Veelgestelde vragen software Veilig leren lezen 2e maanversie
Lezen met Zoem
Algemene systeemeisen
Internetverbinding
Breedband en/of Wi-Fi
Systeemeisen voor PC
Browser
- Windows 7 en hoger
- Internet Explorer 9 en hoger
- Mozilla Firefox
- Google Chrome
- Microsoft Edge
- De browser dient JavaScript te ondersteunen
- De browser dient cookies te accepteren
- De pop-up ‘blokkeren’ dient uit te staan
- De browser dient HTML5 te ondersteunen
- De browser dient SVG te ondersteunen
- De browser dient cookies te accepteren
Het advies voor de schermresolutie bedraagt minimaal 1024 x 768.
Systeemeisen voor tablet/mobiel device
Besturingssysteem en browser
- Apple iPad 2 en 3 – meest recente versie IOS- Safari of Google Chrome
- iPad 4 Retina – meest recente versie IOS – Safari
- Samsung Galaxy Note, Androïdversie 4.2.1 in combinatie met Google Chrome Mobile
- De browser dient cookies te accepteren
Downloaden resultatenoverzichten in Leerkrachtmodule
- Acrobat Reader 9.5 en hoger (gratis)
* Het programma is getest met de hierboven genoemde systeemeisen. In andere combinaties werkt het programma mogelijk ook goed. Uitgeverij Zwijsen kan dit echter niet garanderen. U kunt dit zelf beoordelen door gebruik te maken van het proefabonnement. Hiermee kunt u het programma 3 maanden op proef uitproberen.
In de Leerkrachtmodule op het tabblad Veilig leren lezen ga je naar het ‘Individueel leerlingoverzicht’. Vervolgens kies je de groep en dan kies je rechtsboven voor ‘Meerdere overzichten printen/opslaan als pdf’. Vervolgens selecteer je de leerlingen van wie je de individuele overzichten wilt zien.
Wanneer je je keuze maakt in de kolomkop, geldt deze instelling voor de hele groep. Wil je voor een leerling een uitzondering maken, dan kun je dit aanpassen op het niveau van deze ene leerling.
De resultaten van leerlingen worden altijd opgeslagen. Zodra een leerling een opdracht in een oefening heeft gemaakt, wordt dit resultaat opgeslagen in de Leerkrachtmodule.
Deze resultaten kun je vinden bij Groepsresultaten en Individueel leerlingoverzicht.
Op het moment dat de leerling weer verder gaat met het programma en kiest voor dezelfde kern, instapmoment en aanpak, gaat de leerling verder waar hij gebleven is.
Op het tabblad Veilig leren lezen in de Leerkrachtmodule kun je de instellingen voor iedere leerling aanpassen. Afhankelijk van je keuze kan de leerling wel of niet kiezen uit de kern, het instapmoment of de aanpak. Wanneer een leerling alle oefeningen binnen een instapmoment heeft gedaan, kan hij een keuze maken uit deze oefeningen. Er verschijnen dan pijltjes naast de dobbelsteen.
De werking van de rechtermuisknop in het leerlingprogramma is standaard uitgeschakeld.
Dit kan verschillende oorzaken hebben. Controleer of er niet allerlei software (denk aan apps) open staat. Als je die zo veel mogelijk sluit, zal het programma waarschijnlijk beter werken. Daarnaast adviseren wij om in ieder geval dagelijks na gebruik de browser volledig af te sluiten.
Als je op een Android-versie werkt, raden wij je aan om je de applicatie met Google Chrome opstarten. Je kunt de mobiele versie van Google Chrome gratis downloaden.
Voor Lezen met Zoem adviseren we gebruik van Google Chrome op een iPad. Apple staat echter niet toe dat er op het bureaublad van een iPad een snelkoppeling wordt gemaakt die geopend wordt met de Chrome-browser van Google. D.m.v. Mobile Device Managment (MDM) is het wel mogelijk om een snelkoppeling (een webclip) te maken te die wordt geopend in Chrome. MDM is een protocol in iOS en OS X waarmee onderwijsinstellingen apparaten op afstand kunnen configureren en beheren. Je netwerkbeheerder kan je hier bij helpen.
Vanaf dag 12 in kern 1 kennen de leerlingen voldoende letters om met de oefeningen aan de slag te kunnen. Leerlingen met een volledige letterkennis kunnen natuurlijk vanaf dag 1 al aan de slag met Lezen met Zoem.
Leerkrachtassistent
De leerkrachtassistent van Veilig leren lezen 2e maan en Veilig Stap Voor Stap zijn omgezet naar HTML. Hierdoor is het niet meer mogelijk deze te openen in Internet Explorer.
Open de Leerkrachtassistent daarom in een andere browser: Microsoft Edge of Google Chrome. Vraag je ict-coördinator om de leerkrachtsnelkoppeling van Basispoort aan te passen. Tot die tijd kun je op deze manier de Leerkrachtassistent openen:
- Open Microsoft Edge of Google Chrome
- Ga naar www.Basispoort.nl en log in
- Ga bij lesmateriaal naar Veilig leren lezen en open de leerkrachtassistent.
Wij zijn ervan op de hoogte dat de knop momenteel niet zichtbaar is.
Dit ongemak zal worden opgelost bij de eerstvolgende release van de Leerkrachtassistent.
Op dit moment kunnen wij geen indicatie geven wanneer deze wordt ingepland.
Tot die tijd kun je op de volgende manier instellingen maken:
- Ga naar https://leerkrachtmodule.zwijsen.nl.
- Klik in de groene balk op ‘Veilig Leren lezen’.
- Links in het scherm staat ‘instellingen aanpassen’. Klik daarop.
- Je komt dan in het instellingenscherm.
Hier vind je een overzicht met de instapmomenten.
Indien de applicatie vastloopt vanwege problemen met de internetverbinding, kun je klikken op F5. De pagina wordt dan vernieuwd. Let op: alles wat je in die sessie hebt gewijzigd, wordt op dat moment gewist. Neem bij blijvende problemee contact op met je eigen systeembeheerder of met onze klantenservice.
De Leerkrachtassistent is gemaakt voor een beeldschermresolutie van 1024 x 768. Bij grotere schermresoluties wordt de ruimte opgevuld met een zwarte achtergrond zodat er een rustig beeld ontstaat. Er zijn op dit moment geen plannen om de Leerkrachtassistent aan te passen op andere beeldschermresoluties.
Toetssite
De controletaken in de werkboekjes zijn niet opgenomen in de toetssite. De ervaring heeft geleerd dat bijna alle kinderen hier foutloos op scoren. Registratie hiervan levert weinig informatie op.
Bij het verschijnen van de 2e maanversie waren de toetsmomenten voor AVI nog in oktober, maart en juni. Inmiddels zijn deze gewijzigd in M3 (medio januari tot medio februari) en E3 (juni). De lentesignalering vindt plaats rond maart/april. Op dat moment is er dus geen officieel afnamemoment meer voor AVI.
Letterkennis is de basis voor het lezen. Wanneer een kind niet alle letters vlot herkent, is het van belang dat hier aandacht aan wordt besteed (zie ook de tips voor risicolezers bij elke kern). Daarom moet er, ook wanneer een kind slechts één of twee letters niet correct benoemd, een signaal worden afgegeven.