Mijn kind leert lezen! Kern 7

22 januari 2019

Leert jouw kind lezen? Meer dan driekwart van de scholen maakt hiervoor gebruik van de methode Veilig leren lezen van Uitgeverij Zwijsen. In dit artikel lees je wat je kind leert bij kern 7 en krijg je tips om je kind thuis te laten lezen en spelen met letters en woorden. 

Welke versie gebruikt de school van je kind?

Veilig leren lezen is er in twee versies: 2e maanversie, uitgebracht in 2003 en bekend als maan roos vis, en de (nieuwere) Veilig leren lezen kim-versie, uitgebracht in 2014. Beide werken met kernen, waarin je kind telkens andere letters leert en waarin specifieke lettercombinaties en klanken centraal staan. 

Werkt de school waarop je kind zit met de kim-versie van Veilig leren lezen, dan begint je kind bij kern start. Daarna volgen kern 1 t/m 11 en het schooljaar wordt afgesloten met kern Afsluiting. Elke kern heeft een thema, dat geïntroduceerd wordt met behulp van een ankerverhaal. Werkt je kind met de 2e maanversie, dan begint hij of zij met kern 1 en wordt er afgesloten met kern 12.

Kern 7, kim-versie: verschillende woordtypen

Vanaf kern 7 ligt het accent op verschillende woordtypen. We oefenen nog regelmatig met woorden van één lettergreep die bestaan uit een medeklinker, een klinker en weer een medeklinker, zoals ‘pauw’, en woorden met alleen een medeklinker aan het begin of aan het eind, zoals ‘kou’ en ‘eik’. 

De nieuwe woordtypen in kern 7 zijn:

  • eenvoudige samengestelde woorden, zoals zakdoek;
  • woorden van één lettergreep die eindigen op twee medeklinkers, zoals laars;
  • woorden van één lettergreep die beginnen met twee medeklinkers, zoals kroon;
  • woorden van één lettergreep die beginnen met sch-, zoals schoen;
  • woorden van één lettergreep die eindigen op -ng, zoals ring;
  • woorden van één lettergreep die beginnen met een hoofdletter, zoals Pien.

Kinderen die werken met zon-materialen (een hoger leesniveau dan de basislijn), leren de volgende woordtypen lezen:

  • woorden van één lettergreep die eindigen op vier medeklinkers, zoals kortst en herfst;
  • woorden van twee lettergrepen met een open lettergreep, zoals bomen;
  • woorden van twee lettergrepen met een begincluster én een open lettergreep, zoals knopen;
  • woorden van twee lettergrepen met aai, ooi, oei op een andere positie dan aan het eind, zoals haaien en roeiboot;
  • woorden van één lettergreep die beginnen met een hoofdletter, zoals Pien.

Spelling 

Je kind hoeft nog niet alle woorden die het leest ook goed te kunnen spellen. De meeste woorden van één lettergreep met een medeklinker, klinker en weer een medeklinker moet je kind nu in principe goed kunnen spellen. Woorden met aan het eind een –d of –b kunnen ze inmiddels wel lezen, maar deze horen nog niet bij de spellingdoelen. Misschien maakt je kind nog fouten met ei/ij en au/ou. Ze oefenen hier wel al mee, maar ook woorden met deze letters horen nog niet bij de spellingdoelen. 

Kern 7, 2e maanversie: sch-woorden en ng-woorden

In deze kern leert je kind de hoofdletters en sch-woorden en ng-woorden.

In de kernen 1 tot en met 6 heeft je kind alle letters geleerd. In principe kan hij of zij nu eenvoudige eenlettergrepige woorden lezen. De volgende stap is dat het herkennen van woorden sneller en geautomatiseerd gaat. In de kernen 7 tot en met 12 leert je kind woorden lezen die wat moeilijker zijn. Dit zijn de lastige eenlettergrepige woorden zoals kist, drop, hond, slang, bank, springt, meeuw, ja, zo en woorden van twee en drie lettergrepen. Ook oefent je kind om niet meer spellend te lezen. Die lastige eenlettergrepige woorden worden niet allemaal tegelijkertijd aangeboden en geoefend. Ze zijn verdeeld over verschillende kernen. 

