De ontwikkeling van kindertekeningen

7 januari 2019

Kinderen tekenen. Dat hoort bij hun ontwikkeling. Het helpt hen, net als praten, de wereld te ordenen en vat te krijgen op wat zij zien en beleven. Je kind kan er zijn of haar creativiteit en gevoel in kwijt, het prikkelt de fantasie en stimuleert het waarnemingsvermogen. Ook is het goed voor de fijne motoriek. En: tekenen is leuk!

De ontwikkeling van het tekenen verloopt in fasen.

Tot twee jaar

Zodra je kind licht van donker gaat onderscheiden, maakt hij kennis met beelden. En vanaf het moment dat hij ontdekt dat bijvoorbeeld een volle paplepel afdrukken achterlaat op tafel, kan het zelf afbeeldingen maken beginnen! Vanaf nu gaat hij steeds vaker experimenteren met verschillende materialen en ondervindt je kind steeds vaker dat zijn of haar eigen bewegingen verschillende vormen laten ontstaan.

Twee tot vier jaar

Wanneer je kind bijna twee jaar is, begint de fijne motoriek zich zodanig te ontwikkelen dat hij de eerste krabbels op papier kan maken. Tekeningen worden nog lukraak op het vel papier gezet. Langzaamaan gaat je kind die onherkenbare schetsen ook benoemen. En die betekenis kan zomaar weer veranderen. De krabbels van Fleur (zie hiernaast) zijn al een echte tekening!

Vier tot tien jaar

Vanaf een jaar of vier ontstaan duidelijke patronen. Voorwerpen of personen worden steeds op dezelfde manier getekend (denk aan de bekende ‘stokmannetjes’ en ‘koppotigen’), maar er zit wel een duidelijke ontwikkeling in. Je kind is in staat vooraf aan te geven wat hij of zij gaat tekenen en het werk lijkt steeds ‘echter’. Figuren worden uiteindelijk op een ondergrond geplaatst en er ontstaat een horizon. Je kind tekent in deze periode nog vaak wat hij ‘weet’ en niet wat hij ‘ziet’. Bijvoorbeeld een huis waarbij de ruimten gewoon door de muur heen te zien zijn. Op onderstaande afbeelding zie je de ontwikkeling van de mensfiguur van Linda (net 4 jaar, tot bijna 6 jaar).

Lennart (7jr) plaatst de meeste voorwerpen op een ondergrond. Hij tekent wat hij denkt te zien, zoals gebruikelijk is in deze fase: alle appels aan de boom zijn zichtbaar.

Vanaf tien jaar

Pas vanaf een jaar of tien gaat je kind bewust de werkelijkheid uitbeelden en wil hij precies tekenen wat hij ‘ziet’ en niet wat je kind ‘weet’. Maar dat is moeilijk! Je kind merkt dat hij of zij niet alles kan tekenen wat hij kan zien, en dat maakt onzeker. Hoe teken je bijvoorbeeld in perspectief? Toch wil hij acceptabel werk blijven leveren. Daarom gaat hij in deze periode vaak natekenen en overtrekken en zal je kind specialismen ontwikkelen: meisjes maken mooie versieringen, jongens tekenen allerlei details en tekenen stripfiguren na.

Er zijn nog geen reacties.