Deze manier van een tekst begrijpen, zetten we ook in bij andere vakken. Het werken met Lezen in beeld bevalt dus goed.

1 maart 2017

Basisschool Martinus in Vlodrop (Limburg) werkt met Lezen in beeld. Hoe dat bevalt? IB’er Ria van Montfort, die tevens voor groep 8 staat, en haar collega uit groep 6, Francheska Bouts, vertellen over hun ervaringen. 

 

Waarom hebben jullie voor Lezen in beeld gekozen?

Ria: “Omdat we kort daarvoor ook hadden gekozen voor Taal in beeld. We kwamen uit op Taal in beeld, omdat we met onze leerlingen extra aandacht wilden besteden aan woordenschat. Vervolgens wilden we een methode voor begrijpend lezen die op dezelfde manier werkte als de taalmethode. Bij onze start met Taal in beeld, was Lezen in beeld nog niet uitgegeven. Zodra dit het geval was, zijn we gestart met groep 5 en 6. Inmiddels zijn we er ook in de andere groepen mee begonnen.”

Hoe bevalt Lezen in beeld?

Ria: “De methode geeft de leerlingen zes sleutelstrategieën die ze kunnen inzetten om een tekst te begrijpen. Zo pakken ze een tekst stapsgewijs aan. Deze manier van een tekst begrijpen, zetten we ook in bij andere vakken. Het werken met Lezen in beeld bevalt dus goed.”

Francheska: “Het is prettig dat Lezen in beeld dezelfde structuur heeft als Taal in beeld. Dat maakt het voor de leerlingen herkenbaar en gemakkelijk om mee te werken. En dat geldt ook voor ons als leerkracht.”

Ria: “Blok 1 bijvoorbeeld, begint met een uitleg en plaatjes van alle nieuwe woorden en een voorbeeldzin waarin het woord gebruikt wordt. Verderop in de teksten bij de les, staan deze nieuwe woorden in gekleurde letters gedrukt. De leerlingen begrijpen goed waar ze zo’n woord op kunnen zoeken door het gebruik van die kleuren en de plaatjes.”

Wat vinden jullie en de leerlingen van de teksten in het lesboek?

Francheska: “Ik vind dat er zeer interessante teksten in het lesboek staan en dat vinden mijn leerlingen ook. Zo heb ik laatst een les gegeven over vingerafdrukken. In een knutselles heb ik dit thema weer meegenomen en heb ik de leerlingen vingerafdrukken laten maken. Dat was een groot succes. Ook de tekst over Barcelona in groep 6 was erg leuk. Mijn leerlingen wisten daar al veel over, omdat ik ze al eens iets voorgelezen had over Barcelona. Het was dus erg herkenbaar voor ze. Ik vind het een pluspunt dat je zo vakken met elkaar kunt verbinden.”

Is Lezen in beeld makkelijk te organiseren?

Francheska: “Ik begin altijd met een terugblik naar de vorige les. Met een korte opdracht herhalen we wat we de les ervoor geleerd hebben. Ik start klassikaal met een aantal opdrachten zodat iedereen weet waar de les over gaat, dan volgt er nog een uitleg en splits ik de klas op. De leerlingen die zelfstandig kunnen werken, verdeel ik in groepjes en daarna ga ik met de leerlingen aan de slag die wat meer begeleiding nodig hebben.”

Ria: “Het werkschrift vind ik erg goed, omdat veel leerlingen er echt zelfstandig mee kunnen werken. Ze vinden er bijvoorbeeld uitleg over het doel van de les. Veel leerlingen kunnen hier al mee aan de slag zonder dat ik een klassikale uitleg hoef te geven. Ik heb daardoor meer tijd voor mijn leerlingen die extra instructie nodig hebben.”

Hoe gebruik je de software bij Lezen in beeld?

Ria: “We werken met de software Woordenschat. En we gaan Leesstudio inzetten: zowel de kaartenbak, als het computerprogramma Leesstudio Actueel. Ik verwacht dat de leerlingen hier erg enthousiast over zullen zijn, omdat ze thuis het nieuws ook volgen. Op het digibord zetten we voor de les vaak wat extra informatie klaar vanuit Google. Hiermee gaat een tekst echt leven.”

Wat vind je van de toetsing?

Ria: “De toetsen van Lezen in beeld zijn gevarieerd. Net zoals de lessen uit het boek. Sinds kort gebruiken we het Excel-bestand van de site om de toetsgegevens van leerlingen digitaal bij te houden. Na een toets voer ik alle antwoorden in en vervolgens geeft het programma aan of de toets onvoldoende, voldoende of goed is gemaakt. Wel laten we binnenkort het Excel-bestand aanpassen, omdat wij werken met de 80% regel: 80% goed is een 6.”

Lees meer over Lezen in beeld

 

Er zijn nog geen reacties.