Info Semsom voor onderwijsadviseurs
Op deze pagina houden wij jou als onderwijsadviseur op de hoogte van ontwikkelingen rond Semsom. Je vindt hier artikelen, filmpjes, presentaties en andere interessante informatie.
Semsom materiaal en opbouw
Op de website van Semsom laten we zien hoe de methode is opgebouwd. Alle materialen hebben hun eigen pagina met meer informatie en een inkijkexemplaar. Per jaargroep leggen we uit hoe de methode werkt en wat Semsom zo bijzonder maakt. De software is een vast onderdeel van de methode. In onderstaande video laten we je graag zien hoe de leerkrachtsoftware bij Semsom werkt.
Wil je fysiek lesmateriaal van Semsom ontvangen inclusief toegang tot de software? Neem dan contact met ons op of lees hoe je dit zelf regelt.
Achtergrondinformatie
Hieronder vind je drie artikelen met meer achtergrond bij de inhoud en didactiek van Semsom.
Meer achtergrondinformatie bij de methode vind je in het dashboard van de leerkrachtsoftware onder Materiaal en Naslag. Heb je nog geen toegang tot de software? Neem dan contact met ons op of lees hoe je dit zelf regelt.
Downloads
Download hieronder verschillende informatieproducten van Semsom. Bekijk hier de brochure van Semsom (digitaal magazine).
FAQ’s
Aanvankelijk rekenen met Semsom sluit naadloos aan op het kleuteronderwijs. Ook de overgang naar groep 4 én naar groep 5 verloopt soepel, ongeacht de methode die ze gebruiken. Hoe dat kan?
- Semsom stelt hoge, reële einddoelen voor alle leerlingen. Voorbeeld: doordat je de doelen van het eerste blok in groep 4 al in groep 3 hebt geoefend, krijgen leerlingen begin groep 4 de ruimte om te wennen aan de nieuwe rekenmethode. Dit geldt ook voor de overgang naar groep 5.
- Semsom zorgt voor een geleidelijke overgang naar de rekenmethode van groep 4 en groep 5. Voorbeeld: het eindblok van Semsom is een herhaling van de belangrijkste doelen van eind groep 3 en 4.
- Het rekenaanbod sluit aan bij de SLO-doelen van groep 3 en 4 (SLO). Hierdoor weet je als leerkracht zeker dat de leerlingen goed voorbereid zijn op het lesaanbod van groep 4 en 5.
Voor een paar methodes hebben we de doorgaande leerlijn verder uitgewerkt. Download hier de doorgaande leerlijn van jouw methode in groep 4 en 5:
In het onderstaande overzicht vind je de einddoelen van het reguliere aanbod van Semsom. Een aantal van deze doelen ligt iets hoger dan het reguliere aanbod van andere rekenmethodes in groep 3. Hierdoor hebben de leerlingen bij de start van groep 4 een voorsprong. Een gedeelte van de lesstof in begin groep 4 is namelijk herhaling. Leerlingen krijgen de kans om na de zomervakantie lesstof te herhalen en te wennen aan de nieuwe rekenmethode.
Getallen | Bewerkingen | Meten, tijd en geld | Meetkunde | Verbanden |
Telrij en getallenrij 100 Getallenlijn 100 plaatsen en lezen Getallen 100 splitsen en samenvoegen in tientallen en eenheden | Optellen en aftrekken naar analogie t/m 20 (tussen 10 en 20) Optellen en aftrekken via de tien t/m 20 Hoeveelheden herhaald optellen t/m 20 Hoeveelheden eerlijk verdelen t/m 20 Automatisering: splitsen, optellen en aftrekken t/m 10 | Lengte, omtrek en oppervlakte met natuurlijke maten Lengte meten Begrippen met gewicht Begrippen met inhoud Dagdelen, dagen, maanden en seizoenen Gebeurtenissen verbinden aan tijdsduur en dagdelen Analoge klok: hele – en halve uren Digitale klok: hele uren Tijdsduur berekenen Systeem kopen en betalen Bedragen maken met biljetten 5 en 10 euro en munten 1 en 2 euro Bedragen maken met munten 5, 10, 20 en 50 eurocent. | Vormen sorteren op kenmerken Schaduw tekenen Routes lezen en beschrijven Eenvoudige plattegrond lezen Meetkundige begrippen en figuren Vouwwerk Bouwsels tellen en bouwen a.d.h. van plattegrond Patronen (af)maken Uitslagen bij figuren Standpunten (Tangram) figuren maken Spiegelen | Beelddiagram Staafgrafiek |
Ieder kind kan bij Semsom op het eigen niveau werken, zonder dat ze hier een aparte benadering voor krijgen. ‘Zwakke’ rekenaars werken in dezelfde werkboekjes en doen mee aan dezelfde activiteiten. Wel kunnen zij in een les en in de materialen een andere route volgen: minder werkboek-opdrachten en meer uitleg in de verlengde instructie. Door de checks tijdens een les heeft de leerkracht de zwakke leerlingen altijd goed in beeld.
Sterke rekenaars krijgen twee keer in de week verdiepte instructie op de behandelde lesstof. Ze volgen gewoon de klassikale instructie en krijgen daarna bijvoorbeeld verdiepende vragen over de behandelde stof. In de tweede helft van het jaar zorgen we voor speciale plus-werkboekjes waarin leerlingen zelfstandig oefeningen kunnen maken.
Bekijk alle veelgestelde vragen over Semsom.
Contact
Heb je een vraag, b.v. over het ontvangen van lesmateriaal? Bel 013 583 8800 op werkdagen van 8.00 tot 17.00. Of stuur een e-mail aan Annemarie van Heeswijk. Zij helpt je graag verder.