Volop rekenen in Schatkist

22 oktober 2018

Levende staafdiagrammen vormen, een soepballetjesmachine bouwen, zelf geld maken, rekenliedjes zingen: met Schatkist is rekenen nooit saai. Op allerlei momenten werken de kinderen op een speelse, betekenisvolle en doelgerichte manier aan rekendoelen. Dat kan tijdens kringactiviteiten of het werken in hoeken zijn, of in de vorm van regelmatig terugkerende routines.

Rekenen in de kring

Regelmatig staat in Schatkist tijdens activiteiten in de kring een rekendoel centraal. Een mooi voorbeeld van zo’n rekenactiviteit is het maken van ‘levende staafdiagrammen’ bij het anker Gezondheid: de kinderen gaan in de rij staan bij het product dat ze die ochtend als ontbijt gegeten hebben, tellen het aantal kinderen per rij en kiezen daar het juiste getalkaartje bij.

Daarnaast is rekenen bij veel andere activiteiten als een subdoel opgenomen. In de woordenschatactiviteit in het anker Dieren bijvoorbeeld benoemen kinderen diverse dieren en ordenen die op woonplek. Sommige dieren hebben één woonplek, andere dieren wel twee of drie, zoals de orang-oetang die in het wild kan wonen, maar ook in de dierentuin. In deze activiteit wordt naast woordenschat ook aandacht besteed aan ordenen en getalbegrip.

Rekenen in de hoeken

Veel rekenactiviteiten vinden ontdekkend en spelend plaats in de hoeken. Uiteraard is de rekenhoek ingericht met rekenmaterialen, zoals de getallenwand die kinderen laat kennismaken met hoeveelheden en getallen. Maar ook in de ontdekhoek, bouwhoek, huishoek, speelhoek en bij de zand-watertafel vindt ‘ontdekkend rekenen’ plaats. Bij het anker Eten en drinken bijvoorbeeld maken de kinderen in de bouwhoek een soepballetjesmachine, waarbij ze moeten meten welke onderdelen in de machine passen en welke niet, en in de zand-watertafel leggen ze patronen met gekleurde pasta.

Rekenroutines

Schatkist werkt met routines, vaste werkwijzen die worden ondersteund met materialen. Ook hierbij komt rekenen volop aan bod. Bij de routine ‘Rekenschatten’ bijvoorbeeld wordt met de getallenwand gewerkt. De routine ‘Welke dag is het’ leert kinderen omgaan met de week- en jaarkalender. Ook in de prentenboeken met ankerverhalen zijn rekenaspecten verwerkt; in het ankerverhaal ‘Het restaurant van olifant’ van het anker Doen Alsof bijvoorbeeld eten Beer en Tijger grote en kleine gehaktballen en dikke en dunne frietjes. Verder zijn er rekenliedjes die bij verschillende activiteiten kunnen worden aangeboden, zoals het Telliedje.

Het uitgebreide artikel over het rekenaanbod in Schatkist vind je in Digiregie.

Werk je (nog) niet met Schatkist?

Probeer dan eens een gratis (reken)activiteit uit.

Er zijn nog geen reacties.