Mijn kind leert lezen! Kern afsluiting

19 juni 2019

Leert jouw kind lezen? Meer dan driekwart van de scholen maken hiervoor gebruik van de methode Veilig leren lezen van Uitgeverij Zwijsen. In dit artikel lees je wat je kind leert bij de laatste kern en krijg je tips om je kind thuis te laten lezen en spelen met letters en woorden. 

Welke versie gebruikt de school van je kind?

Veilig leren lezen is er in twee versies: 2e maanversie, uitgebracht in 2003 en bekend als maan roos vis, en de (nieuwere) Veilig leren lezen kim-versie, uitgebracht in 2014. Beide werken met kernen, waarin je kind telkens andere letters leert en waarin specifieke lettercombinaties en klanken centraal staan. 

Kern afsluiting, kimversie: een wereld vol boeken

In deze laatste kern komen opa en Kim en de andere personages van het Puddingboomplein terug in het verhaal ‘De verhalendief’. De verhalendief uit de titel blijkt uiteindelijk de meester van groep 4 te zijn, die in de bibliotheek boeken heeft verzameld voor het nieuwe schooljaar. 

Door dit verhaal en de activiteiten in kern afsluiting ervaren de kinderen dat boeken hun wereld verruimen en dat ze door boeken ontdekkingen kunnen doen. We stimuleren de kinderen om na te denken over welke boeken ze willen lezen in de zomervakantie. Daarnaast staan we stil bij andere activiteiten die met vakantie te maken hebben, zoals sport en spel, zomer en waterpret, en speeltuin en pretpark.

Geen nieuwe woordtypen lezen of spellen 

In deze kern komen geen nieuwe woordtypen meer aan bod. Tijdens de lessen lezen en spelling oefenen de kinderen verder met alles wat ze het afgelopen jaar hebben geleerd en tijdens de andere lessen passen ze het geleerde toe door zinnen en korte tekstjes te schrijven, voor te lezen en eventueel een presentatie te geven. Deze lessen zijn gekoppeld aan woordenschatuitbreiding.

De kinderen oefenen in groepjes het voordragen van teksten met het boekje ‘Toneellezen’, waarin ze allemaal een rol voor hun rekening nemen.
Meer weten over Toneellezen? Bekijk de serie Toneellezen in onze webshop.

Kern 12, 2e-maanversie: de basis is gelegd

In deze laatste kern is de basis voor vlot leren lezen gelegd. Kinderen zijn begonnen met het leren van letters, het lezen van eenvoudige eenlettergrepige woorden en zijn gegroeid naar het lezen van meerlettergrepige woorden. Kinderen kunnen nu verder werken aan het verbeteren van hun leesvaardigheid tot het niveau waarop wij als volwassenen lezen. Die weg naar het uiteindelijke leesniveau is opgedeeld in stappen, die herkenbaar zijn als avi-niveaus. Aan het einde van groep 3 zijn de meeste kinderen in staat om teksten te lezen op het niveau van avi E3. 

Een boek mee op vakantie!

In groep 3 heeft je kind een leesontwikkeling doorgemaakt die het in staat stelt om eenvoudige kinderboeken te lezen. Waarschijnlijk hebben je kind en jij de weg naar de bibliotheek al lang gevonden. En wij hopen dat je die weg blijft volgen. Vooral in de vakantie is het belangrijk dat de zojuist veroverde leesvaardigheid niet 6 weken lang stilligt. Stimuleer het lezen van boeken ook in de vakantie! In onze webshop hebben we speciale zomerleesboekjes voor kinderen die net groep 2, 3 of 4 hebben afgerond. Het zijn leuke, laagdrempelige boekjes die je kind helpen om ook in de zomervakantie te blijven lezen. En ze kosten maar € 3,99! Vind je dat nog teveel? Schrijf je dan in voor de Leesluikjes, een gratis digitale adventskalender met iedere dag van de vakantie een leesfragment of werkblad dat te maken heeft met letters of lezen. 

Samen lezen

Is jouw kind niet zo’n actieve lezer? Stimuleer dan het lezen van boeken door vaak samen met je kind te lezen. Misschien vindt je kind het moeilijk om zelfstandig een boek te lezen? Lees dan regelmatig een stukje van het boek voor waarin je kind leest. Laat je kind wel meelezen, bijwijzen, eventueel samen met jou hardop lezen. Vooral als het technisch lezen wat moeizamer verloopt heeft je kind veel steun aan iemand die hardop meeleest. Daarbij houdt je kind echter wel plezier in het lezen van boeken. De teksten die je kind in groep 4 aangeboden zal krijgen sluiten aan bij het leesniveau van eind groep 3. Een terugval in leestempo en leesvaardigheid zou niet bevorderlijk zijn voor de leesontwikkeling en het leesplezier van je kind.

