Estafette editie 3 op Aruba: ‘Kinderen leren veel nieuwe woorden en opbouw is goed’

15 april 2019

marjolein-habets-basisschool-de-schakel-aruba-250.jpg‘Ik woon en werk alweer twintig jaar op Aruba. Het begon met een contract van drie jaar op een lokale basisschool en daarna ben ik begonnen bij basisschool De Schakel’, vertelt Marjolein Habets, intern begeleider en zorgcoördinator op De Schakel op Aruba. ‘Onze school geeft Nederlandstalig onderwijs en valt ook onder de Nederlandse Onderwijsinspectie. We moeten aan die kerndoelen voldoen en daarom werken we met Nederlandse methodes.’ De Schakel is begin 2019 gestart met Estafette editie 3. Marjolein deelt alvast haar eerste ervaringen: ‘De opbouw van de lessen zit goed in elkaar en de opdrachten zijn duidelijk en afwisselend. De kinderen snappen wat ze moeten doen.’

‘De Schakel is een school waar kinderen uit Aruba naar school komen, maar ook kinderen uit gezinnen die een paar jaar op Aruba blijven en dan weer naar Nederland gaan. Defensiegezinnen bijvoorbeeld’, gaat Marjolein verder. ‘Vanwege de aansluiting met Nederland moet het taalniveau goed zijn. Daarom werken we met Nederlandse leesmethoden.’

estafette-editie-3-op-aruba-woorden-lezen-250.jpg

Veilig leren lezen-fan

In 1994 werd basisschool De Schakel opgericht en sindsdien werkt de school met diverse methodes van Nederlandse uitgeverijen, waaronder die van Uitgeverij Zwijsen. ‘We hebben altijd met Veilig leren lezen 2e maanversie gewerkt en zijn twee jaar geleden overgestapt op de kimversie. Het is een heel aantrekkelijke methode, waarmee we goede resultaten boeken’, aldus Marjolein.

Goede leesresultaten voor midden-en bovenbouw

‘In de midden-en bovenbouw wilden we ook zulke goede leesresultaten behalen met de kinderen’, gaat ze verder. ‘We werkten namelijk nog in circuitvorm met die groepen, daarbij hielpen ouders mee en jongeren uit oudere klassen hielpen de jongere kinderen met lezen. We gebruikten niet echt een methode, totdat we contact kregen met Heutink (de basisschoolleverancier) die ons onder meer vertelde over Estafette editie 3.’

estafette-editie-3-aruba-250.jpg

Online research en Skype-training

‘Via hen kwamen we in contact met Bart Bastiaan, methodeadviseur van Uitgeverij Zwijsen. Hij gaf ons via Skype een training, zodat we wisten wat de methode inhield’, vertelt Marjolein. ‘Eén van mijn collega’s had in Nederland al gewerkt met Estafette editie 2 en was daar heel tevreden over. Daarnaast zijn we heel blij met Veilig leren lezen, dus was het voor ons logisch om uiteindelijk Estafette editie 3 aan te schaffen.’

‘Uiteraard hadden we online ook research gedaan, een webinar gevolgd over Estafette editie 3 en bij andere uitgeverijen gekeken naar leesmethodes, maar we waren er al snel uit’, zegt ze. ‘Dus we hebben onze keuze gebaseerd op ervaringen van collega’s, de online informatie en onze goede ervaring met Veilig leren lezen.’

estafette-editie-3-op-aruba-250.jpg

Handleidingen op de boot

‘Toen we met Estafette editie 3 wilden starten, hadden we de handleidingen nog niet, want die zaten nog in een container op de boot naar Aruba. De post komt hier altijd in fases’, lacht Marjolein. ‘Dus in het begin hebben we geïmproviseerd en zijn we met de boeken en werkboeken gestart en hebben we de handleiding digitaal gebruikt. Gelukkig kwamen de handleidingen twee weken later en konden we met de volledige methode aan de slag.’

De leerkrachten van groep 4 en 5 van basisschool De Schakel die met de voortgezet technisch leesmethode werken, zijn erg enthousiast. ‘De verhalen zijn heel leuk, de kinderen zijn geboeid. Ook het automatiseren en het samenlezen vinden ze goed’, vertelt Marjolein. ‘De video’s die in de methode zitten, zorgen ervoor dat kinderen gemotiveerd en geconcentreerd blijven. En ook voor de kinderen die wat meer verdieping nodig hebben, is er voldoende uitdaging in de methode’, aldus Marjolein.

Diepgang en op niveau lezen

‘Voor de technisch lezen- les staat dertig minuten, maar onze leerkrachten vinden het nu nog lastig om het ook binnen die tijd af te hebben. Dat is een kwestie van oefenen. Ook aan de digitale software moeten we nog wennen, maar dat komt omdat we hier nog niet eerder mee gewerkt hebben. De kinderen zijn heel enthousiast over de leerlingsoftware!’, gaat Marjolein verder. ‘De kinderen zijn door Estafette editie 3 echt veel aan het lezen. Het niveau is goed, ze leren nieuwe woorden en ook moeilijkere woorden dan voorheen’, vertelt ze. ‘Er zit diepgang in de methode, dat hadden we hiervoor minder. En de kinderen lezen op het niveau dat ze moeten hebben, dus wij zijn tevreden!’

Ook benieuwd naar de nieuwe voortgezet technisch leesmethode Estafette editie 3? Vraag dan een zichtzending aan of neem contact op met onze klantenservice voor een presentatie van één van onze methodeadviseurs.

Er zijn nog geen reacties.