Dyscalculie: wat is het en hoe herken je het? 

29 januari 2018

Dyscalculie betekent letterlijk 'niet kunnen berekenen'. Kinderen met dyscalculie lukt het niet om goed en voldoende snel te leren rekenen. De gevolgen kunnen groot zijn. Denk maar aan problemen bij het afrekenen in een winkel of het lezen van vertrektijden op een station. Lees hieronder meer over de signalen en wat je er als ouder aan kunt doen.

Signalen die wijzen op dyscalculie

Kinderen die op lange termijn moeite blijven houden met rekenen, kunnen dyscalculie hebben. Signalen die hierop wijzen, zijn:

  • vasthouden aan eenvoudige rekenprocedures, zoals op de vingers tellen en niet sprongsgewijs (5-10-15 …) tellen
  • vaak omkeren van getallen (51 in plaats van 15), cijfers verkeerd schrijven of lezen
  • moeite blijven houden met de plaatsing van getallen (is 12 meer of minder dan 10?)
  • veel moeite met opdrachten waarbij ruimtelijk inzicht een grote rol speelt 
  • het niet kunnen onthouden van rekenregels, symbolen (zoals % en <) en formules en moeite blijven houden met de rekentaalbegrippen 
  • moeite met klokkijken 
  • niet goed schattend kunnen rekenen door moeite met het overzien van hoeveelheden
  • maakt veel fouten in een stapsgewijze aanpak

Dyscalculie gaat bovendien meer dan gemiddeld samen met andere leer- en ontwikkelingsstoornissen zoals dyslexie en ADHD. 

Diagnose en dyscalculieverklaring

Als rekenproblemen niet overgaan met extra oefening en het kind met andere vakken wel goed presteert, moet er onderzoek worden gedaan naar de uitvoering van rekentaken. Dat kun je laten doen door een bevoegde orthopedagoog of psycholoog. Deze kan, naast een deskundigenrapport, ook een dyscalculieverklaring opstellen. Hierin wordt vastgelegd op welke gebieden zich problemen voordoen, welke specialistische hulp er nodig is en welke voorzieningen en aanpassingen de leerling nodig heeft.

De school kan deze verklaring vervolgens gebruiken om het kind de benodigde hulp te bieden. Een dyscalculieverklaring kan je kind ook recht geven op bepaalde faciliteiten, zoals het gebruik van een rekenmachine en extra tijd bij het maken van toetsen.

Voor scholen is het wenselijk om, net als bij dyslexie, de afspraken over het gebruik van hulpmiddelen en voorzieningen vast te leggen op een dyscalculiekaart of -pas. Deze houdt de leerling bij zich zodat hij die kan laten zien als er een invaller in de groep is.

Dyscalculie: tips voor thuis

Als ouder kun je je kind praktisch ondersteunen:

  • Maak gebruik van geschikte (computer)spelletjes, zoals tangram, rummikub of het vergroten of verkleinen van tekeningen op ruitjespapier. 
  • Laat je kind spelen met lego of ander constructiemateriaal. 
  • Toon belangstelling voor het rekenwerk van je kind, met aandacht en positieve feedback 
  • Maak er geen drama van en ga niet overmatig (zonder inzicht) trainen. Blijf vooral zien wat een kind wel kan. 
  • Heeft je kind problemen met geldsommen, laat het dan regelmatig een boodschap doen, om praktijkervaring op te doen. 
  • Geef je kind in de keuken eens een maatbeker om begrip te krijgen van liters en grammen. 
  • Overleg met de leerkracht over een persoonlijk plan van aanpak voor je kind.

Bron: balansdigitaal.nl

Bekijk ook eens de aflevering van het Klokhuis over dyscalculie.

 

Rekenkikker

Rekenkikker is een serie oefenboeken  voor leerlingen die specifiek moeite hebben met bijvoorbeeld breuken, procenten, tijd, verhoudingen of decimale getallen. De leerstappen in Rekenkikker helpen de leerlingen veilig en zelfsturend door de oefenstof, zoals die in de gangbare rekenmethoden voorkomt. Rekenkikker is ook bedoeld voor leerlingen die langzamer leren dan het tempo van de klassikale methode én voor leerlingen die leerstijlen hebben die afwijken van de aanpak in de methode. De werkboeken zijn ingedeeld naar leerstap en niet gekoppeld aan een jaargroep. De oefenboeken van Rekenkikker zijn te bestellen via schoolboekenthuis.nl.

Er zijn nog geen reacties.