Bewegend leren met 321Start! is gezond, leuk én goed voor de ontwikkeling

4 september 2020

Door het coronavirus zijn steeds meer scholen lessen gaan verzorgen in de gezonde buitenlucht. En dat bevalt goed, horen we van veel leerkrachten én leerlingen. Ook uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat bewegen bijdraagt aan een gezondere jeugd en betere leerprestaties. Wil jij van je schoolplein ook een verlengstuk maken van je klaslokaal? Dat kan met 321Start!, dat Zwijsen ontwikkelde in samenwerking met BOERplay en JufJuf.

Wat is 321Start!?

321Start! is een compleet lespakket voor bewegend leren op het schoolplein voor groep 1 t/m 8. Het ondersteunt de kerndoelen van het primair onderwijs, stimuleert cognitieve functies, motoriek en de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. 321Start! is te combineren met álle methodes. Het ondersteunt algemene taal- en rekenvaardigheden, stimuleert cognitieve en motorische functies en de sociaal-emotionele ontwikkeling.

Uitgeverij Zwijsen ontwikkelde 321Start! samen met BOERplay en JufJuf.

Waarom bewegend leren?

Wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat bewegen bijdraagt aan een gezondere jeugd en betere leerprestaties. Bewegend leren is een aantrekkelijke en dynamische manier van lesgeven en voldoet aan de wensen van de huidige tijd: educatief, verrassend, dynamisch en gericht op samenwerking.

Door lichamelijk bezig te zijn met de lesstof worden beide hersenhelften in werking gezet en blijft de stof beter hangen. Door lessen bewegend toe te passen op het schoolplein, ontstaat een dynamisch spel tussen theorie en inzicht door beweging. Buitenspelen verdient een vaste plaats binnen de visie van scholen en het rooster van leerlingen. Het schoolplein is de ideale locatie om kinderen zich samen te laten ontwikkelen, elkaar te ontmoeten, te stimuleren, uit te dagen en te begeleiden. Kinderen kunnen elkaar helpen en van elkaar leren.

Het 321Start!-lespakket bestaat uit:

  • Zes spelaanleidingen voor op het schoolplein
  • Drie mappen met complete lessen voor:
    • Groep 1 en 2
    • Groep 3 t/m 5
    • Groep 6 t/m 8
  • Een workshop om 321Start! goed te kunnen implementeren

De mappen bevatten voor elke groep compleet uitgewerkte lessen. Van iedere les is ook steeds een variatie uitgewerkt. Dat biedt mogelijkheden om te differentiëren. Alle benodigde materiaalkaarten (o.a. tafelsommen, landen van Europa, letterkaarten, gebeurtenissen uit de geschiedenis) zitten in het lespakket. Zo kun je als leerkracht direct aan de slag. Alle kaarten zijn gelamineerd en dus geschikt voor buitengebruik.

opdrachtkaarten.jpg

Flexibel en laagdrempelig

Het werken met 321Start! vraagt minimale voorbereiding van je. De lessen zijn zo opgezet dat je als leerkracht eerst een instructie geeft, vervolgens de lesstof buiten op het schoolplein nogmaals bespreekt met behulp van spelaanleidingen. Daarna kun je de les, indien nodig, nog schriftelijk verwerken in de klas.

Iedere leerkracht kan met 321Start! uit de voeten: of je nu een leerkracht bent die graag werkt met de uitgewerkte lessen, of er liever een eigen draai aan geeft. Op de blanco kaarten noteer je de eigen lesdoelen met een whiteboard-stift. De teksten zijn ook makkelijk uit te vegen, dus oneindige mogelijkheden!

Voor alle groepen en alle vakgebieden

321Start! is het enige bewegend leren-lespakket dat je voor alle groepen en alle vakgebieden in kunt zetten. Iedereen kan meedoen. Elk kind krijgt zijn eigen rol (observeren/ondersteunen/leiden). Daardoor is 321Start! ook geschikt voor kinderen met dyscalculie of dyslexie en voor kinderen die binnen het regulier onderwijs een speciale aanpak nodig hebben. De afwezigheid van het rode potlood werkt extra stimulerend!

Wist je dat samenwerken tijdens de oefeningen belangrijk is voor de sociale ontwikkeling van kinderen? 321Start! betekent plezier, betrokkenheid en hogere leeropbrengsten! Meer informatie over 321Start! vind je op deze pagina.bewegend-leren-shutterstock-735971836-1920x800-a.jpg

'Bewegend leren is een aantrekkelijke afwisseling van zitten en bewegen, theorie en praktijk, en goed voor de samenwerking!'

Rietje Goosen en Willem Butz in TIB, Tijdschrift voor intern begeleiders (jaargang 10, nummer 1). Lees het hele interview (PDF-bestand)

Er zijn nog geen reacties.