Thuislessen Taal en Spelling in beeld

Nu jouw school tijdelijk gesloten is in verband met het coronavirus, willen we je graag helpen om je leerlingen thuis ook zoveel mogelijk de kans te bieden te blijven leren. Op deze pagina vind je tips hoe je leerlingen thuis aan de slag kunnen met Taal en Spelling in beeld en het extra oefenmateriaal dat je in kunt zetten.

Spelling in beeld editie 2

De digiboeken van Spelling in beeld zijn nu ook opengezet voor thuisgebruik. In de digiboeken vind je ook de digitale uitlegkaarten met de instructiefilmpjes.

Werk je al met de digiboeken?

Dat betekent, dat als er vanaf nu thuis ingelogd wordt op Basispoort, de leerling automatisch toegang heeft tot deze digiboeken. Via deze pagina lees je hoe je dit aan kan zetten.

Werk je nog niet met de digiboeken?

Als je nog geen digiboeken gebruikt voor Spelling in beeld, vraag dan nu een gratis proeflicentie aan. Deze werkt nu ook voor thuisgebruik.

Tips voor het gebruik

  • Het digiboek is online te gebruiken op een tablet of laptop. Je kunt de digiboeken inzetten ter vervanging van het papieren werkboek en de uitlegkaarten, maar ze ook náást elkaar gebruiken. Werk je liever vanaf papier? Download en print hier de bestanden van de werkboeken van:
  • In het digiboek vind je onder “Uitleg” een digitale uitlegkaart met een instructiefilmpje. Dit kunnen leerlingen (samen met ouders) bekijken vòòr het maken van de oefeningen.
  • Maak je gebruik van de Spellingsspeurder? Deze is nu ook beschikbaar voor thuisgebruik voor het extra oefenen van spelling.
     

Taal in beeld editie 2

Tips voor het gebruik

  • Werk-/taalboeken: geef je leerlingen de werkboeken en taalboeken mee naar huis of download de digitale bestanden van:
  • Instructie geven: werk met Microsoft Teams, Google Classroom of een ander digitaal platform om instructie te geven of laat ouders via de handleiding uitleg geven. 
  • Aan de slag: hierna kunnen leerlingen zelfstandig aan de slag in het werkboek 
  • Nakijken: we adviseren om het antwoordenboek niet aan leerlingen mee te geven maar om de antwoorden te bespreken met ouder of leerkracht. Bijvoorbeeld door het het gemaakte werk via een foto aan de leerkracht te sturen.
  • Woordenschat: Iedere week kan de leerling werken in de oefensoftware van Woordenschat in beeld en zo de woorden nog eens extra oefenen. Mocht je nog geen licentie hebben op de  software Woordenschat, vraag dan een gratis proeflicentie aan.
     

Extra oefenmateriaal 

Als extra oefenmateriaal voor Taal en Spelling kun je gratis gebruik maken van het digitale programma Werkuur. Dit programma bevat extra taken die aansluiten bij Taal in beeld en Spelling in beeld. Het betreft extra werk waarin leerlingen dus niet verder gaan in de leerlijn. 

Uiteraard kun je er ook voor kiezen om alleen deze extra werkbladen in te zetten en pas na opening van scholen weer verder te gaan met het blok waar je gebleven bent. 

Online toetsen

Wil je  thuis toetsen afnemen bij jouw leerlingen? Dat is mogelijk. De online toetsen van Taal en Spelling in beeld (editie 2) staan vanaf 1 april open voor thuisgebruik. Je maakt als leerkracht zelf de keuze of je de toetsen thuis openzet voor je leerlingen. Controleer daarom in de leerkrachtmodule welke toetsen op dit moment voor je leerlingen zijn ingesteld en pas deze naar wens aan.

Zo pas je de instellingen van je toetsen aan

Toetsen Taal in beeld

Ga naar de Zwijsen leerkrachtmodule in Basispoort. Ga naar het tabblad Taal in beeld 2, Instellingen aanpassen in het blauwe menu. Per leerling kun je aangeven welke toets de leerling thuis kan maken. Zodra het computerteken zichtbaar is, is de toets afgerond. Laat het veld blanco om geen toets in te stellen. De leerling krijgt dan de melding dat er nog geen toets is klaargezet. Druk op opslaan om je instellingen te bevestigen. Je kunt je instellingen altijd opnieuw wijzigen.

tib-lkm-faq-toetsinstellingen.png

Controledictees Spelling in beeld

De controledictees voor Spelling stel je op dezelfde manier in als Taal. Ga naar het tabblad Spelling in beeld, Instellingen aanpassen. Per leerling kun je aangeven of en welk dictee je de leerling thuis wilt laten maken. Zodra het computerteken zichtbaar is, is de toets afgerond. Laat het veld blanco om geen toets in te stellen. De leerling krijgt dan de melding dat er nog geen toets is klaargezet. Druk op opslaan om je instellingen te bevestigen. Ook hier geldt dat je de instellingen altijd kunt wijzigen.

sib-lkm-faq-toetsinstellingen.png

Resultaten volgen

De behaalde resultaten op de toetsen worden direct na het afronden naar ParnasSys, Dotcomschool en Momento verzonden indien de koppeling hiervan aan staat.

