Activiteit voor kleuters: Spelen in het donker

31 oktober 2018

In deze activiteit leren de kinderen exploreren door licht, donker en schemer te onderzoeken. Het sociaal-emotionele ontwikkelgebied komt aan bod door samen met andere kinderen taken uit te voeren.

We werken met Pompom, het centrale karakter in Schatkist, maar je kunt hier heel eenvoudig een andere knuffel of klaspop voor in de plaats gebruiken.

Dit is een gratis activiteit in een reeks van tien, voor leerkrachten in groep 1 en 2 die Schatkist willen uitproberen. Bekijk ze hier allemaal.

Dit heb je nodig

Voorbereiding

Zet Pompom (of een andere klaspop) in de kring. Zet naast hem de schemerlamp met stekker. Print het kopieerblad ‘Ontwerpstappen buitenlamp’ en knip de kaarten uit. Leg ontwerpstap 1 klaar en de Schatkistkaarten ‘donker’ en ‘de schemering’.

Introductie

Vraag de kinderen waarom ze denken dat de schemerlamp er staat. Vertel dat Pompom gisteren na het avondeten wilde voetballen buiten, maar dat het zo donker was dat hij de bal niet meer zag. Daarom haalde hij een lamp naar buiten, maar het bleef donker. Hoe komt het dat die lamp het buiten niet doet? Steek dan de stekker in het stopcontact. Kun je dit ook buiten doen? We gaan samen ontdekken hoe we buiten licht kunnen maken, zodat je ook na het avondeten buiten kunt voetballen. Waarom kun je buiten niet goed met de bal spelen als er geen licht is? Heb je weleens buiten gespeeld toen het al donker was? Hoe vond je dat?

Kern

Vraag aan de kinderen of het al avond of nacht is als je na het avondeten wilt buitenspelen. Bespreek met de kinderen of ze weleens hebben meegemaakt dat het ’s middags al donker was. Help hen met vragen als: Toen je vanochtend wakker werd, was het toen licht of donker? Wanneer wordt het al een beetje donker? Kun je dan nog buiten spelen? Pak en bespreek de Schatkistkaart ‘de schemering’. Weten jullie wat de schemering is? Kun je in de schemering nog buiten spelen?

Pak dan de Schatkistkaart ‘donker’. Kun je nog buiten spelen als het donker is? Wat kun je wel als het donker is? Kun je elkaar dan wel goed horen?

Maak tweetallen en laat de kinderen hun ogen sluiten en een minuut luisteren. Daarna vertellen de tweetallen aan elkaar wat ze hebben gehoord. Concludeer dat je wel iets kunt horen als je niets kunt zien. Hoe kun je ontdekken waar je bent als je niets ziet? Probeer uit of voelen werkt. De kinderen sluiten weer hun ogen en geven elkaar een hand, aaien elkaar over de rug of tekenen iets op elkaars rug.

Praat na afloop over je waarnemingen. Als het donker is en je ligt in bed, hoe weet je dan waar je knuffel ligt? Welke geluiden hoor je ’s avonds als je in bed ligt? Kun je ruiken als het donker is?

Afsluiting

Concludeer dat je in het donker niet goed kunt zien, maar wel kunt luisteren, voelen en ruiken.

Differentiatieniveaus en woordenschat bij de activiteit

sk-hoehetwerkt-differentiatie.jpg

zon     groep 1 groep 2
maan   groep 1 groep 2  
ster groep 1 groep 2    
woorden de avond, middag, nacht, ochtend
donker
de lamp
het licht(je)
de stekker
overdag
het stopcontact
vanmorgen
de winterdag de schemering
de schemerlamp

Tips en verdieping

Download de volledige activiteit voor extra tips en verdieping
 

Dit is de vierde gratis activiteit in een reeks van 12.  Als eerste op de hoogte van een nieuwe activiteit? Like onze Facebookpagina.

 

Meer zien van Schatkist?

Met Schatkist gaan kleuters spelenderwijs de wereld om zich heen begrijpen door onderzoekend en ontwerpend te leren. Met doelgerichte thema’s, spelactiviteiten en tips voor het ontwikkelen van 21e eeuwse vaardigheden. Als leerkracht heb je alle ruimte voor eigen keuzes en ondersteuning bij eigen thema’s en activiteiten. 

Lees meer en bekijk de materialen van Schatkist, editie 3

Er zijn nog geen reacties.