'Wij geven Estafette een dikke 8'

5 april 2016

De Regenboog in Boekel werkt al acht jaar met Estafette. En dat maakt de school een echte ervaringsdeskundige. Annemiek Ketelaars werkt al dertien jaar op De Regenboog. Ze is IB’er en lees- en toetscoördinator voor de onderbouw en staat eens in de veertien dagen voor de kleuterklas. Ze vertelt over haar ervaringen.

Over de keuze voor Estafette

'Estafette sluit goed aan bij onze visie over lezen. Wij vinden dat lezen leuk moet zijn. Twee jaar geleden zijn we in groep 4 gestart met Estafette. Sinds het schooljaar 2010-2011 gebruiken we deze methode in alle groepen. We kozen voor een start in groep 4, omdat we de overgang van groep 3 - waar we Veilig leren lezen gebruiken - naar groep 4 erg groot vonden. Groep 4 viel echt in een gat.'

Over de meerwaarde van Estafette

'Wij werken dus al acht jaar met Estafette en konden direct met de nieuwe versie aan de slag. Het sluit perfect aan op Veilig leren lezen. De handleiding is duidelijker. Uit de instructie blijkt goed hoe je met de drie niveaus (risicolezer, methodevolgers, vlotte lezer) om moet gaan en hoe je dit organiseert in de klas. De boekjes van Estafette Nieuw zijn mooier dan die van Estafette, en de Omnibus is een goede aanvulling. Er is veel variatie in het soort verhalen, er staan bijvoorbeeld recepten in, maar ook krantenartikelen.'

Over differentiëren met Estafette

'We zijn erg gecharmeerd van de differentiemogelijkheden in Estafette, maar kiezen er bewust voor om in groep 4 nog niet te differentiëren. De ongedifferentieerde aanpak die we hanteren in groep 3 zetten we in groep 4 voort. Wij merken dat kinderen in groep 4 echt nog instructie nodig hebben en willen de zwakke lezers nog niet losmaken van de rest. In groep 5 werken we natuurlijk wel gedifferentieerd. Het eerste half jaar gaan we aan de slag met Aanpak 1 en 2 en na een half jaar breiden we dit uit met Aanpak 3.'

Over Estafette in groep 4

'Als leerkracht kun je de drie kwartier leesles in groep 4 makkelijk vol maken. De methode geeft inhoudelijk veel ruimte om de les didactisch goed neer te zetten. Ik werk zelf het liefst naar een verhaal toe en dat kan met Estafette. Een les in het boek start altijd met een deel van het verhaal en behandelt daarna de moeilijke woorden. Ik ga eerst met de moeilijke woorden aan de slag, zodat de kinderen het fragment daarna vlot kunnen lezen. De kans dat ze gefrustreerd raken doordat ze woorden niet begrijpen, is dan kleiner.'

Over het toetsen met Estafette

'We zijn erg blij met de oefeningen waarbij de leerlingen het juiste woord moeten onderstrepen. Ze hebben de keuze uit drie woorden waarvan er slechts één in de zin past. Dit sluit aan op de toets leestechniek van het Cito die onze kinderen doen.'

Over de materialen voor de drie Aanpakken

'Estafette heeft echt voldoende materiaal voor alle groepen en niveaus. Wel gaan de kinderen van Aanpak 3 nu heel snel door de Estafetteloper heen. We werken ook met ‘Vloeiend en vlot’ waar leuke korte teksten in staan. Iedere dag wordt in de groepen 4,5 en 6 een bladzijde hieruit gelezen. De kinderen doen dit samen met hun maatje.'

Over de reacties van de leerlingen

'De kinderen vinden Estafette erg leuk en duidelijk. De teksten nodigen uit tot lezen. Doordat de verhalen goed voorbereid worden, kun je ze als docent op een leuke manier brengen met veel intonatie bijvoorbeeld. De jongere kinderen zijn erg enthousiast over de verhalen en de ouderen horen we nooit mopperen. Ze vinden deze methode in ieder geval veel leuker dan de vorige.'

Over het cijfer voor Estafette

'Wij geven Estafette een dikke 8. Het is een leuke methode waarin veel aan bod komt en waarmee de kinderen echt leesmeters maken. De handleiding en gebruiksaanwijzing zijn duidelijk; als docent hoef je weinig voor te bereiden. Als je een jaar met de methode werkt dan ken je hem van binnen en van buiten.'

Lees meer over de lesmethode Estafette

Er zijn nog geen reacties.