Leesbevordering start bij kleuters én ouders

Op Islamitische basisschool Al-Iman in Almere is veel aandacht voor leesbevordering. Leerkrachten beginnen er al mee in de kleuterklas en betrekken ouders er ook bij.Fatima Ballilou is ib’er voor de onderbouw, ze vertelt: “Leesbevordering start bij ons al in de kleuterklassen. Elke ochtend komen ouders de klas in om een kwartier te lezen met hun kind. Ook de kinderen in groep 3 mogen met een ouder lezen. Vanaf groep 4 lezen alle leerlingen zelfstandig.” De school betrekt ouders actief bij het lezen. “Toen een aantal kinderen uit groep 3 tijdens een tussenmeting een te laag AVI-niveau haalde, zijn we samen met ouders aan de slag gegaan. We hebben ze gestimuleerd thuis samen te lezen en dat werkte. Al na een paar maanden zaten alle kinderen op het juiste niveau!”

Leeskilometers maken

Deze basisschool laat oudere kinderen met jongere schoolgenootjes lezen. Kinderen vanaf groep 4 die nog niet op niveau lezen, krijgen een tutor uit groep 8. De groep 8-leerlingen leren van de taalcoördinator hoe ze de jongere kinderen het beste kunnen begeleiden en hoe ze bijvoorbeeld een foutje kunnen corrigeren. “Wat dit oplevert? Het draagt bij aan actief burgerschap; kinderen helpen jongere kinderen zonder eigen belang. Daarnaast worden er leeskilometers gemaakt en is het bevorderlijk voor het zelfvertrouwen zowel voor de oudere leerling die een ander iets mag leren, als voor de jongere leerling die succeservaringen opdoet.”

Leesplezier en -succes

Alleen zorgen dat kinderen regelmatig lezen, is niet voldoende. Vooral leesplezier leidt tot meer lezen. Fatima: “Het is belangrijk voor kinderen dat ze succes en plezier ervaren tijdens het lezen. Kinderen in groep 3 die moeite hebben met lezen, laten we verhalen uit kernen van Veilig leren lezen die ze al gehad hebben, nog eens lezen. We merken dat de herkenbaarheid ervoor zorgt dat ze een tekst makkelijker lezen. Kinderen uit de midden- en bovenbouw die op niveau lezen, mogen ook best eens een stripboek pakken. En voor kinderen die AVI-plus lezen, is er bijvoorbeeld de serie ‘Het leven van een loser’. Dat zijn erg grappige boeken. Hiermee stimuleren we ook de goede lezers om te blijven lezen.” De ib’er benadrukt dat ook leerkrachten een rol hebben in het aanwakkeren van leesplezier. “Kinderen die niet zo van lezen houden, pakken sneller een boek waar de leerkracht enthousiast over vertelt.”

Zomerverval voorkomen?

Voor elke vakantie adviseren de leerkrachten van de Al-Imanschool kinderen (en hun ouders) om te blijven lezen. Het is immers zonde als leerlingen terugvallen in AVI-niveau omdat ze een tijdje niet of weinig lezen. “We geven bijvoorbeeld als tip om de zomerleesboekjes van Zwijsen in huis te halen”, vertelt Fatima. Daarnaast gaan leerkrachten met alle ouders in gesprek waarvan het kind niet op niveau leest. “Dan benadrukken ze maar weer eens dat kinderen al enorme profijt kunnen hebben van slechts tien minuten lezen per dag.”

Lees ook de vijf leestips voor een gezellige zomer!

Reacties (0)

Geef een antwoord

Jouw email wordt niet gepubliceerd.

Toegevoegd aan winkelmand

Naar winkelmandje