Schatgraven

In kern 7 komen vooral de sch-woorden aan de orde en woorden met het lettercluster ng (ring). Bovendien maken kinderen al kennis met woorden met twee medeklinkers vooraan en achteraan (stoel, lamp), woorden met –d en –b achteraan (heb, bad) en samenstelling (zakmes). Ook leert je kind in deze kern hoofdletters. Het thema van kern 7 is: schatgraven, avonturen beleven, piraten. Het verhaal waarmee de kern start gaat over het vinden van een schat op een schip.

Nog niet altijd verbeteren

Kinderen zijn ook steeds beter in staat om woorden en zinnen te schrijven. Toch zullen ze nog niet alle woorden foutloos schrijven. De leesproblemen zijn soms te moeilijk om de afwijkende schrijfwijze meteen onder de knie te hebben. Woorden met de letter –d- achteraan, zijn al snel te lezen voor kinderen. Maar het foutloos schrijven van woorden als ‘heb’ en ‘had’ is moeilijker. Vandaar dat vanaf kern 7 het kunnen lezen en kunnen schrijven van woorden niet helemaal meer parallel lopen. Als je kind toch woorden schrijft waar spelfouten in zitten, hoeft dat dan ook nog niet altijd verbeterd te worden.

(Voor)leestips bij kern 7

Zelf lezen niveau maan

  • de bal van ties en veer, Marco Kunst en Jan De Kinder (makkelijk lezen), ISBN 978.90.487.1996.9
  • het huis van pien, Bies van Ede en Roel Seidell (makkelijk lezen), ISBN 978.90.487.1997.6
  • dat kan ik ook!, Stefan Boonen en Jort van der Jagt (makkelijk lezen), ISBN 978.90.487.1995.2
  • kom bij mij, Daniëlle Schothorst (strip), ISBN 978.90.276.6314.6
  • de pet van jet, Els van Egeraat (strip), ISBN 978.90.276.6226.2 
  • vuur van tuur, Mark Janssen (strip), ISBN 978.90.276.626.6225.5
  • met vis naar zee, Jan Jutte (strip), ISBN 978.90.276.626.6304.7
  • dik is dun en ik ben dik, Bette Westera en Marja Meijer, ISBN 978.90.487.1987.7
  • een juf op het dak, Ron Schröder, Marianne Busser en Hélène Jorna, ISBN 978.90.487. 1990.7
  • geen poes voor soof, Maria van Eeden en Camila Fialkowski, ISBN 978.90.487.1985.3
  • ik ben een boer, Ruben Prins en Jan Van Lierde, ISBN 978.90.487.1988.4
  • oom jan is gek, Tosca Menten en Elly Hees, ISBN 978.90.487.1986.0
  • vos wil ook ziek zijn, Anneke Scholtens en Nicole van den Hurk, ISBN 978.90.487.1989.1
  • help, ik ben een mug!, Tamara Bos en Juliette de Wit, ISBN 978.90.487.1538.1
  • die zit!, Vivian den Hollander en Tineke Meirink, ISBN 978.90.487.1767.5
  • wat is het warm!, Anneke Scholtens en Barbara Mulderink, ISBN 978.90.487.1849.8
  • waar is de schat?, Camila Fialkowski en Jørgen Hofmans (strip), ISBN 978.90.276.6294.1
  • pik jij mijn ring?, Selma Noort en Marieke Nelissen, ISBN 978.90.487.1852.8
  • mol heeft lol, Annemarie van den Brink en Caroline Ellerbeck, ISBN 978.90.487.1847.4
  • dit is juf, Anneke Scholtens en Pauline Oud, ISBN 978.90.487.1004.1
  • de bal van bel, Helen van Vliet en Agnes Wijers (makkelijk lezen) ISBN 978.90.487.1962.4
  • de hut, Manon Sikkel en Hélène Jorna (makkelijk lezen) ISBN 978.90.487.1959.4
  • lol is leuk, Elle van Lieshout, Erik van Os en Loes Riphagen(makkelijk lezen) ISBN 978.90.487.1965.5
  • wat is er met kip? (deels makkelijk lezen (samenleesboek) ISBN 978.90.487.1963.1
  • ik ken een mop!, Annemarie van den Brink en Tineke Meirink ISBN 978.90.487.1960.0
  • waar is boer bas?, Riet Wille en Marieke Nelissen ISBN 978.90.487.1967.9
  • het bos bij jos is top, Bies van Ede en Christoph Kirsch ISBN 978.90.487.1966.2
  • de hut in de boom, Manon Sikkel en Hélène Jorna ISBN 978.90.487.1957.0
  • Lezen is te gek! Spannende dinoverhalen, Sonja Fiedler, ISBN 978.90.447.2749.4

