Een dagje meekijken met… Janine van de Ven in Best

7 december 2017

‘Een fijne, hechte groep’ noemt Janine van de Ven haar klas. Wat de andere kenmerken zijn van deze groep 7B van Basisschool St. Antonius in Best? Enorme lengteverschillen en een juf die bruist van het enthousiasme. Zwijsen keek een ochtend mee.

9.00 uur – 9.45 uur: Groepsdoorbrekend rekenen

‘Vandaag gaan we echt knallen en ervoor zorgen dat het extra werk ook af is’, motiveert Janine van de Ven haar klas op deze eerste lesdag na de herfstvakantie. Rekenles geven ze op deze school groepsdoorbrekend. De instructieleerlingen van 7B gaan naar juf Esther in 7A en de pluskinderen uit beide groepen nemen plaats bij juf Janine.

‘We rekenen groepsdoorbrekend, zodat we kinderen meer en beter op maat kunnen stimuleren en begeleiden. Ik geef bijvoorbeeeld geen klassikale instructie, want deze kinderen hebben allemaal hun eigen strategie. Ik wil ze niet in de war brengen.’

Dus zet ze op het bord welke opdrachten gemaakt moeten worden. Ze start met klassikaal tafelsommen flitsen. Het tempo is pittig en al snel lopen niet alle kinderen meer in de maat. Tijd om te evalueren. ‘Zijn jullie snel genoeg? Nee? Dus wat ga je doen? Ja, de tafels vaker oefenen. Doe dat bijvoorbeeld als je op de wc zit, want dan heb je toch niets anders te doen.’

Na het zelfstandig werken, blikt Janine met de kinderen terug. ‘Foutjes maken, is echt geen probleem, maar slordigheidsfoutjes kun je voorkomen. Dus zet je hoofd aan en vraag je bij elke opdracht af: klopt het wat ik doe? En voor degenen die thuis tafels gaan oefenen, echt waar, rekenen is leuker als je de tafels sneller kunt.’

De wisbordjes van groep 7: plastic mapjes en stift.

10.45 uur: Het debatspel

Na een kwartier uitwaaien op de speelplaats nemen de kinderen weer fris plaats achter hun tafel. Het is tijd voor het debatspel dat ze meerdere keren per jaar spelen. ‘Dit is een project van ProDemos, Huis voor Democratie en Rechtsstaat, dat onder andere rondleidingen in de Tweede Kamer organiseert voor scholen. Het is erg leuk en leerzaam’, vertelt Janine.

De kinderen beoordelen elkaar. De leerkracht vraagt: ‘Welke fractie beantwoordt de vragen het beste en blijft bij zijn eigen standpunt?’ Fractie roze maakt zich hard voor minder ongezonde producten in de supermarkt. Dit thema spreekt veel kinderen aan. ‘Willen jullie snoep en chips aanpakken of ook roken?’ ‘Wat vinden chipsfabrikanten ervan als ze geen chips meer verkopen?’ De woordvoerders reageren accuraat: ‘De chipsfabrikant kan ook een gezonder product ontwikkelen.’ Janine is zo trots als een pauw: ‘Ja! Dit is debatteren.’

De woordvoerders verdedigen hun stelling.

11.30 uur: Pennenstreken blokletters schrijven

De laatste les voor de middagpauze is Pennenstreken. Het verbonden schrift beheerst deze klas als de beste, maar vandaag gaan ze voor de tweede keer aan de slag met het oefenen van het blokschrift. Janine maakt er iets speciaals van.

‘Voor deze schrijfles deel ik gel- en glitterpennen uit. Jullie mogen niet zelf kiezen, ik leg er een paar op tafel en die verdelen jullie zelf.’ Hiermee zorgt ze ervoor dat haar klas ook dit laatste kwartier van de ochtend nog vol enthousiasme aan het werk gaat. ‘De letter ‘o’ schrijf je van de deur links onderlangs naar het raam rechts. Als je hem andersom schrijft, ziet hij er hetzelfde uit, maar we doen het netjes want dit is een schrijfles. Denk aan jullie schrijfhouding!’

Een leerling vraagt: ‘Juf, mag ik deze pen in mijn etui stoppen?’ ‘Nee,’ reageert Janine, ‘wat een pech hè?’ Een ander kind merkt teleurgesteld op: ‘Juf, het lukt me niet.’ ‘Jawel’, zegt Janine, ‘ik ben tevreden, want voor jou zijn ze echt supermooi.’ En dan is het tijd om op te ruimen en thuis of op school een boterham te gaan eten.

In opperste concentratie worden de blokletters geoefend.

Er zijn nog geen reacties.