Samen sociaal online tijdens de week van de mediawijsheid

Van vrijdag 5 t/m vrijdag 12 november is het de Week van de Mediawijsheid. Dit jaar met het thema ‘Samen sociaal online’. In deze speciale week wordt extra aandacht gevraagd voor kritisch, leerzaam en vooral positief mediagebruik. En dat is hard nodig, want het afgelopen jaar zijn we massaal online gegaan. Zo’n driekwart van de mensen gebruikte in 2020 online media zoals WhatsApp en videobellen. In 2015 was dat nog ‘maar’ 57% (SCP, 2021).

Wil jij als leerkracht ook aandacht geven aan het thema mediawijsheid? Dan hebben wij een tip voor je: de boekenserie Lees je digiwijs, met gratis digibordlessen! Bespreek online gedrag bijvoorbeeld aan de hand van bijgaand filmpje van een van de auteurs van de serie, Marlies Slegers.

Boekenserie Lees je digiwijs

Dat er op internet soms dingen misgaan is een fact of life. Het is belangrijk dat leerlingen dit weten en hulp inschakelen als dat nodig is. In de boekenserie Lees je digiwijs van Zwijsen leren kinderen spelenderwijs over digitale geletterdheid. In ieder boek wordt aandacht besteed aan een van de vier basisvaardigheden van digitale geletterdheid: informatievaardigheden, mediawijsheid, basisvaardigheden ICT en computational thinking. Er zijn boeken voor kinderen in groep 5 en 6 en boeken voor kinderen in groep 7 en 8. De boeken zijn los verkrijgbaar, maar ook in twee pakketten: een pakket voor groep 5-6 en een pakket voor groep 7-8.  De verhalen vormen een kapstok om in de klas te praten over de verschillende aspecten van digitale geletterdheid.

Actuele onderwerpen als nepnieuws, gameverslaving, gehackt worden

De boeken zijn geschreven door verschillende kinderboekenschrijvers én experts: een unieke combinatie van fictie en non-fictie. De verhalen zijn aansprekend, spannend en herkenbaar. Begrippen worden uitgelegd in informatieve kaders en een woordenlijst. ‘Deze boekenserie gaat over hedendaagse onderwerpen, zoals: nepnieuws, sociale media, gameverslaving, gehackt worden, robotica en internetfraude. Belangrijk dus dat deze serie er is’, aldus Remco Pijpers, strategisch adviseur digitale geletterdheid bij Kennisnet.

Mediawijsheid bespreken in de klas

Bespreek online gedrag bijvoorbeeld aan de hand van bijgaand filmpje van schrijfster Marlies Slegers. In het door haar geschreven boek Hartjes en bommen gaat het om het verzamelen van likes voor een winwedstrijd. Hoe doe je dat op een eerlijke manier?

Gratis digibordlessen over mediawijsheid

Zwijsen ontwikkelde in samenwerking met Cubiss een aantal digibordactiviteiten rondom mediawijsheid. Met 5 lessen van 20 minuten heb je als leerkracht voldoende handvatten om diverse onderwerpen rondom digitale geletterdheid te bespreken. De lessen bevatten een mix aan activiteiten die de leerlingen aan het denken zetten, waarmee ze actief aan de slag kunnen gaan en die discussie uitlokken. Met quizvragen, checklists, leuke opdrachten, grappige filmpjes en een maakactiviteit waarin de leerlingen zelf ‘nepnieuws’ gaan schrijven.

Download de gratis digibordactiviteiten Digiwijs en de bijbehorende handleiding.

Informatieve kaders en woordenlijsten

Alle boeken bevatten een woordenlijst en informatieve kaders tussen de tekst. Zie het voorbeeld hieronder van een informatief kader over wedstrijden op internet (uit ‘Hartjes en bommen‘ over social media, sociale (online) druk, vloggers en influencers).  Pagina uit Hartjes en bommen, serie Lees je digiwijs

Gratis downloads per boek

Behalve de digibordactiviteiten heeft ieder boek zijn eigen extra materialen zoals checklists over sterke wachtwoorden, hoe je nepnieuws herkent en wat wel en niet kan/mag op social media. Download ze hieronder of vanaf de afzondelijke boekpagina’s. 

Reacties (0)

Geef een antwoord

Jouw email wordt niet gepubliceerd.

Toegevoegd aan winkelmand

Naar winkelmandje