Activiteit voor kleuters: Reis rond de wereld

3 december 2018

In deze activiteit bezoeken de kinderen verschillende landen. We reizen ernaartoe met de bus, de trein, de boot of het vliegtuig. We gaan eerst naar Spanje net als Sinterklaas. Daarna reizen we door en bewegen we op muziek uit verschillende landen.

We werken met Pompom, het centrale karakter in Schatkist, maar je kunt hier heel eenvoudig een andere knuffel of klaspop voor in de plaats gebruiken.

Dit is een gratis activiteit in een reeks van twaalf, voor leerkrachten in groep 1 en 2 die Schatkist willen uitproberen. Bekijk ze hier allemaal.

Dit heb je nodig

Voorbereiding

Zet de muziekfragmenten klaar (open deze pagina en ga naar de muziekvideo's). Schrijf de naam van elk land op een vel papier. Leg het blad met Spanje, Italië, Brazilië en Zuid-Afrika in verschillende hoeken van de speelzaal. Leg het blad met Turkije in het midden. Leg eventueel bij elk blad een attribuut of foto dat karakteristiek is voor dat land. Als er kinderen uit andere landen in de groep zitten, kun je ook ervoor kiezen om dat land te gebruiken in plaats van de voorgestelde landen.

Introductie

We maken vandaag een reis naar het buitenland en bezoeken allemaal verschillende landen. Wijs op de kaartjes met de namen van de landen. Pak de woordkaart ‘het vervoermiddel’. We kunnen ernaartoe gaan met de bus, de trein, de boot en het vliegtuig. We gaan eerst naar Spanje. Misschien zien we daar Sinterklaas wel. Hoe zullen we ernaartoe gaan? Laat de kinderen het het vervoermiddel van de woordkaart kiezen. Speel met de kinderen dat iedereen instapt en zijn kaartje of paspoort laat zien. Daarna lopen de kinderen in een lange rij door het lokaal. Het kind dat vooroploopt is de piloot, chauffeur, machinist of kapitein en geeft de richting aan. De kinderen maken passende bewegingen (armen spreiden bij het vliegen, rollende bewegingen met de armen in de trein).

Kern

Als de kinderen in Spanje aankomen, zet je de Spaanse muziekvideo aan. De kinderen stoppen en ‘stappen’ uit het vervoermiddel. Zullen we een Spaanse dans doen? Beweeg samen met de kinderen op het ritme van de muziek. Hoe klinkt de muziek? Snel of langzaam? Beweeg met de muziek mee. Doe voor hoe de kinderen op verschillende manieren kunnen bewegen. Als de muziek stopt, gaan we naar Italië. Hoe zullen we daarheen gaan? De kinderen kiezen weer een vervoermiddel. Laat nu een ander kind vooroplopen. In Italië dansen we op Italiaanse muziek. Herhaal dit met de landen Brazilië en Zuid-Afrika. Bij elk land dansen de kinderen in een andere werkvorm: tweetallen (Italië), kleine kringen (Brazilië) en één grote kring (Zuid-Afrika).

Afsluiting 

We gaan naar nog een land toe. Kies samen weer een voertuig en ga met de kinderen naar Turkije. Daar schijnt bijna altijd de zon. Je kunt er lekker op het strand liggen. De kinderen gaan liggen en bewegen al liggend mee op de muziek. Dan kiezen ze voor de laatste keer een vervoermiddel. Hiermee reizen ze terug naar de klas. Dat was een mooie reis rond de wereld! In welk land heb je het fijnst gedanst? Waarom vond je het daar het fijnst?

Differentiatieniveaus en woordenschat bij de activiteit

sk-hoehetwerkt-differentiatie.jpg

zon     groep 1 groep 2
maan   groep 1 groep 2  
ster groep 1 groep 2    
woorden het land
de muziek
schijnen
het buitenland
de chauffeur
instappen
de trein
de kaart (ticket)
de kapitein
het vervoermiddel
het paspoort
de piloot

Tips en verdieping

Download de volledige activiteit voor extra tips en verdieping
 

Dit is een gratis activiteit in een reeks van 12.  Als eerste op de hoogte van een nieuwe activiteit? Like onze Facebookpagina.

 

Meer zien van Schatkist?

Met Schatkist gaan kleuters spelenderwijs de wereld om zich heen begrijpen door onderzoekend en ontwerpend te leren. Met doelgerichte thema’s, spelactiviteiten en tips voor het ontwikkelen van 21e eeuwse vaardigheden. Als leerkracht heb je alle ruimte voor eigen keuzes en ondersteuning bij eigen thema’s en activiteiten. 

Lees meer en bekijk de materialen van Schatkist, editie 3

Er zijn nog geen reacties.