Naar buiten

14 juni 2018

Een warm klaslokaal, kinderen die niet vooruit zijn te branden of juist heel druk worden van de hitte, verminderde concentratie: de laatste weken voor de zomervakantie zijn vaak pittig. Voor zowel de juffen en meesters als de leerlingen. Zeker met het mooie weer van de laatste weken is het soms niet even makkelijk om je leerlingen mee te krijgen. Maar gelukkig is er buiten ook heel wat te leren! We hebben een aantal spellen voor je op een rij gezet voor verschillende leeftijden. Dus hup dat lokaal uit en lekker naar buiten!

Geef twee tikkers een nepbloem of een waterspuit bij warm weer. De tikkers proberen de andere kinderen te tikken met de nepbloem (of waterspuit) in hun hand. Wie getikt wordt, verandert in een narcis, hyacint, paardenbloem of vergeet-me-nietje. De ‘bloem’ blijft stokstijf stilstaan, met de handen tegen elkaar in de lucht. Als een ander kind de bloem ‘plukt’ door hem te omarmen, mag het kind weer meedoen.

Na afloop kun je de volgende vragen stellen.

  • Wat voor bloem ben jij?
  • Heb jij ‘bloemen’ geplukt? Wat vonden die daarvan? Waren ze er blij mee?
  • Vind je dit een leuk spel? Waarom wel/niet?

Bron: Schatkist (Zwijsen)

Creëer in de zandbak een mooie tuin met bloemenperken, takjes, blaadjes, grind en bloemen. Maak ook een grote vijver met een stuk plastic. Vul de vijver met emmers water. Leg met een plank een brug over de vijver en maak met boomschors een tuinpad.Optioneel: De kinderen maken een plan voordat ze beginnen in de zandbaktuin

Bron: Schatkist (Zwijsen)

Onder water leven beestjes in alle soorten en maten. Schep een flinke emmer water uit een sloot of vijver bij je in de buurt en bekijk wat er allemaal mee naar boven komt. En met een onderwaterkijker wordt het nog leuker, want daarmee vergroot je alles. Hij is supersimpel te maken.

Gebruik een verpakking van ijs of een plastic bak van yoghurt om de basis van de onderwaterkijker mee te maken. Snijd een gat in de bodem waar je straks doorheen kunt kijken. Dit moet met een scherp mes, dus misschien handig om even hulp van een een volwassene te vragen. De bovenkant van de bak dek je af met huishoudfolie. Deze zet je vast met een rubberen elastiekje.

Zodra je de kijker op het water plaatst, dan werkt het folie als een vergrootglas. Laat je verbazen over alles wat langs komt, van watervlooien, waterwormen tot larven van muggen en libellen.

Bron: www.kidsproof.nl

Benodigd: een paar lege frisdrankflessen, water uit de kraan en een bal

Vul per kind een fles met water en zorg ervoor dat alle flessen dezelfde inhoud hebben. De kinderen zetten hun flessen op zo’n afstand neer, dat het spannend genoeg is om ze om te kunnen gooien. Zodra een fles omgegooid is moet degene waarvan de fles om ligt de bal oppakken en mag pas daarna de fles weer overeind zetten. Degene waarvan de fles leeg is, die is af! De winnaar is degene die als langst met een gevulde fles in het spel zit.

Een leuke variant is om het spel met verschillende ballen te spelen, bijvoorbeeld met een voetbal waarmee gerold moet worden of een tennisbal waarmee gegooid wordt!

Bron: www.kidsproof.nl

Benodigd: een aantal eieren en een stopwatch of horloge

Verdeel de kinderen in vier teams en geef ieder team een ei. Zorg er voor dat in ieder team minstens één kind een horloge om heeft. Stuur de teams de buurt in met de opdracht het ei te gaan ruilen voor iets dat groter, mooier of duurder is. Ze mogen hiervoor aanbellen bij mensen in de buurt. Het nieuw verkregen voorwerp mogen ze ook weer proberen te ruilen bij andere mensen in de buurt. Na een uur moeten de kinderen terug zijn. Welk team heeft er dan het grootste, duurste of mooiste voorwerp?

Tips:

  • Geef ieder team een eigen stuk van de buurt, bijvoorbeeld een aantal straten, zodat buren niet meerdere keren dezelfde vraag krijgen.
  • Geef de kinderen instructies mee hoe ze de mensen beleefd en vriendelijk kunnen aanspreken.

Bron: www.kidsproof.nl

1 reactie

Ans ten Holder-Vermaas schreef op 18 juni om 08:49

Een ei is natuurlijk een mooi begin. De meeste kinderen zullen hier respectvol mee omgaan. Toch zou ik voorstellen met iets anders te starten. Bijvoorbeeld een geknutseld ei.