Lesideeën voor bewegend leren bij de zaakvakken

Huppelend naar de middeleeuwen en rennend naar Berlijn. Het kan! Met opdrachten voor bewegend leren tijdens de lessen wereldoriëntatie. Lees hier wat de voordelen zijn van bewegend leren en breng het meteen in de praktijk. Hoe? Met kant-en-klare lesideeën voor bewegend leren die speciaal voor De Zaken van Zwijsen geschreven zijn.

Bewegend leren wordt steeds populairder. En terecht, want af en toe bewegend leren in de klas zorgt voor nog meer plezier en sprankeling tijdens de lessen. En dat niet alleen. De voordelen op een rij:

Motivatie

Kinderen hebben een natuurlijke drang om te spelen, te bewegen en te ontdekken. Door af en toe in beweging te komen tijdens de les kunnen ze hun energie kwijt, houden ze hun aandacht erbij en leren ze met nog meer plezier.

‘Kinderen hebben een natuurlijke drang om te spelen, te bewegen en te ontdekken.’

Lesstof beter onthouden

Door bewegend te leren koppel je het leren aan een ervaring. Rennen naar het tijdvak de middeleeuwen bijvoorbeeld. Door die koppeling dient de ervaring als een soort ezelsbruggetje om de stof te onthouden. Bijkomend voordeel: tijdens het bewegen gebruik je meer zintuigen waardoor de stof beter beklijft.

‘Door het leren te koppelen aan een ervaring, onthouden kinderen de lesstof beter.’

Minder zenuwen

Een mooi bijeffect van het bewegen is dat er dopamine vrijkomt, wat minder zenuwachtig maakt. Hierdoor durven kinderen makkelijker fouten te maken. Dus een keertje te veel springen of met een paar klasgenootjes naar Parijs rennen terwijl je in Madrid moet zijn, geen probleem! Want fouten maken is goed, daar leer je juist van. Zo veel voordelen!

‘Door te bewegen komen er geluksstofjes vrij en zijn kinderen minder bang om fouten te maken.’

Moeten de leerlingen dan de hele les in beweging zijn? Welnee! Maar af en toe een bewegend leren-activiteit zorgt voor afwisseling en vooral voor heel veel plezier.

Zelf aan de slag

Probeer het zelf met deze speelse lesideeën:

Vond je deze lesideeën leuk? Houd de site in de gaten want binnenkort volgen gratis lesideeën bewegend leren bij Wereldzaken en Tijdzaken!

Op de hoogte blijven van nieuws, inspiratie, lesideeën en leuke tips over de zaakvakken geschiedenis, aardrijkskunde en natuurkunde? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief!

Reacties (1)
Hans schreef op 16 maart 2022:
6 Jaar geleden heb ik als kleuterleider al gepleit voor stoelen weg uit de kleuterklas. Alle hoek-activiteiten werden staand gedaan; schilderen, krijten, poppenkast spelen, slopen, repareren, darten, muziek maken en beluisteren, laboratoriumhoek. Die activiteiten werden altijd gekozen. Doen!! Vooral jongens werden er blij van en verveelden zich minder. Ze konden hun energie kwijt. Als 1 aprilgrap een keer alle stoeltjes verstopt, omdat zitten niet goed was en bewegen wel. Die grap sloeg in.

Geef een antwoord

Jouw email wordt niet gepubliceerd.

Toegevoegd aan winkelmand

Naar winkelmandje