Ervaar zelf hoe het is om dyslexie te hebben!

6 januari 2020

fb-rr-20160929_0148_aapjes.jpgDit spelletje laat zien met welke problemen veel dyslectische kinderen dagelijks te maken hebben, waardoor het begrijpen van een tekst erg lastig wordt. Probeer het maar eens en beantwoord de vragen!

Klik hier om het spel te gaan spelen.
(het spel werkt alleen op een desktop of laptop computer)

10 reacties

Suzanne schreef op 5 september om 16:46

Heel goed dit! Ik ben zelf dyslectisch maar heb mezelf aangeleerd om het te camoufleren door het gebruik van synoniemen of omschrijvingen. Mijn mondelinge en auditieve taalvaardigheid is gelukkig heel goed ontwikkeld mede door het feit dat ik ondanks mijn dyslexie Nederlands heb gestudeerd. Dat was zwaar maar ik heb het gedaan. Nu zien mensen eindelijk eens wat ik altijd zie als ik een geschreven tekst lees.

Caroline schreef op 7 september om 13:57

leuke quiz maar lijkt nu net als of iedereen niet kan lezen heb het zelf ook maar kan niet spellen wel lezen!

Christne Put schreef op 10 september om 09:25

Ik heb zelf een zoon met dyslexie. Door goed planmatig en met heel veel doorzettingsvermogen heeft hij een diploma master ingenieur behaald. Dikwijls zijn dit mensen met een groot doorzettingsvermogen maar worden ze niet altijd begrepen door hun leerkracht.

arabella schreef op 10 september om 13:01

Ik denk dat ik nu eindelijk ontdekt heb waar ik zo moe van word bij lezen! Ik herken een en ander.

Raymond schreef op 6 februari om 21:12

Hi Susan, wat bedoel je met camoufleren door schrijven van synoniemen en omschrijvingen? Deed je dat ook op jonge leeftijd? Maar dat camoufleren kan je alleen doen als je zelf schreef toch? Hoe ging je om met tekst lezen

Suzanne schreef op 23 september om 16:04

Hoi Raymond. Als ik niet weet hoe een woord geschreven moet worden, noem ik niet het woord, maar ik omschrijf het woord. Een versimpeld voorbeeld: als ik niet weet hoe ik het woord huis schrijf, dan schrijf ik: gebouw waar mensen in wonen. Of in plaats van kathedraal schrijf ik grote kerk. En ja dat deed ik ook al op jonge leeftijd. Bij lezen ligt het anders. Woorden 'dansen' over het papier of scherm en letters (en soms ook woorden) besluiten soms op een hele andere plek te gaan staan waardoor teksten vaak doen als vraag 1 aan geeft. Toch begrijp ik wel de essentie van de tekst.

milla schreef op 25 oktober om 14:59

leuk

Slava schreef op 31 januari om 11:39

Bedankt voor deze test! Ik ontwerp informatiesystemen en mobiele applicaties. Door de test te hebben doorlopen heb ik een beter beeld van wat de gebruikers met dyslexie meemaken. Ik zou graag veel beter willen begrijpen hoe losse woorden, vormen, illustraties, icoons, kleuren en contrastverhoudingen worden ervaren, om voor iedereen gebruiksvriendelijke interfaces te ontwerpen. Maar dit is een start! Bedankt.

Jessica de Wit-Verboom schreef op 21 september om 11:21

Uw spel geeft heel duidelijk aan waar een dyslectische leerling tegenaan loopt. Dyslexie is geen onoverkomelijke handicap: gelukkig ken ik in mijn omgeving zeer goeie voorbeelden van zwaar dyslectische leerlingen die het in hun leven ver aan het schoppen zijn. Hun strijdbijl: een grote belangstelling voor de wereld om hen heen, nieuwsgierigheid. Iets doen met je nieuwsgierigheid. Soms geholpen door volwassenen/ docenten als zij er zelf niet uitkwamen door deze jammerlijke leeshandicap.
Maar Geachte Uitgeverij, doet u deze leerlingen een plezier en stop met de vreselijke Begrijpend Lezen Vragen aan het eind van een leestekst. het bederft het leesplezier van de leerlingen en doet geen appel op hun verstandelijke vermogens. Het leesplezier en leesbegrip van een dyslect kan op een geheel andere, meer adequate wijze worden gestimuleerd. U zult dit toch met mij eens zijn?
vr gr Jessica de Wit, Leescoordinator Pontem-College, Nijmegen

Marion van der Meulen schreef op 25 september om 13:11

Beste Jessica de Wit,
Wij zijn het helemaal eens met uw opmerking. Gelukkig behoort het stellen van Begrijpend-lezen-vragen na het lezen van een boek bij onze uitgeverij al tot het verleden. Wel geven we bijvoorbeeld aan het eind van onze boeken informatie over de schrijver en de illustrator. We weten dat kinderen dit erg op prijs stellen. Ook geven we tips om op een creatieve manier een boekbespreking te maken, waarbij juist andere vaardigheden dan schrijven en lezen kunnen worden ingezet. Op deze manier kunnen ook dyslectische leerlingen die vaardigheden inzetten waar zij goed in zijn en blijft lezen leuk. Zo hopen we, samen met bevlogen mensen zoals u, deze leerlingen te ondersteunen.
Marion van der Meulen (lees- en schrijfdeskundige uitgeverij Zwijsen)