'Het leesonderwijs moet anders'

24 januari 2020

leesoffensief-estafette-thumbnailpngDe ministers van Onderwijs en de Taalunie zijn het er over eens: het leesonderwijs moet anders. De ministers roepen op tot een Leesoffensief en de Taalunie heeft een actieplan. De belangrijkste aanbevelingen hieruit zijn dé sterke eigenschappen van de nieuwe Estafette.

Leesoffensief van de ministers

Aanleiding voor het leesoffensief van de ministers is het laatste PISA-rapport. Dat liegt er niet om. Het gaat niet goed met de leesvaardigheid van jongeren. Bijna een kwart van de tieners leest niet goed genoeg om teksten écht te begrijpen. De leesprestaties van Nederlandse jongeren dalen een stuk harder dan in andere landen. Ze hebben er bovendien geen plezier in en hun leesmotivatie is heel laag. Bijna de helft van de 15-jarigen vindt lezen tijdverspilling, 60% leest alleen als het moet.

Een van de belangrijkste redenen die onderwijskundigen aanmerken voor de daling van het leesplezier is dat Nederland het enige land is waarbij vanaf groep 4 lezen versnipperd wordt aangeboden in een apart vak voor technisch lezen en voor begrijpend lezen.

Met focus op alleen techniek of leesstrategieën verdwijnt de leesbeleving naar de achtergrond. En hiermee ook het plezier en de motivatie.

De belangrijkste knelpunten volgens de Taalunie

In het actieplan ‘Effectief onderwijs in begrijpend lezen’ signaleert de Taalunie de volgende punten:

  1. Er is onvoldoende aandacht voor leesmotivatie. Dit wordt te vaak gezien als iets wat losstaat van het onderwijs in (begrijpend) lezen, terwijl het een bewezen essentieel onderdeel is van leesdidactiek.
  2. Er wordt te weinig gewerkt met uitdagende, rijke teksten van hoge kwaliteit.
  3. Begrijpend lezen heeft een te geïsoleerde plaats in het onderwijs.
  4. Er is onvoldoende monitoring van leerlingen en formatieve feedback.

Wat nu? Kijk eens naar de nieuwe Estafette!  

Estafette editie 3 biedt hét antwoord op het leesoffensief en het actieplan. De belangrijkste aanbevelingen hieruit zijn juist de sterke eigenschappen van onze nieuwste leesmethode voor groep 4 t/m 8! Estafette editie 3 biedt:

  • Technisch en begrijpend lezen, leesbeleving en -bevordering in samenhang. En dat in elke les bij iedere tekst.
  • Heel veel variatie in type teksten en onderwerpen zodat ieder kind ‘gepakt’ wordt door het lezen.
  • Begrijpend lezen geïnspireerd op Close Reading, waarbij je juist rijke teksten verdiepend leert lezen.
  • Combinatie van summatief toetsen en formatief evalueren binnen de methode. (vanaf schooljaar 2020-2021)


Kies je voor de nieuwe Estafette, dan weet je dat je leerlingen leesonderwijs van nu biedt! 

Ook toe aan verandering van het leesonderwijs? Bekijk wat Estafette editie 3 voor jouw school kan betekenen. 

Lees meer op de website van Estafette of vraag een zichtzending aan

Er zijn nog geen reacties.