Een kijkje in de klas bij juf Lyan

9 januari 2019

Iedere maand nemen we een kijkje in de klas van een leerkracht. Deze keer is dat bij Lyan Bruggink, leerkracht van groep 1 en 2 op Basisschool de Twaalfruiter in Vleuterweide. Lyan vindt voorlezen in de klas erg belangrijk en vertelt graag over het belang ervan voor kleuters. 

Ontspanning

‘Voorlezen zorgt voor een stukje ontspanning bij de kinderen. Dan kunnen ze rustig zitten en luisteren en hoeven ze verder niks. Daarnaast is het heel goed voor de luistervaardigheid’, vertelt Lyan. ‘Wanneer ik ga voorlezen, bespreek ik altijd eerst het boek met de klas. ‘Wat is de voorkant? Wie is de schrijver? Wie is de illustrator? Dat benoem ik allemaal, zodat ze dat meteen leren. Als ik dan een keer vergeet te vertellen wie de schrijver is, zeggen de kinderen ook meteen: ‘Juf, wie is de schrijver?’’, lacht Lyan.

‘Ik bespreek ook bewust wat de voor-en achterkant van een boek is en wat de eerste pagina is, omdat kinderen zelf nog wel eens achterin beginnen.’

Woordenschat vergroten

‘Ook voor de woordenschat van kinderen is voorlezen heel belangrijk. De gemiddelde woordenschat gaat omhoog door voor te lezen, dus ik vind het van groot belang’, vertelt Lyan. ‘Tijdens de eerste pauze om 10 uur lees ik vaak uit een prentenboek voor. Daarnaast lees ik tijdens de lunch ook 10 minuten met de klas. Dan pak ik er vaak een verhalenbundel bij van bijvoorbeeld Carry Slee. Heel soms lees ik nog een derde keer op een dag voor, als er tijd over is.’

Voorlezen, hakken en plakken

‘Wanneer ik voorlees uit een prentenboek dan zitten de kinderen in een u-vorm om mij heen. Ik laat het boek zien en vraag bijvoorbeeld: ‘Waar zou het verhaal over gaan?’ Als er een konijn op de omslag staat, dan vraag ik: ‘Hoe kijkt het konijn? Verdrietig? Blij?’’, zeg Lyan. ‘Ik houd het boek dan zo vast, dat de kinderen gemakkelijk mee kunnen kijken. Als ik uit een rijmboek voorlees, dan lees ik zelf eerst een zin voor en laat ik de kleuters de tweede zin aanvullen. En in de klas zijn we veel bezig met woorden hakken en plakken. Dus dan lees ik bijvoorbeeld voor: s-o-k en dan zeggen de kinderen: sok!’ Zo maak ik er een spelletje van.’

Thema’s

‘Bij de start van een nieuw thema in de klas, lees ik voor uit een boek dat daarbij past. Deze maand is dat Noordpool/Zuidpool en dan zoek ik daar een geschikt boek bij. We werken ook met thema’s uit Schatkist, zoals Moederdag en seizoenen. De boeken die daarbij horen, lees ik dan weer voor’, aldus Lyan.

Boekentips

‘Ik lees de kinderen graag voor uit Jip en Janneke, dat zijn van die fijne beknopte verhalen. Maar dan verander ik wel de guldens naar euro’s in het verhaal’, lacht Lyan. ‘Ook Het boek van fee, een leuk samenleesboek voor kleuters en Bas is de baas heb ik in mijn klas. Dat zijn boeken voor kleuters die al een beetje kunnen lezen. Daarnaast vind ik de boeken van Kikker heel leuk’, vertelt Lyan. ‘Voorlezen is een relatief makkelijke activiteit, wanneer ik 10 minuten over heb, dan kan ik heel gemakkelijk een boek pakken en de kinderen voorlezen’, zegt Lyan. ‘Ik hoef maar weinig voor te bereiden en het is leuk om te doen!’ 

Hou je ook van voorlezen? Of lees je graag samen met de kinderen in je kleuterklas? Bekijk hier dan de leukste voorlees- en samenleesboeken voor in de klas.

Er zijn nog geen reacties.