Het letterfeest in de klas van juf Josée

26 november 2018

Het Letterfeest en de alfapet werd in de klas van Juf Josée uitgewerkt, in combinatie met de lesactiviteiten van de integratielessen van kern 6. In een beeldverhaal volgen we de activiteiten uit de thematip ‘letterfeest en de alfapet’ in de klas van Juf Josée. De letters willen de wijde wereld in, ze willen woorden worden, zinnen zijn en verhalen vertellen. 

De klas van Juf Josée

De leerlingen van juf Josée krijgen elke week een aantal weektaken. Ze werken die opdrachten zelfstandig of in coöperatieve werkvormen uit. Bij de start van kern 6 kregen de kinderen volgende weektaakopdrachten:

  • Maak voor jezelf de alfapet met letters op. 
  • Kies je lievelingsletter en maak er een feestletter van.
  • Maak een woord en een zin.

Hier vind je de instructies voor met maken van een alfapet en meer tips voor het letterfeest.

Integratieles dag 1

In de eerste integratieles werd het ankerverhaal voorgelezen. De groep/klas van Juf Josée luisterde ademloos en ze hadden alle begrip voor de letters: “De letters willen de wijde wereld in, ze zijn het beu om de hele week op een dekbed te liggen en als het meezit één keer per week in de wasautomaat rond te draaien en aan de waslijn te hangen.” Op het bord hangen de vouwinstructies voor de alfapet.

Letters stempelen op de alfapet

De kinderen hadden geen hulp nodig van de ouders. Ze hielpen elkaar!

Integratieles dag 2

De weekopdracht ‘kies je lievelingsletter en maak er een feestletter van’, sluit mooi aan bij de integratieles dag 2 waar kinderen het verhaal herbeleven en waar we plannen maken voor een letterfeest.

In de klas van Juf Josée werd de verhaalplaat met de feestende letters op het digibord geprojecteerd, wat resulteerde in prachtige feestletters. De feestletters werden aan de themawand opgehangen.

Integratieles dag 3, 5, 7 en 9

In de integratielessen 3, 5, 7 en 9 worden kinderen aangespoord om een verhaal te verzinnen en te vertellen. In de groep/klas van Juf Josée begonnen de kinderen spontaan verhalen te vertellen met hún pet op.

Met de plaatjes uit de leesboekjes werd een nieuwe ‘maak een verhaal’-plaat gemaakt. Deze plaat daagt uit tot bijzondere hoofdpersonen en aparte omstandigheden in het verhaal.

Integratieles dag 4, 6, 8

Woorden en zinnen schrijven. Een uitnodiging maken voor het letterfeest. Een omslag maken voor een boek… In de klas van Juf Josée werden verhalen op de magnetische letterdoos gelegd en een aantal kinderen schreven hun verhaal op.

Integratieles dag 10

Het letterfeest

De voorbereidingen naar het letterfeest sluiten aan bij diverse integratielessen. In de groep van Juf Josée hebben ze een letterfeest gehouden met de ouders. Op het letterfeest zelf werden verhalen van kinderen gepresenteerd. In tafelgroepjes speelden de kinderen samen met de ouders letterbingo. En tenslotte werden de letterdiploma’s uitgereikt.

lang-leve-het-lezen-lied

Het moment dat je alle letters van het alfabet kent is een bijzonder moment dat gevierd mag worden. Speciaal voor deze gelegenheid schreven Erik van Os en Elle van Lieshout ‘het lang-leve-het-lezen-lied’. 

Zing met ons mee

 

 

 

Er zijn nog geen reacties.