Tips spelend leren in groep 3 - kern start

26 augustus 2019

In deze serie Tips spelend leren voor kern start t/m kern afsluiting, krijgen leerkrachten tips om spelend leren in te zetten in de klas.

Je vindt diverse opdrachten op het gebied van lezen, spellen en creatief schrijven die je in het keuzewerk kunt opnemen, met de voorbereidingen erbij. Zo maak je je lessen extra leuk!

Hoe organiseer je keuzewerk?

Om keuzewerk efficiënt en zo leerkrachtvrij mogelijk te laten verlopen, is een goede voorbereiding belangrijk. Denk hierbij aan de inrichting van het lokaal, het gebruik van een planbord en de manier waarop je uitleg geeft aan kinderen.

Tips voor de inrichting van het lokaal

  • Werkschappen en groepstafels: Zorg voor werkschappen met krukjes langs de wanden van het lokaal. Als er ruimte is, kan je ook extra groepstafels inzetten. Op de werkschappen of groepstafels zet je de materialen voor de diverse opdrachten uitnodigend klaar. Voordeel hiervan is, dat kinderen een werkje dat nog niet af is kunnen laten liggen tot dat ze weer tijd hebben om het af te maken.
  • Werkkaartjes: Maak voor ieder kind een gelamineerd naamkaartje (8x6 cm). Kinderen leggen dit kaartje bij  hun werkje zodat de leerkracht en andere kinderen kunnen zien dat dit kind nog verder wil werken aan deze opdracht.
  • Planbord: Een planbord met foto’s van de diverse keuzewerkopdrachten en naamkaartjes van de kinderen is onmisbaar voor de organisatie van het keuzewerk. Het planbord is deels leerkrachtgestuurd, deels kindgestuurd te gebruiken. Veel leerkrachten plannen voor de volgende dag het werk dat zij de kinderen graag willen laten doen door de naamkaartjes van de kinderen onder de betreffende werkjes te hangen. De kinderen starten met de aangegeven  opdracht, daarna mogen ze vrij doorkiezen. Natuurlijk kunnen de kinderen ook direct vrij kiezen.

Instructie van de diverse opdrachten

Keuzewerk bestaat voor een deel uit opdrachten die in elke kern terugkomen en waarvan alleen de inhoud verandert. Instructie is na kern start niet meer nodig. Er zijn in elke kern ook enkele nieuwe keuzeopdrachten. Maak van die opdrachten een foto en print die op de helft  van een A4tje. Hang deze A4tjes naast het planbord.

Leg bij de start van een nieuwe kern een nieuw werkje uit aan één kind. Als het kind dit goed begrijpt, mag het zijn naam onder de foto van het werkje schrijven. Kinderen die dit werkje ook kiezen, vragen of dit kind hen even wil uitleggen wat de bedoeling is. Daarna mag ook dit kind zijn naam onder de foto zetten.

Opdrachten specifiek voor kern start

Rijmmandjes

In kern start en kern 1 is rijmen nog een goede oefening ter ondersteuning van de auditieve analyse. Met de rijmmandjes kunnen de kinderen deze vaardigheid oefenen.

Nodig:

  • 4 mandjes
  • Rijmende voorwerpjes, in onderstaande lijst staan voorbeelden genoemd.

Werkwijze:

  • De voorwerpen worden op een rij gelegd.
  • Het eerste voorwerpje wordt gepakt en benoemd.
  • Door van links naar rechts de voorwerpjes te benoemen zoeken kinderen het rijmende voorwerp.
     

Drietal

Voor sommige kinderen is het in deze fase van het leren lezen nog moeilijk om de juiste klankpositie van de letters van een woord te bepalen. Drietal is een spel dat  kinderen hierbij op weg helpt en is daarom in deze fase van het lezen bijzonder nuttig. Drietal bestaat uit 24 kaartjes die de letters van acht drieletter-woorden bevatten.

Op elk letterkaartje staat ook een afbeelding. Er zijn bijvoorbeeld drie kaartjes met een afbeelding van kaas. Op elk van de kaartjes met de afbeelding kaas staat één van de letters van het woord kaas. Bij de start van het spel worden de kaartjes geschud. Daarna worden er stapeltjes gemaakt van kaartjes met dezelfde afbeelding.

Vervolgens probeert het kind de kaartjes zo te leggen dat het juiste woord ontstaat. Hiermee wordt de analyse vaardigheid vereenvoudigd omdat de keuze van de letters beperkt is. Drietal kan ingezet worden nadat het derde woord van kern 1 aangeboden is.

Voorbereiding:

  • Downloaden van kopieerbladen 6 en 7 op stevig wit of geel papier.
  • Knip de kaartjes uit en lamineer ze.
  • Stop de kaartjes in een doosje.

 

Meer tips voor spelend leren?  Download hier het hele artikel. Wil je voortaan op de hoogte blijven van nieuws, tips en inspirerende artikelen van Zwijsen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief 

Er zijn nog geen reacties.