Juf Maikes blog: creatief tijdens de thema’s van kern 4

22 november 2018

Het is middag, de kinderen zijn naar huis. Ik kijk naar buiten door het raam. Het is donker, de wind rukt aan de blaadjes van de bomen en het regent. Ik slaak een zucht: altijd weer wennen, de donkere dagen van de wintertijd.

Tijd om wat sfeer de klas in te brengen. Sfeerhuisjes lagen voor de hand. En laten we nou net het thema wonen hebben!

De volgende dag laat ik een aflevering van Huisje boompje beestje zien over verschillende woningen. Natuurlijk praten we hierover na. Ik vraag welke woningen de kinderen kennen.

‘Ik woon in een flat!’ ‘Ja en ik in een rijtjeshuis.’ ‘Ik zou wel in zo’n kubus van het filmpje willen wonen.’ Ik vraag waar de kinderen ook wel in willen wonen. ‘In een molen!’ ‘Ik in een villa!’ ‘Wat is een villa?’ vraagt een ander. Snel laat ik een foto van een villa zien. Zo eentje uit MTV Cribs, compleet met zwembad voor de deur. Ja, daar willen wel meer kinderen in wonen, inclusief de juf.

Ik vertel dat we sfeerhuisjes gaan maken. ‘Dat hebben we al in groep 1 gedaan juf!’ Het lag ook voor de hand, in praktisch elke klas kom je ze tegen rond Sint en kerst. Want het staat zo leuk. En je kunt het zo makkelijk aanpassen aan het feest van het moment. Je maakt ze als het herfst is. Knutselt een piet en een sint erbij voor Sinterklaas. En met kerst een kerstboom voor de deur, lichtjes aan het huis en sneeuw op het dak. Een paar maanden gegarandeerd sfeer in je klas.

‘Moet ik dan de prikpennen halen juf?’ ‘Nee hoor, jullie zijn groep 3 en dus al heel speciaal. Ik leer jullie het kniptrucje aan om de ramen eruit te knippen.’ Dat vinden ze wel stoer.

Ik probeer bij de creatieve opdrachten de thema’s van Veilig leren lezen te betrekken. Dus voordat we beginnen met tekenen, knippen en plakken, bespreken we eerst nog eens de verschillende woningen. Ik teken ze op het bord. Zo goed als ik kan dan, want tekenen is niet mijn sterkste punt ;).

Als ik de zwarte blaadjes uitdeel vraag ik wat de kinderen van plan zijn te maken, zodat ik straks niet ineens 29 kastelen in de klas heb hangen.  

Het knutselen zelf vind ik altijd genieten. Als ik een goede instructie heb gegeven, kunnen ze alle 29 zelfstandig aan de slag. Hier en daar hebben ze wellicht even wat opstarthulp nodig van mij. Maar ze gaan en ze doen het zelf. Ik zit op mijn kruk, kijk rond en geniet, trotse juf.

Diezelfde middag zit ik weer op mijn stoel en kijk ik door het raam. Of nou ja, ik kijk tegen de prachtige woningen aan die op het raam geplakt zijn. Kastelen, flats, molens, regenbooghuizen, grachtenpanden met de meest vrolijke kleurtjes. Ik slaak weer een zucht, maar nu een opgewekte. Laat die sfeervolle tijd maar komen.

Meer zien van Veilig leren lezen?

Veilig leren lezen is al tientallen jaren de meest gebruikte en meest succesvolle taal-leesmethode in groep 3. De vernieuwde didactiek, waarbij telkens één nieuwe letter centraal staat, zorgt voor nóg betere leesprestaties.

Lees meer en bekijk de materialen van Veilig leren lezen, kim-versie.

Juf Maike is een enthousiaste groep 3 leerkracht in het midden van het land. Ze is eigenaar van de site jufmaike.nl waar ze dagelijks met haar bloggersteam blogs, lestips en tips voor ouders deelt. 

 

Er zijn nog geen reacties.