 

Vraag een gratis proeflicentie aan 

Mocht je nog geen licentie hebben op een van de genoemde programma’s, vraag dan hier een gratis proeflicentie aan! Deze werkt nu ook voor thuisgebruik en kun je tot aan de zomervakantie gratis gebruiken.

Vragen & antwoorden thuislessen

We krijgen een foutmelding dat we geen geldige (thuis) licentie hebben.

  1. Is de licentie voor de leerlingsoftware aanwezig? Dit kun je controleren in https://licentieregie.zwijsen.nl/ (inloggen kan de leerkracht met zijn/haar Basispoortaccount) onder tabblad ‘licentieoverzicht'.
  2. Zijn de leerlingen gekoppeld aan de leerlingsoftware? Controleer dit in de Zwijsen Leerkrachtmodule > Programmabeheer > Leerlingen > Koppelingen > Kies de groep> Kies de methode > Staan hier vinkjes bij de leerlingsoftware?
  3. Is de optie thuissoftware aangevinkt?

*Bij VLL Kim en Schatkist 3 staat dit in Digiregie onder Leerlingsoftware > instellingen.

*Bij Estafette 3 staat dit in de leerkrachtsoftware/dashboard onder instellingen > oefeninstellingen.

*Bij de Zaakvakken dien je dit te koppelen via de Zwijsen Leerkrachtmodule onder programmabeheer > > Leerlingen > Koppelingen > Kies de groep> Kies de methode > Staan hier vinkjes bij de thuissoftware?

*Voor de overige methoden is dit niet nodig.

 

Hoe kunnen we een gratis proeflicentie aanvragen?

Ga naar Licentieregie en bestel de software onder tabblad ‘Methode kiezen’ of neem contact op met onze klantenservice via telefoonnummer 013 583 8888.

Hebben jullie dit jaar al een proeflicentie gehad, stuur dan een mail naar klantenservice@zwijsen.nl

De beheerder van de online software op je school ontvangt een bevestigingsmail voor de bestelde software.

De beheerder regelt in de Zwijsen Leerkrachtmodule wie met de bestelde software mag werken.

Drie weken voor het verstrijken van de proefperiode ontvangen de besteller en de beheerder een servicemail. Via een link in dat bericht kan de proeflicentie worden omgezet naar een vaste licentie. Doe je dit niet, dan verloopt de proeflicentie aan het eind van de vastgestelde periode.

NB Een vaste licentie (abonnement) heeft betrekking op een schooljaar en wordt jaarlijks, per 1 augustus, stilzwijgend verlengd. Door het afnemen van een abonnement ga je akkoord met onze algemene voorwaarden digitale producten en online diensten.

Wat houdt de proefperiode in?

De proefperiode kent een looptijd van drie maanden. Vanwege het coronavirus loopt de proefperiode door tot aan het einde van dit schooljaar.  Je kunt een proeflicentie ook laten ingaan op een datum in de toekomst. Per programma kan je eenmaal gebruik maken van een proefperiode. Drie weken voor het verstrijken van de proefperiode ontvangen de besteller en de beheerder een servicemail. Via een link in dat bericht kan je de proeflicentie omzetten naar een vaste licentie.

Ben je niet tevreden? Dan hoef je niets te doen en verloopt de proeflicentie gewoon na de vastgestelde periode.

Hoe kan er thuis met de software gewerkt worden?

Thuis inloggen op software kunnen leerlingen via Basispoort: https://thuis.basispoort.nl.

Verdere informatie over thuis inloggen op schoolsoftware voor leerlingen lees je op info.basispoort.nl/Thuis-inlog-CORONA

Werkt je kind met de thuisversie van de leerlingsoftware Veilig leren lezen – kim-versie?

Werkt je kind met de thuisversie van de leerlingsoftware Schatkist editie 3?

Hoe kunnen we onze leerlingen op afstand volgen?

Het is in deze tijd van het thuisonderwijs belangrijk om goed in contact te blijven met je leerlingen. Spreek bijvoorbeeld een vast moment op waarop je met ze videobelt. Laat ze van tevoren foto’s maken van wat ze gemaakt hebben en die naar je doorsturen. Dan kun je dit samen bespreken tijdens de video belafspraak. Heb je meteen ook een gevoel bij wat goed gaat en waar ze extra ondersteuning bij nodig hebben.

Laat je de leerlingen ook werken in de leerlingsoftware? In jouw eigen dashboard kun je zien welke leerlingen actief zijn geweest, dat geeft een gevoel bij of ze inderdaad iets doen. En bij verschillende methodes kun je ook nog op detailniveau per leerling zien wat ze dan precies gedaan hebben.

Komen de lessen van kern 1 tot en met 5 ook online te staan?

We gaan de basislessen van kernen 1 t/m 5 niet online plaatsen. Helaas is het voor ons niet mogelijk om alle kernen online beschikbaar te maken. We hebben gekozen voor de lessen waar nu de grootste groep scholen mee werkt.

We begrijpen dat dit erg vervelend is voor scholen die in eerdere kernen aan het werk zijn. Zwakkere leerlingen hebben zeker in deze tijd de hulp nodig van hun vertrouwde leerkracht, waardoor het niet aan te raden is om hen thuis zelfstandig met instructiefilmpjes aan de slag te laten gaan. De eigen leerkracht kan immers het beste inspelen op de specifieke behoefte van ieder kind.

Staat je vraag er niet tussen? Bezoek de thuislessen servicepagina