Vlotter lezen door zoemend lezen

14 april 2017

Sinds dit schooljaar werken Olga Hock en José van Eeden van basisschool De Molenwiek in Haarlem met de Veilig leren lezen kim-versie.

De kim-versie bevalt ons heel erg goed, de methode heeft een duidelijke opbouw en de materialen zijn erg mooi.

Olga: 'Eén van de grootste kwaliteiten van de kim-versie is de verbeterde didactiek. Om de dag komt er een letter bij. Het woord ‘kim’ verandert de volgende dag bijvoorbeeld in ‘sim’. De kinderen kunnen tijdens de les al ontdekken welke nieuwe letter ze gaan leren en dat maakt het spannend en uitdagend voor ze. Een ander voordeel is dat er veel aandacht is voor woordenschat.'

Zoemend lezen

Met de kim-versie presenteert Veilig leren lezen een andere manier van lezen: het zoemend lezen. Olga: “Onze groep 3-kinderen hebben als kleuters leren hakken, dus zowel voor de kinderen als voor ons is het zoemend lezen een grote verandering. Voor ons is het inmiddels een tweede natuur geworden en ik merk dat ze vlotter gaan lezen.”

Een van de onderdelen die Olga’s leerlingen leuk vinden is Veilig gespeld. “Bij ons maken ze deze opdracht samen met een klasgenootje en dat vinden ze allemaal erg leuk om te doen. Ook het werken met de magnetische letterdoos vinden ze geweldig. De zinnen die ze hiermee maken, lezen ze altijd voor aan de rest van de klas.”

Ze kunnen direct aan de slag

Alle werkboekjes waar de kinderen door het jaar heen in werken, hebben dezelfde opbouw. Olga: “Dus de kinderen herkennen de opdrachten en kunnen direct aan de slag. Op dit moment vinden ze het erg leuk om zinnen in de goede volgorde te zetten zodat er een verhaaltje ontstaat. Het juiste zinnetje bij het plaatje zoeken, vinden ze moeilijk. Dit is dan ook een uitdagende opdracht. En een van de thema’s die mijn leerlingen erg aanspreekt, is het thema ‘feest’.” Olga en José hebben voorbeelden te over van wat hun leerlingen leuk vinden. “Wat hoort erbij of wat hoort er juist niet bij”, gaat Olga verder. “Wat hoort er bij bos? Ze moeten vervolgens de woorden omcirkelen die bij bos horen. Dat zijn dan bijvoorbeeld mos, blad of tak.” Ook het werken op de tablets waarop de software van Veilig leren lezen draait, is populair op De Molenwiek.

Differentiëren

Veilig leren lezen differentieert in zon-, maan- en sterniveau. Olga: “De zonkinderen beheersen snel alle letters. Zij lezen dus ingewikkelder teksten en maken lastiger begrijpend leesopdrachten. Ze hebben hiervoor een eigen werkboek. De maankinderen vormen de basis en afhankelijk van het leerjaar heb je ook sterkinderen in de klas. Zij beheersen bijvoorbeeld nog niet alle letters. In de dagtaak beschrijven we welke groep welk soort en hoeveel opdrachten maakt. Maar we differentiëren ook in het keuzewerk. Na hun dagtaak gaan kinderen aan de slag met bijvoorbeeld de letterdoos, het letterhotel, op de tablet of met een van de spelletjes van de methode. Die zijn er op elk niveau en dat geldt ook voor de leesboekjes. Zo werkt ieder kind naar eigen kunnen.” In de leesboekjes bij de kernen staan teksten in blauwe en zwarte letters. Olga: “De maankinderen lezen de zwartgedrukte regels, de blauwe tekst wordt door mij gelezen of door een kind dat al heel goed kan lezen. Het leuke hieraan is dat de maankinderen vaak ook proberen om de blauwe tekst te lezen en heel trots zijn als dat lukt.”

Aantrekkelijke software

De leerkrachten van groep 3 op De Molenwiek zijn ook zeer te spreken over het gebruiksgemak van de software van Veilig leren lezen. “Ik kan zelf eenvoudig instellen wie er op zon- en op maanniveau moeten werken. Als er nieuwe letters bijkomen, geef ik dat aan en verschijnen die automatisch in de opdrachten”, licht José toe. Beide juffen laten hun leerlingen ook thuis met de software werken. José gaat verder: “Daar zijn de kinderen heel enthousiast over. De thuisopdrachten zijn anders dan die ze hier in de klas maken. Thuis en op school verdienen ze punten met de opdrachten. Daarmee kunnen ze een hut versieren.” De software is beschikbaar op zowel desktop als tablet. De ouders krijgen via hun mail een link van Zwijsen om met de software te werken. Zo kunnen ze zien hoe hun kind scoort op de thuisopdrachten.

Ouderbetrokkenheid

De thuissoftware is een goede manier om ouderbetrokkenheid te stimuleren. In Digiregie, het online observatie-, registratie- en planningsprogramma van Veilig leren lezen, zit een ouderbrief. José: “Wij zetten die altijd op de klassenpagina, maar mee naar huis geven kan ook. Hierin staat met welke kern we bezig zijn, welke letters we gaan leren en tips voor wat ouders thuis kunnen doen aan lezen en leesbevordering.”
De twee leerkrachten uit Haarlem praten ook regelmatig met de ouders over het gebruik van de software thuis. José: “We stimuleren ouders en kinderen om ook thuis te oefenen en we informeren regelmatig of de kinderen er graag mee werken. Ook stellen ouders ons er regelmatig vragen over. Bijvoorbeeld waarom een bepaalde poort in het programma nog dicht is. Dan leg ik uit dat het kind eerst op school een aantal opdrachten moet maken om de poort te openen waarna ze thuis verder kunnen werken.” De leerkracht heeft inzicht in de resultaten thuis en op school. José en Olga maken ook gebruik van het toetsgedeelte van Digiregie. Daar worden de toetsresultaten ingevuld en kan er een groepsplan gemaakt worden. “Wij voeren de toetsresultaten in en vervolgens maakt de site een groepsplan. Daar staat in hoe we in de volgende kern aan de slag kunnen met de kinderen, bijvoorbeeld welke oefeningen we met de ster-kinderen kunnen doen. Dat is heel handig.”

Lees meer over Veilig leren lezen kim-versie

Er zijn nog geen reacties.