Pennenstreken: Aantrekkelijk én overzichtelijk

17 februari 2019

Het is doodstil in de klas van juf Femke. Haar leerlingen uit groep 3b van Kindcentrum De Kameleon in Den Bosch zitten uiterst geconcentreerd over hun schrijfwerk gebogen. Alle meisjes en jongens doen hun best om de letter ‘f’ zo mooi mogelijk op papier te zetten. Femke vertelt: 'We werken al jaren met Pennenstreken en gebruiken sinds dit schooljaar de vernieuwde versie. Nieuw hierin is dat kinderen de ene dag een letter leren en die de volgende dag direct schrijven in een woord.'

Wat Femke erg aanspreekt aan Pennenstreken editie 2 is het werken met het digibord. 'Dat is heel duidelijk en overzichtelijk. Ik weet precies wat ik met de kinderen moet doen.' Eén van de favoriete digibordopdrachten in Femkes klas is het beginspel. 'Op het digibord ga ik een groep letters langs met een virtuele prikker. De letter van die les staat er een aantal keer tussen. Zodra ik bij de goede letter in de buurt ben, roepen de kinderen dat door de klas. Ook het oefenen van de letter in het werkboek vinden ze leuk, dat doen ze met kleurtjes voordat ze de letter echt gaan schrijven.' Een ander element dat kan rekenen op veel enthousiasme van de kinderen is de best gelukte letter in het zonnetje zetten. 'De leerlingen bepalen zelf welke door hen geschreven letter een zonnetje verdient. De werkboeken zijn sowieso erg aantrekkelijk voor de kinderen, met veel kleur en andere opdrachten dan in de vorige versie.'

Evalueren met de leerkrachtassistent

Het hierboven genoemde beginspel is een onderdeel van de Leerkrachtassistent. Deze software voor het digibord neemt de leerkracht veel werk uit handen. Femke: 'Het werken met de Leerkrachtassistent bevalt goed. De opzet van de lessen is duidelijk; ik zie precies wat ik in een les moet doen. Het is fijn om samen met de kinderen op het digibord de les te bekijken.' Ook vindt ze het prettig dat de Leerkrachtassistent altijd aangeeft dat er geëvalueerd moet worden. 'En soms herhaal ik dat de dag erna nog eens. Het is eenvoudig om de evaluatie van de dag ervoor erbij te pakken. Ik evalueer met de kinderen, om ze bewust te maken hoe een goed gelukte letter er uitziet. Zodat ze dat mee kunnen nemen in hun eigen werk.'

Letters in de lucht schrijven

Kinderen leren met Pennenstreken nieuwe letters op verschillende manieren aan. Femke: 'Door in de lucht mee te schrijven en soms ook op de tafel, krijgen kinderen het gevoel hoe de vorm van een letter is. Ze leren een letter dus eerst visueel aan. Ze moeten de letter herkennen tussen andere letters. Daarna laat ik op het digibord zien hoe de letter geschreven wordt en leren ze de letter motorisch aan, door deze op gevoel in de lucht mee te schrijven.'

Combinatie Pennenstreken en Veilig leren lezen

Pennenstreken editie 2 sluit optimaal aan bij de Veilig leren lezen kim-versie die sinds 2014 beschikbaar is voor groep 3. Kindcentrum De Kameleon doet nu mee aan een pilot waarin wordt gekeken of Pennenstreken editie 2 ook kan worden gecombineerd met de 2e maanversie van Veilig leren lezen. 'Voor ons is het soms even puzzelen, maar uiteindelijk leren de kinderen gewoon steeds alle letters.' Pennenstreken heeft voor ieder kind een werkboek en een oefenboek. Femke: 'De oefenboeken zetten we in als extra werk. Kinderen kunnen ervoor kiezen een letter nog een keer te oefenen.'

Verbonden schrift of blokschrift

Met Pennenstreken editie 2 kunnen kinderen behalve verbonden schrift ook blokschrift leren schrijven. De keuze voor een van beide schrijfwijzen ligt bij de school. Femke: 'Wij leren kinderen het verbonden schrijfschrift aan, omdat wij het als school belangrijk vinden dat ze hun eigen handschrift ontwikkelen. Bovendien schrijven ze aan elkaar soms net iets sneller. Ik vind het wel een pluspunt van de methode dat scholen de mogelijkheid hebben kinderen blokschrift aan te leren als aan elkaar schrijven motorisch gezien lastig is.'

Meer weten over de methode Pennenstreken?

Bekijk dan de informatie onder Leermiddelen > methode Pennenstreken.

Er zijn nog geen reacties.