Onderzoekend, ontdekkend en ontwerpend leren met De Zaken van Zwijsen

29 juni 2020

In de veranderende wereld is het steeds belangrijker dat kinderen worden gestimuleerd om actief kennis te vergaren door vragen te stellen, onderzoek te doen en zelf tot oplossingen te komen. Deze onderzoekende houding is belangrijk voor de ontwikkeling tot kritische en actief participerende wereldburgers. Daarom hebben we bij Natuurzaken, Tijdzaken en Wereldzaken aan iedere les een onderzoeksvraag toegevoegd. Gaan de kinderen uit jouw groep ook mee op onderzoek?

Hoe werkt het?

De onderzoeksvragen zijn ideaal voor leerkrachten die een les meer leerlinggestuurd willen aanpakken. Deze onderzoeksvragen stimuleren leerlingen namelijk om zelf actief kennis te vergaren, onderzoek te doen en tot oplossingen te komen. De vragen zijn zowel individueel als in tweetallen of groepjes te verwerken en kunnen op verschillende momenten in de leergang worden ingezet. Een vraag als Op welke manieren kun je stroom maken? leent zich bijvoorbeeld perfect als leidraad voor een leerling bij het zelfstandig doornemen van een les. Terwijl een vraag als Welke voorwerpen in en rond jouw school hebben een opvallende kleur met een betekenis? juist goed te gebruiken is als een vorm van verdieping ná het klassikaal of zelfstandig doornemen van een les. Je kunt voor alle situaties het beschikbare stappenplan voor groep 5/6 en groep 7/8 gebruiken. Zo werken jouw leerlingen in vaste stappen toe naar een antwoord op de onderzoeksvraag.

Zelf onderzoeksvragen bedenken?

Wil je de leerlingen nog verder uitdagen? Laat ze dan zelf aansprekende onderzoeksvragen bedenken met behulp van de poster ‘Hoe stel ik een goede onderzoeksvraag?’. Deze ontvang je nu tijdelijk gratis bij een methodepresentatie. Lees hier meer praktische tips voor het formuleren van een goede onderzoeksvraag.

Vraag een methodepresentatie van De Zaken van Zwijsen aan

Er zijn nog geen reacties.