'Je kunt droog de feiten opsommen, maar juist de verhalen maken het boeiend'

17 februari 2019

Basisschool Gunterslaer in Eindhoven werkt sinds enkele jaren met Tijdzaken, Wereldzaken en Natuurzaken van Zwijsen. Meester Christiaan Mersel geeft les aan groep 7. Het team hecht veel waarde aan de zaakvakken. “We willen dat onze leerlingen leren hoe de wereld in elkaar steekt”, zegt Christiaan. “Dus bij ons leren ze niet alleen waar ze op getoetst worden, maar geven we hen de kennis en vaardigheden mee die later van pas komen.”

Christiaan studeerde zelf geschiedenis en weet als geen ander dat je een besef moet hebben van het verleden om gebeurtenissen in het heden te kunnen plaatsen. “Natuurlijk is het belangrijk dat kinderen goed leren lezen en rekenen, maar een vak als geschiedenis speelt een belangrijke rol in hun algemene ontwikkeling.” 

De juiste basis 

In Tijdzaken komen de 10 tijdvakken twee keer aan bod. In groep 5 en 6 vanuit Nederlands perspectief, in groep 7 en 8 vanuit Europees of mondiaal perspectief. Christiaan: “Deze opbouw is logisch en werkt voor mij prettig. De methode stipt alle belangrijke punten aan en er zit voldoende verdieping in de lessen.”

Voor de leerkracht is er bij elk thema achtergrondinformatie beschikbaar, waarover Christiaan erg te spreken is. Voorafgaand aan het thema neemt hij de informatie altijd even door, zodat hij goed voorbereid is. “Het geeft me de basis om de kinderen de juiste uitleg te geven en soms wat meer mee te geven dan wat er in het leerlingmateriaal staat.” 

Ruimte voor eigen inbreng 

Het startscherm op het digibord ondersteunt Christiaan bij het lesgeven. “Alles staat duidelijk op het scherm, zodat mijn leerlingen weten wat we gaan behandelen.” Christiaan neemt eerst de lesdoelen en de begrippen door en bekijkt daarna de filmpjes en animaties met de klas. “Mijn leerlingen vinden de filmpjes grappig en ze doen altijd actief mee. De spellen doen we niet altijd, ik kijk per les of ik er tijd voor heb. Ik vind het leuk om zelf ook nog wat toe te voegen en houd me niet altijd aan de ‘standaard’ les. Dat is zo fijn aan deze methode, dat je de vrijheid hebt om je eigen les te regisseren.”

In de methode is veel aandacht voor het bijbrengen van historisch besef. Christiaan vindt dit belangrijk. “Ik houd ervan om mijn leerlingen te prikkelen met de waaromvraag. Ik wil niet alleen werken aan kennisopbouw, maar ze echt aan het denken zetten.” 

Verwerking en toetsing 

Christiaan werkt zoveel mogelijk klassikaal. Ook het werkboek neemt hij met de klas door en daarna maken de leerlingen zelfstandig de opgaven. “Ik merk dat het heel zinvol is om de lesstof in het werkboek gezamenlijk door te nemen. Voor dyslectische kinderen bijvoorbeeld is het niet altijd makkelijk om het snel te doorgronden. Er staat veel informatie in korte tekstjes en er staan moeilijke woorden in, dan is het handig dat ik het kan toelichten.”

Aan het einde van een thema nemen de leerlingen de boekjes en de samenvatting mee naar huis. Zo kunnen ze zich voorbereiden op de toets. Christiaan: “De toets is een goede mix van feitenkennis en begrip. Alles wat ze hebben geleerd komt aan bod in de tien vragen.” De plustaken bij de lessen verwerkt Christiaan in de weektaak. "Zo zijn ze ook op andere momenten bezig met het thema." 

Tijdsbesteding 

Christiaan geeft 3 keer per week een zaakvakkenles van drie kwartier. “Met elk thema zijn we 2 weken bezig, ik neem er ruim de tijd voor. Na een blok Tijdzaken volgt een blok Wereldzaken en daarna een blok Natuurzaken. Op deze manier lukt het met gemak om aan elk vak voldoende aandacht te besteden.” 

Prikkelen met spannende verhalen 

Op basisschool Gunterslaer is leren leren heel belangrijk, zeker in groep 7 en 8. Christiaan: “Dan stomen we ze klaar voor het voortgezet onderwijs. Ik zie het als mijn taak om informatie aan elkaar te koppelen en om ervoor te zorgen dat kinderen het verband gaan zien tussen bepaalde ontwikkelingen.”

Christiaan vindt het een uitdaging om élk kind te prikkelen. Dit doet hij door op zoek te gaan naar de bijzonderheden in de lessen. “Je kunt droog de feiten opsommen, maar juist de verhalen maken het boeiend”, legt hij uit. “Zo was mijn groep bij het thema Jagers en Boeren erg bezig met Ötzi, een boer die in 1991 werd gevonden bij een gletsjer in Zuid-Tirol. Dat is natuurlijk een spannend verhaal en het blijft hangen bij leerlingen. Het helpt mij om de informatie over te brengen, want dankzij Ötzi zijn ze geïnteresseerd in hoe de mensen in deze periode (rond 5300 voor Christus) leefden.” 

Er zijn nog geen reacties.