Mijn kind leert lezen! Kern 2

Gaat jouw kind leren lezen? En ben je benieuwd welke letters je kind leert in groep 3? Verreweg de meeste scholen werken met de methode Veilig leren lezen van Uitgeverij Zwijsen. Het leren lezen is bij Veilig leren lezen opgedeeld in kernen, waarin je kind telkens andere letters leert en waarin specifieke lettercombinaties en klanken centraal staan. In dit artikel lees je wat je kind leert bij kern 2 en krijg je tips om je kind thuis te laten lezen en spelen met letters en woorden. 

Welke letters leert je kind in kern 2?

In kern 2 leren de kinderen de volgende vijf letters: n, t, ee, b en oo. Sommige kinderen verwarren de b met de d (de d wordt in kern 3 geleerd). De kinderen leren daarom nu al als geheugensteuntje dat je de b eruitziet als een been dat tegen een bal schopt. Eerst komt het been, dan de bal.

Kinderen die werken met zon-materialen (een hoger leesniveau dan de basislijn), oefenen het lezen van:

  • eenvoudige samengestelde woorden zoals zakdoek;
  • woorden van één lettergreep die beginnen met twee medeklinkers, zoals kroon;
  • woorden van één lettergreep die eindigen op twee medeklinkers, zoals laars;
  • eenvoudige verkleinwoorden, zoals visje, boompje en tuintje.

(Voor)leestips bij kern 2

Zelf lezen niveau maan

  • raak – Ina Hallemans (makkelijk lezen), ISBN 9789048719037
  • mik, sik, saar, vis – Andrea Kruis (makkelijk lezen), ISBN 9789048719068
  • aap, kip, vis – fotoboek (makkelijk lezen), ISBN 9789048719099
  • ik mis aap – Tineke Meirink, ISBN 9789048719013
  • ik vaar – Marjolein Pottie, ISBN 9789048719044
  • aap aan de haak – Monique van der Zanden en Heleen Brulot, ISBN 9789048719075

Zelf lezen niveau zon

Voorlezen

Zoek in de bibliotheek ook eens naar de leesseries bij Veilig leren lezen, of kijk samen met je kind bij onze kinderboeken (AVI-niveau Start en M3)!

Tips voor spelletjes bij kern 2

Wie maakt de meeste woorden?

Speel een leuk spel met de letters die je kind al kent. Maak letterkaartjes van stukjes karton van twee bij twee centimeter. Schrijf op elk kaartje een letter. Leg de kaartjes met de achterkant naar boven op tafel. Geef iedere speler pen en papier. Pak een zandloper of eierwekker. Het spel kan nu beginnen.

Een kind mag vijf letters omdraaien. Als daar geen klinker bij is, mag het extra kaartjes omdraaien totdat i, aa , e, ee, of oo gevonden is. Laat je kind de letters benoemen. Draai daarna de zandloper om of stel de eierwekker in op drie minuten. Geef de spelers de opdracht zo veel mogelijk woorden op te schrijven. Als de tijd om is, stopt iedereen met schrijven. De spelers wisselen nu hun blaadjes uit. Ze lezen en beoordelen elkaars woorden. Ieder goed woord is een punt waard. Hoeveel woorden kunnen de spelers binnen de gegeven tijd maken?

Welke andere woorden kun je maken van de letters? (niveau zon)

Vraag je kind een zo lang mogelijk woord te bedenken en schrijf dit zelf op. Bijvoorbeeld: voetbalveld. Alle spelers proberen nu zo veel mogelijk nieuwe woorden te maken met dit woord (voetbal, veld, bal, voet, lat, bol, enzovoorts). Wie maakt de meeste woorden? Wissel het bedenken van woorden af.

Reacties (0)

Geef een reactie

Jouw email wordt niet gepubliceerd.

0
    Je winkelmand
    Je winkelmand is leeg< Verder winkelen
      Bereken verzendkosten
      Kortingscode toepassen

        Toegevoegd aan winkelmand

        Naar winkelmandje