Het nut van huiswerkbegeleiding

1 november 2017

In hoeverre kunnen ouders hun kind dat op de basisschool zit thuis helpen bij het leren? We vroegen het Miriam Lensen van huiswerkinstituut HIP. ‘In principe kun je als ouders samen met je kind een heel eind komen. Maar je kunt je afvragen of jij de beste persoon bent om je kind te begeleiden.

Ik hoor vaak van ouders dat ze het geprobeerd hebben en dat het niet werkt. Het probleem is dat kinderen nu op een heel andere manier leren rekenen en ook het taalonderwijs veranderd is. Ik ben zelf 44 en als ik aan mijn kind vertel hoe ik breuken en kommagetallen heb geleerd, dan begrijpt hij daar niets van. Bij taal doet zich hetzelfde probleem voor: de verschillende methoden hanteren zulke specifieke woord- of klankgroepen.’

De grootste groep klanten van HIP bestaat uit kinderen die op de basisschool bij de besten van de klas hoorden, maar vastlopen op de middelbare school. ‘Ze weten bijvoorbeeld niet hoe ze een goede samenvatting of planning moeten maken, omdat ze op de basisschool niet op de juiste manier zijn uitgedaagd’, vertelt Miriam. 

Aantal onzekere leerlingen neemt toe

Ze ziet ook een groei in kinderen die onzeker zijn. ‘Zij behoren ook tot die groep die niet goed voorbereid is op het onderwijs op de middelbare school. In de brugklas gaat het nog wel, omdat ze heel goed opletten, maar ze lopen vast in de tweede of derde van havo of vwo. Met hen brengen we in beeld wat hun leervoorkeuren zijn. Leren ze auditief, of visueel, hebben ze veel beweging nodig? Dit meten we met de Peperklip, een leervoorkeuren-inventarisatie. Als we weten hoe een kind het beste informatie tot zich neemt dan sluiten we hier met onze manier van onderwijzen en begeleiden op aan. Middelbare scholieren die wij begeleiden boeken al jaren een zeer goed slagingspercentage.’ 

Niet alleen meer voor zittenblijvers

Huiswerkbegeleiding via instituten zoals HIP is een groeiende markt. ‘Elf jaar geleden opende ik de eerste vestiging in Bilthoven en was daarmee het derde instituut voor huiswerkbegeleiding in Bilthoven. Inmiddels zijn er 14 andere aanbieders bijgekomen in Bilthoven. Huiswerkbegeleiding is normaal aan het worden. Elf jaar geleden gingen alleen zittenblijvers naar een huiswerkinstituut, nu ben je als kind echt geen uitzondering meer.’

'Huiswerkbegeleiding is normaal aan het worden.'

Op de vraag of (huiswerk)begeleiding door HIP duur is, antwoordt ze: ‘Er wordt vaak beweerd dat er een tweedeling ontstaat door de ondersteuning die wij bieden, dat het alleen voor de rijkeren zou zijn. Ik vind dat niet juist. Er is echt iets voor elke portemonnee. Kies voor begeleiding in groepjes van vier en betaal 15 euro per uur of ga voor de duurste manier met een orthopedagoog voor 52,50 euro per uur.’ 

Huiswerk in het PO is niet nodig

Dagelijkse huiswerkbegeleiding geeft HIP overigens alleen aan kinderen in het VO. ‘Met basisschoolleerlingen werken we volgens een handelingsplan en stellen we elke drie maanden doelen. Samen met de orthopedagoog en remedial teacher bekijkt onze leerkracht of die doelen behaald zijn, in de meeste gevallen is dat zo. Ik ben ook geen voorstander van het geven van huiswerk op basisscholen. Er zijn scholen die niets met huiswerk te maken willen hebben en er zijn scholen die al in groep 4 starten. Als je je aan de onderwijstijd houdt dan is het echt niet nodig.’ 

Passend onderwijs en bezuinigingen

De groei van basisschoolleerlingen die de specialisten van HIP begeleiden is nog groter dan die van scholieren in het VO. De oorzaak hiervan is volgens haar de invoering van het passend onderwijs. ‘Sinds de cluster 2- en 4-leerlingen weer op reguliere basisscholen zitten, hebben leerkrachten onvoldoende tijd meer om elke leerling voldoende te begeleiden. Dit komt ook doordat scholen flink hebben moeten bezuinigen. Dit is ten koste gegaan van remedial teaching en bijvoorbeeld extra ondersteuning bij het rekenen.’ Miriam constateert dat ouders geen zin hebben om te wachten tot er meer geld beschikbaar is, dus schakelen ze zelf hulp in. ‘Dat doen de meesten vanaf groep 5 of 6. De kinderen komen naar ons, omdat de school niet voldoende tijd heeft om hen extra instructie te geven.’

Dyslexie en ADD

Het niveau van basisschoolleerlingen die bij een van de 16 vestigingen van Instituut HIP extra onderwijs krijgen, loopt uiteen. ‘We helpen bijvoorbeeld leerlingen die goed kunnen leren, maar door dyslexie moeite hebben met tekstbegrip. Ouders voorzien dat hun kind op de middelbare school veel moeite zal hebben met moderne talen zoals Frans en Duits als ze nu geen hulp inschakelen. Ook begeleiden we kinderen van wie ouders alles op alles zetten om hen niet naar vmbo basis of kader te laten gaan. We werken veel met één-op-één-instructie. Dat is een uitkomst voor kinderen met ADD of ADHD. Kinderen kunnen op deze manier veel meer informatie tot zich nemen. Bij de instructie in de klas ontgaat hen vaak de helft, omdat ze teveel prikkels ervaren en snel afgeleid zijn.’

 

Instituut HIP
Instituut HIP begeleidt basisschoolleerlingen, middelbare scholieren en studenten bij leren en studeren. In een prettige, stimulerende omgeving en onder leiding van deskundige docenten, remedial teachers en orthopedagogen. HIP heeft 16 vestigingen en 240 medewerkers. Instituut HIP is lid van de Landelijke Vereniging Studiebegeleidingsinstituten (LVSI). Meer informatie vind je op instituuthip.nl

Scholen van HIP
Miriam Lensen is ook oprichter en eigenaar van twee particuliere middelbare scholen. De derde, een basisschool, start na de kerst in Utrecht. Miriam: ‘De scholen zijn huiswerkvrij, kinderen gymmen vaak, we lunchen met gezonde etenswaren en geven projectonderwijs. En belangrijk, ons onderwijs sluit aan bij wat onze leerlingen in 2030 nodig hebben, bij hoe de maatschappij er dan uitziet.’  Meer informatie over de nieuwe basisschool van HIP vind je hier.

1 reactie

Alice Van Vliet schreef op 5 november om 20:21

De reactie sinds de cluster 2 leerlingen weer op de scholen zitten vind ik een hele rare reactie. Deze leerlingen met bijvoorbeeld slechthorend of taalontwikkelingsstoornis hebben er altijd al gezeten. Scholen krijgen intensieve begeleiding op hun taalbeleid en adviezen en tips waar hele klassen en scholen van profiteren. Echt een gemiste kans om je niet te verdiepen in cluster 2.