Bewegend leren en De Zaken van Zwijsen

10 april 2019

praatplaat-1000x522.jpghet-lichaam-1000x522.jpgBewegend leren en De Zaken 3-4

Binnen De Zaken 3-4 lenen verschillende thema’s zich goed om te gebruiken in het kader van bewegend leren, bijvoorbeeld thema 4 (Waar woon jij?).

In groep 3 staat in les 1 van dat thema het oversteken op een druk kruispunt centraal. Je zou in het klaslokaal (maar nog liever: op de speelplaats) een kruispunt kunnen tekenen om daarop met de kinderen verschillende manieren van oversteken te oefenen. Met natuurlijk veel aandacht voor verschillende situaties waarin leerlingen de rol spelen van voetganger, fietser of automobilist.

In groep 4 staat in les 1 van hetzelfde thema een plattegrond van de omgeving centraal. Dat leent zich natuurlijk bij uitstek om samen een rondje rond school te wandelen en daarna een plattegrond van de omgeving te maken. Of je laat juist eerst een plattegrond tekenen en gaat daarna samen al wandelend kijken of die plattegrond wel klopt met de werkelijkheid.

Bewegend leren en De zaken Van Zwijsen

Binnen Natuurzaken lenen verschillende thema’s zich goed om te gebruiken in het kader van bewegend leren. Als voorbeeld nemen we hier thema 2 (Het lichaam) voor de groepen 5 en 7.

In groep 5 staat in les 2 van dat thema het eigen lichaam centraal. Een van de doelen is de vraag hoe je kunt bewegen. Je zou daarbij allerlei vormen van (voort)bewegen kunnen laten uitvoeren.

In groep 7 staat les 2 in thema 2 in het teken van de bloedsomloop in het lichaam. Een leuk moment om de leerlingen de eigen hartslag te laten controleren, eerst in rust en vervolgens na het uitvoeren van allerlei inspannende bewegingen.

Er zijn nog geen reacties.