Info Code D voor onderwijsadviseurs
Op deze pagina houden wij jou als onderwijsadviseur op de hoogte van ontwikkelingen rond Code D. Je vindt hier artikelen, filmpjes, presentaties en andere interessante informatie.
Code D materiaal en opbouw
Op de website van Code D laten we zien hoe de methode is opgebouwd. Alle materialen hebben hun eigen pagina met meer informatie en een inkijkexemplaar. Op de pagina Inhoud & didactiek leggen we uit hoe de methode werkt en wat Code D zo bijzonder maakt. De software is een vast onderdeel van de methode. In onderstaande video laten we je graag zien hoe de leerkrachtsoftware bij Code D werkt.
Wil je fysiek lesmateriaal van Code D ontvangen inclusief toegang tot de software? Neem dan contact met ons op of lees hoe je dit zelf regelt.
Achtergrondinformatie
Achtergrondinformatie bij de methode vind je in het dashboard van de leerkrachtsoftware onder Materiaal en Naslag. Heb je nog geen toegang tot de software? Neem dan contact met ons op of lees hoe je dit zelf regelt.
Downloads
Download hieronder verschillende informatieproducten van Code D.
FAQ’s
Ja, en de vakgebieden die van nature al bij elkaar passen, zijn met elkaar gecombineerd:
- mens en maatschappij – geschiedenis en aardrijkskunde (sociale geografie)
- mens en natuur – natuur & techniek en aardrijkskunde (fysische geografie)
Door een combinatie van 2 vakgebieden aan te bieden kunnen de kinderen verbanden leggen. En daardoor krijgen ze meer grip op de wereld. En op deze manier blijft de chronologie van de geschiedenis bewaard: deze thema’s moeten lineair aangeboden worden. De thema’s van Mens en natuur kunnen naar eigen believen aangeboden worden. In het voortgezet onderwijs wordt ook zeer regelmatig deze keuze gemaakt en er zijn geluiden dat dit ook in de nieuwe kerndoelen zal worden opgenomen.
Ja. Met Code D voldoe je volledig aan de kerndoelen ‘Oriëntatie op jezelf en de wereld’. Bovendien werk je doelgericht aan burgerschapsvorming met een burgerschapsles per thema.
Los werkt het, samen werkt het beter. Door met alle 3 de methodes te werken, gaan de kinderen het geleerde toepassen. De onderwerpen van Code D kunnen als basis dienen voor de schrijfopdrachten in Taaljacht. Hierdoor leren kinderen dieper. Dat geldt ook voor het close reading van Estafette: in elk thema van Code D staat een tekst, aansluitend op het thema, die middels close reading wordt behandeld.
Jazeker! Er is een volledige leerlijn vaardigheden toegevoegd aan de inhoudelijke leerlijn. In elke les staan kijk- en denkopdrachten centraal. In deze opdrachten gaat de leerling middels een aangeboden vaardigheid op zoek in de bronnen. Per les is er 1 vaardigheid uitgekozen waar speciale aandacht aan wordt gegeven. Hier staat een observatiepunt voor in de lesbeschrijving en een aantal vragen hoe u de leerlingen verder kunt helpen. Dus kennis en vaardigheden staan centraal in Code D.
Het zijn opdrachten waarbij we van de leerlingen vragen om goed te kijken en goed na te denken. De kijk- en denkopdrachten vragen net even wat meer tijd, geduld en vaardigheden. Een antwoord wordt besproken in tweetallen of groepjes. Door met argumenten te komen en te luisteren naar argumenten verfijnen leerlingen hun denken en kijken. En de inhoud van de opdracht beklijft!
Bekijk alle veelgestelde vragen over Code D.
Contact
Heb je een vraag, b.v. over het ontvangen van lesmateriaal? Bel 013 583 8800 op werkdagen van 8.00 tot 17.00. Of stuur een e-mail aan Annemarie van Heeswijk. Zij helpt je graag verder.