Stimuleer het spelen in de hoeken

10 december 2018

Spel is een goed middel om kinderen verder te brengen in hun ontwikkeling. Bij het spelen beleven kinderen namelijk plezier en tegelijkertijd leren ze rollen aannemen, zich uiten en omgaan met onderlinge regels en afspraken. Met een goed ingerichte hoek daag je kinderen uit tot spel. Hoe maak je een hoek zo uitdagend mogelijk? En hoe zien de hoeken eruit in Schatkist?

Een rijke speelomgeving biedt veel kansen voor het ervaren van speelplezier en stimuleert de ontwikkeling. Door in je klas hoeken in te richten, geef je je kleuters de ruimte om te spelen, te experimenteren en te onderzoeken. Met een goede inrichting van de hoek zorg je ervoor dat de kinderen veel uitdaging krijgen.

Hoe richt je een hoek het beste in?

  • Betrek de kinderen bij de inrichting van de hoeken. Laat hen zelf ideeën inbrengen. Kies materialen die bij het thema en de spelactiviteiten in de hoek passen. Haal overbodige materialen weg.
  • Gebruik materialen uit de ‘echte wereld’, zoals echte kopjes, borden en pannen. Dit stimuleert het doen-alsof en het zich verplaatsen in de werkelijkheid.
  • Zorg voor genoeg materiaal, maar leg ook niet te veel neer.
  • Zorg ervoor dat de materialen opgeborgen kunnen worden zoals dat in het echt ook gebeurt. Moeten keukenspullen bijvoorbeeld in de oven bewaard worden, dan verwijst dat niet naar de ‘echte wereld’. Dit kan ertoe leiden dat de kinderen ‘zomaar wat gaan doen’.
  • Varieer met de materialen en de inrichting: nieuw materiaal roept nieuwe spelactiviteiten op. Wissel ook eens materialen uit met een collega.
  • Houd in de activiteiten en de inrichting van de hoek rekening met de culturele achtergrond van de kinderen in je groep.
  • Laat de kinderen van thuis materialen voor de hoeken meebrengen.

De hoeken in Schatkist

In Schatkist wordt veel aandacht besteed aan het werken in hoeken. Bij elk anker is aangegeven hoe de hoeken rijk, gevarieerd en betekenisvol kunnen worden ingericht. Er worden verschillende soorten hoeken ingezet die veel kansen bieden voor verdieping via spel, zoals de huishoek en de speelhoek.

De speelhoek krijgt bij elk anker een nieuwe invulling. Door middel van (rollen)spel ontdekken de kleuters de thematiek van het anker. Ze spelen de echte wereld na en proberen er zo grip op te krijgen. In het anker Kunst bijvoorbeeld wordt de speelhoek het atelier van een kunstenaar, in het anker Eten en drinken een restaurant.

In de huishoek spelen de kinderen in het huis van oma, samen met Pompom en andere figuren uit Schatkist. In deze veilige, herkenbare speelomgeving komen de kinderen gericht tot rollenspel. Soms wordt de huishoek verbonden met een andere hoek. In het anker Gezondheid bijvoorbeeld gaan de kinderen vanuit de huishoek pilletjes voor de zieke Pompom halen in de apotheek (speelhoek). Zo ontstaat wederkerig functioneel rollenspel.

Het uitgebreide inspiratieartikel over het belang van een rijke speelleeromgeving vind je in Digiregie.

Er zijn nog geen reacties.