'Digitaal prentenboek stimuleert leesvaardigheid kleuters’

22 mei 2017

Een derde van de kleuters maakt een sprong voorwaarts in leesvaardigheid als ze werken met digitale prentenboeken. Leerkrachten in het kleuteronderwijs zouden dus veel meer gebruik moeten maken van prentenboeken in digitale vorm. Dat zegt Adriana Bus, gasthoogleraar bij Taal, Literatuur en Communicatie aan de Vrije Universiteit. Het positieve effect op deze kleuters is tien maanden later – in groep 3 – nog steeds waarneembaar, blijkt uit haar onderzoek. Dit meldt Kennisnet.

Dagelijkse routine

Bus deed onderzoek naar het effect van digitale leermiddelen bij kleuters. Daaruit blijkt dat digitale prentenboeken een stimulans zijn voor de ontluikende geletterdheid van een grote groep kleuters. Volgens Bus zouden digitale prentenboeken een vast onderdeel van de dagelijkse routine in kleuterklassen moeten zijn. De boeken zijn de investering ‘dubbel en dwars waard’, zegt de gasthoogleraar.

Prentenboeken bij Schatkist

De kleutermethode Schatkist maakt al volledig gebruik van digitale prentenboeken. In het digitale prentenboek worden belangrijke woorden en begrippen uit het verhaal geanimeerd. Het volledige prentenboek is dus als animatiefilmpje te vertonen op het digibord. Bekijk hieronder een voorbeeld of lees meer.

Voordelen

Op 28 juni geeft Adriana Bus op de Onderzoeksconferentie 2017 een pitch over de voordelen van digitale prentenboeken voor kinderen. Ook licht zij verder toe wat leerkrachten met deze kennis kunnen doen. Meer weten? Kijk op Kennisnet

Er zijn nog geen reacties.