Spelenderwijs van de kleuterklas naar groep 3

10 december 2018

Wat doe je als leerkracht als je merkt dat een kleuter nog niet klaar is voor groep 3? Moet er in groep 3 dan meer ruimte komen voor spelelementen? Bouw je in de kleuterklas minder spelelementen in zodat de kleuter sneller gewend raakt aan groep 3? Of kies je voor een middenweg door je activiteiten niet ‘schools’ in te zetten, maar te vertalen naar een spelaanpak die aansluit bij de ontwikkelingsfase van kinderen in groep 1, 2 en 3.

Onlangs publiceerde de PO-raad een brochure over de doorstroom van kleuters naar groep 3. Hieruit blijkt dat vertraging in de schoolloopbaan vaak begint bij de overgang van groep 2 naar groep 3. Oók blijkt uit dit onderzoek dat kleuterbouwverlenging in veel gevallen geen blijvend positief effect heeft.

Ongeveer een op de tien kinderen kleutert een jaartje extra. Over het nut van deze kleuterbouwverlenging bestaan echter twijfels. In de praktijk blijkt dat veel kinderen slechts tijdelijk profijt ervan hebben, maar in hun verdere schoolcarrière alsnog tegen problemen oplopen.

Op scholen waar veel kleuterbouwverlenging voorkomt, kan het zinvol zijn om de doorstroom onder de loep te nemen. Hoe is bijvoorbeeld de aansluiting met groep 3. Hoe wordt de doorgaande leerlijn geconcretiseerd?

De meeste scholen in Nederland leren hun leerlingen in groep 3 lezen met Veilig leren lezen. Dit is de meest gebruikte en meest succesvolle manier om kinderen te leren lezen. Het spelenderwijs leren in Veilig leren lezen (onder andere met het bijtje Zoem) zien we ook terug in Schatkist, het totaalaanbod voor kleuters. Bovendien wordt hetzelfde plannings-, observatie- en registratiesysteem gebruikt om de ontwikkeling van de kinderen te volgen. Dit concretiseert de doorgaande leerlijn en zorgt voor herkenning bij zowel leerkrachten als leerlingen. Het is vaak de kunst om activiteiten voor kleuters niet ‘schools‘ in te zetten, maar te vertalen naar een aanpak die is gebaseerd op spel. Veilig leren lezen en Schatkist zijn in dat opzicht perfect op elkaar afgestemd. Deze doorlopende leerlijn helpt jonge kinderen om spelenderwijs de overstap te maken van de kleuterklas naar groep 3.

In onderstaand korte filmpje zie je de doorgaande leerlijn tussen Schatkist en Veilig leren lezen. De uitgebreide brochure van de PO-raad vind je hier.

Er zijn nog geen reacties.