Zelf lezen niveau zon

  • gefopt!, Els Rooijers en Els van Egeraat, ISBN 978.90.487. 1993.8

  • ik wil sneeuw, Ferry Piekart, ISBN 978.90.487. 1992.1

  • op!, Anke Kranendonk en Mariëlla van de Beek, ISBN 978.90.487.1994.5

  • Ik weet een mop!, Erik van Os en Elle van Lieshout, Lars Deltrap, Hugo van Look, Claudia Verhelst en Marieke Nelissen, ISBN 978.90.487.1878.8

  • Acht negen tien, ik kom!, Dirk Nielandt en Andrea Kruis, ISBN 978.90.487.1342.4

  • Ridder Jesse, Daniëlle Schothorst (strip), ISBN 978.90.487.7209.4

Voorlezen

  • Spannend maan roos vis voorleesboek, Lian de Kat en The Tjong King, ISBN 978.90.276.4043.7
  • Waar zit Lap?, Bies van Ede en Roel Seidell, ISBN 978.90.487.1991.4

Zoek in de bibliotheek ook eens naar de leesseries bij Veilig leren lezen, of kijk samen met je kind bij onze kinderboeken (AVI-niveau Start en M3)!

Tips voor spelletjes bij kern 7

Tip 1: Aan de slag met hoofdletters

  • Je kind leert de hoofdletters. Na deze kern kan hij of zij dus ook boekjes lezen waarin hoofdletters voorkomen. Misschien heb je een ABC-prentenboek of kun je er één lenen in de plaatselijke bibliotheek. Je kind herkent de hoofdletters nu zeker.
  • Het toetsenbord van je computer heeft ook hoofdletters. Misschien heb je de letters van het toetsenbord met doorzichtige huishoudfolie en stickertjes voorzien van kleine letters (een tip uit een vorig artikel). Dat hoeft nu niet meer.
  • Heb je nog een oude typemachine of kun je die op de kop tikken? Je kind vindt het vast erg leuk wanneer hij of zij in de eigen speelhoek een typemachine heeft waarop het ongedwongen kan typen. En ook nu zijn de hoofdletters van het toetsenbord geen probleem.
  • Tot slot een knutseltip. Maak samen met je kind van brooddeeg hoofdletters en bak ze. Versier elke hoofdletter met een klein voorwerp waarvan het woord met die letter begint. Dit levert een leuk alfabet op. Als je het in een lijst plakt, heb je een mooie én leerzame wanddecoratie.

Tip 2: Lottospel

Het volgende lottospel is voor twee spelers. Je speelt het spel met de lottokaarten 1 en 2, waarop kleine letters staan afgebeeld. Zijn er vier spelers, print deze lottokaarten en de spelkaartjes dan twee keer. Dan heb je vier lottokaarten en het dubbele aantal spelkaartjes. Knip de spelkaartjes uit om het spel te kunnen spelen.

Spelregels

Leg de spelkaartjes in het midden op de tafel met de letter naar beneden. Iedere speler draait om de beurt een hoofdletterkaartje om en kijkt of de kleine letter van die hoofdletter op zijn lottokaart staat. Als dat zo is, mag hij het letterkaartje neerleggen. Anders draait hij het weer terug. Wie de lottokaart het eerst vol heeft, is de winnaar.

Download de letters en kaarten:

Tip 3: PIM PAM PET

Op school leert je kind tijdens kern 7 alle hoofdletters. Van het bekende spel PIM PAM PET zijn de hoofdletters dan geen probleem meer. Om die hoofdletters goed te oefenen, is dit spel een leuke activiteit. Maar het probleem is vaak dat kinderen de kaartjes niet zo goed kunnen lezen. Daarom hebben wij zestien kaartjes gemaakt voor jou, die je kunt uitknippen en gebruiken bij dit spel. Je kind kan al deze kaartjes nu al lezen, al zal dat nog niet voor alle kinderen vlot gaan. Geef je kind de kans om rustig elke vraag op het kaartje te lezen.

Download PIM PAM PET:

Er zijn nog geen reacties.