(Voor)leestips bij kern afsluiting

Onderstaande titels sluiten aan bij het leren lezen op school. De meeste boekjes zijn niet los te koop, maar wel verkrijgbaar bij de bibliotheek.

Zelf lezen niveau maan

  • Ho, Loe-Loe, ho!, Elisa van Spronsen en Sanne Duijf (makkelijk lezen), ISBN 978.90.487.2126.9.
  • Taal is raar, Frank van Pamelen en Barbara de Wolf, (makkelijk lezen), ISBN 978.90.487.2125.2.
  • Ties en Veer en de dief, Marco Kunst en Jan De Kinder (makkelijk lezen), ISBN 978.90.487.2124.5.
  • Naar zee! Lieneke Dijkzeul en Claudia Verhelst (makkelijk lezen), ISBN 978.90.487.1769.9.
  • Daar komt de brandweer!, Monique van der Zanden, ISBN 978.90.487.2119.1.
  • De baas is boos!, Elle van Lieshout en Erik van Os en Esther Leeuwrik, ISBN 978.90.487.2121.4.
  • De tuin van gekke Teun, Mark Janssen, ISBN 978.90.487.2120.7.
  • Een spoor van snoep, Esther van Lieshout en Jan Lieffering, ISBN 978.90.487.2118.4.
  • Lies en Mo, Brigitte Minne en Margriet van Noort, ISBN 978.90.487.2122.1.
  • Tijgervoer, Jozua Douglas en Mirèn van Alphen, ISBN 978.90.487.2123.8.
  • Dolfje Weerwolfje-MeerMonster, Paul van Loon en Hugo van Look, ISBN 978.90.258.6602.0.
  • Naar de camping (informatief prentenboek), Reina Ollivier en Madeleine van der Raad, ISBN 978.90.448.1943.4.

Zelf lezen niveau zon

  • Help, Suus is zoek!, Els Rooijers en Els van Egeraat, ISBN 978.90.487. 2115.3.
  • Op een onbewoond eiland, Mirjam Mous en Alex de Wolf, ISBN 978.90.487.2117.7.
  • Wat moet je aan op de maan?, Jan Paul Schutten en Marije Tolman, ISBN 978.90.487.2116.0.
  • Wonen er beren in Afrika?, Satomi Ichikawa, ISBN 978.90.603.8557.9.
  • Hockey-avontuur, Vivian den Hollander en Saskia Halfmouw, ISBN 978.90.003.3467.4.
  • Kampvuurgeheimen, Wieke van Oordt en Jeska Verstegen, ISBN 978.90.258.6613.6.

Voorlezen

  • De ruimtequiz, Jan Paul Schutten en Marije Tolman, ISBN 978.90. 487.2131.3.
  • Vakantie Voorlees Boek, Annie M.G. Schmidt, Nannie Kuiper en Lydia Rood, Sabine Kraushaar. ISBN 978.90.180.1658.6.

Kijk ook eens in de webshop van Zwijsen voor leuke boekjes voor beginnende lezers. De boekjes zijn te filteren op AVI-niveau, zodat je precies kunt aansluiten bij het leesniveau van je kind.

Tips voor spelletjes bij kern afsluiting

Tip 1: Koffer-abc

Laat je kind woordjes zoeken bij de letters van het alfabet. Dat kunnen woorden zijn van spullen die in de koffer mee op reis gaan. Het kunnen ook spullen zijn die bij kamperen horen. Download het werkblad Koffer-abc.

Tip 2: Luisterboeken

Een lange rit naar de vakantiebestemming is een uitstekend moment om een boek te lezen. Maar in de auto een boek lezen vindt niet iedereen even prettig. Luisterboeken kunnen dan uitkomst bieden. 

Tip 3: Vakantieactiviteiten in de bibliotheek

Verschillende bibliotheken organiseren tijdens de vakantie allerlei activiteiten voor kinderen. Kijk eens op de website van de bibliotheek bij je in de buurt!

Er zijn nog geen reacties.