Breng leren tot leven met de methoden van Zwijsen

Met een motto als ‘breng leren tot leven’ kan het niet anders dan dat de methoden van Zwijsen kinderen stimuleren om op onderzoek uit te gaan en om handelend, ontdekkend en samenwerkend bezig te zijn. Laat je inspireren door voorbeelden uit Schatkist, Veilig leren lezen, Real Life Rekenen en De Zaken van Zwijsen.

Schatkist

Vooral van kleuters kun je niet verwachten dat ze alleen maar stil zitten, zo lang is hun aandachtspanne niet. Daarom hebben de makers van Schatkist heel bewust actieve werkvormen in Schatkist opgenomen:

  • De speelse opdrachten van ‘Op taaltocht’ spreken het hele lichaam en verschillende zintuigen aan, zodat de kinderen zich de taalelementen makkelijker eigen kunnen maken. Om die reden is er gekozen voor een opbouw van stappen, via springen naar trippelen van klankelementen. Zo ervaren de kinderen met hun lichaam de opbouw van grotere taalelementen (woord in zin = stappen), naar kleine niveaus van fonologisch bewustzijn (klankgroepen in woord springen) en fonemisch bewustzijn (fonemen = trippelen). Bekijk hier het voorbeeld ‘Woorden springen’.
  • In allerlei coöperatieve werkvormen worden leerlingen aangezet tot bewegen. Zoals ‘sta op als…’, of ‘Ik ben… wie bij jij?’ Bij deze werkvormen moeten de kinderen rondlopen, een maatje zoeken en iets uitwisselen aan elkaar. Daarna lopen ze weer rond en gaan ze op zoek naar een volgend maatje. Bekijk hier het voorbeeld ‘Ons nieuwe, lange woord’.
  • Schatkist bevat dans, drama en bewegingslessen voor zowel binnen en buiten. Hierbij werken kleuters natuurlijk aan hun motorische ontwikkeling, maar leren ze bijvoorbeeld ook rekenbegrippen zoals ‘naast’ en ‘op’. Bovendien hebben deze activiteiten een positief effect op de taalontwikkeling. Door motorisch bezig te zijn ervaren de kinderen de begrippen zelf met hun lichaam en leren ze deze begrijpen. Tenslotte zijn deze activiteiten belangrijk voor de sociaal-emotionele ontwikkeling (iets samen doen, op elkaar helpen, of op elkaar wachten).

Veilig leren lezen

Deze maand zijn alle scholen bezig met kern 10: Kijk eens om je heen! Deze kern gaat over wat er in de natuur gebeurt of kan gebeuren, een thema dat vráágt om leeractiviteiten in de gymzaal of buitenlucht! Maar ook in de klas kun je de leerlingen lekker laten bewegen.

Enkele suggesties:

  • Bedenk extra bewegingsactiviteiten bij woorden die in de woordenschatlijst aan de orde komen en met bewegen te maken hebben, zoals ‘beklimmen’, ‘eromheen lopen’, ‘verschuiven’ en ‘optillen’. Ook leuk om dit als gymles of buitensportles te organiseren!
  • Het woord ‘graven’ kan een prachtige zandbakopdracht worden.
  • Afbreken (en opbouwen) kun je vertalen naar een estafetteloop waar een toren van blokken wordt afgebroken en na een parcours rennen weer wordt opgebouwd.
  • In het ankerverhaal wordt er op een trampoline gesprongen. Laat de kinderen maar lekker meedoen in de klas!

Het thema leent zich natuurlijk ook heel goed voor wandelingen en speurtochten in de omgeving van de school. Misschien is er zelfs een trimbaan in de natuur in de buurt van de school.

Real Life Rekenen

Ken je Real Life Rekenen al? Real Life Rekenen traint kinderen om hun rekenkennis effectief toe te passen in het dagelijks leven én in andere schoolvakken. De boekjes zijn er in verschillende thema’s voor groep 6, 7 en 8. Het thema ‘sport’ combineert rekenopdrachten met uitdagende bewegingsactiviteiten. Leerlingen gaan aan de slag met rekenopgaven die ze daadwerkelijk bij het sporten tegen kunnen komen. Op het voetbalveld, bij atletiek, zwemmen, tennis of hockey. Of in de gymzaal of op het schoolplein natuurlijk! Voor elke jaargroep hebben we een aantal leuke opdrachten (en de antwoorden) voor je klaargezet om uit te proberen.

Ga naar de opdrachten

De Zaken van Zwijsen

Met De Zaken van Zwijsen geef je onderwijs dat past bij deze tijd en bij de belevingswereld van kinderen. Alle methoden van Zwijsen zijn erop gericht om de betrokken, ondernemende en nieuwsgierige houding van kinderen te stimuleren en hen klaar te stomen voor de 21e eeuw. De methoden maken daarbij optimaal gebruik van alle digitale mogelijkheden die er zijn. Maar natuurlijk zitten de methoden ook boordevol opdrachten waarbij je leerlingen zélf in actie moeten komen. Probeer deze opdrachten maar eens uit in de klas:

Reacties (0)

Geef een reactie

Jouw email wordt niet gepubliceerd.

0
    Je winkelmand
    Je winkelmand is leeg< Verder winkelen
      Bereken verzendkosten
      Kortingscode toepassen

        Toegevoegd aan winkelmand

        Naar winkelmandje