Niveau 2 | KDV

De fijne motorische vaardigheden van kinderen gaat achteruit, denk aan knippen, tekenen en omgaan met sluitingen. In deze workshop ontdek je waarom aandacht voor fijne motoriek essentieel is en hoe je dit samen met partners zoals de ouders, kunt stimuleren.

Foto van Marijke Bertu & Yvonne Leenders
Marijke Bertu & Yvonne Leenders

11. *Sterk samenspel en ontwikkeling in hoeken

Niveau 1 | Niveau 2

Op jonge leeftijd wordt spelend geleerd en daarmee wordt ontwikkeling in gang gezet, hierbij spelen sociale-, emotionele- én taalontwikkeling een grote rol. Maar wat vraagt dat van jou als leerkracht?

Foto van Anniek Vaessen & Marinke Reubzaet Foto van Anniek Vaessen & Marinke Reubzaet
Anniek Vaessen & Marinke Reubzaet

12. Getalbegrip als basis voor een sterke rekenontwikkeling: brug tussen groep 1-2 en groep 3-4

Niveau 1 | Niveau 2 | KDV

Sterk rekenonderwijs begint bij het jonge kind. In deze lezing ontdek je waarom goed getalbegrip de sleutel is tot succesvol rekenen in de hogere groepen. De sprekers laten zien hoe je in groep 1 en 2 spelenderwijs kan werken aan rekenvoorwaarden voor een sterke start én hoe samenwerking met groep 3-4 zorgt voor een doorlopende leerlijn.

Slot keynote

15.00 – 15.45 uur

Locatie

Spant!, Doctor Abraham Kuyperlaan 3, 1402 SB Bussum
Voor de bereikbaarheid per auto of openbaar vervoer, bekijk de routebeschrijving: www.spantcongrescentrum.nl/over-spant/bezoekersinformatie

Ticket info

Prijs

De prijs is inclusief lunch en versnaperingen gedurende de dag 

Abonnees van HJK kunnen de korting claimen door kortingscode HJKABO te gebruiken bij het afrekenen. Let op: het emailadres tijdens het afrekenen moet overeenkomen met het emailadres waar het HJK abonnement mee geregistreerd is. 

Vraag de kosten terug op school
In de CAO primair onderwijs is voor elke fulltime baan €500 budget beschikbaar voor individuele nascholing. Maak daar in overleg met de schoolleider gebruik van. 

Gebruik de uren voor individuele scholing
In de CAO primair onderwijs heeft iedere leerkracht recht op 2 uur voor individuele scholing per week, die je kan opsparen voor conferenties of een opleiding. Maak ook daar gebruik van! 

Tickets

Tickets bestel je eenvoudig via de webshop van Zwijsen, waar je veilig online kunt betalen. Met een Basispoortaccount kun je ook op factuur betalen. HJK maakt deel uit van Uitgeverij Zwijsen.

Sponsoren