Spelen en lezen, gaat dat samen? Met de Speelleesset van Veilig leren lezen wel! Spelenderwijs gaan je leerlingen aan de slag met extra oefeningen in lezen en spellen. De kinderen passen de nieuw geleerde letters direct toe in de spellen.
Didactische uitgangspunten
De Speelleesset sluit natuurlijk aan bij de opbouw en de leesdidactiek van Veilig leren lezen. De spellen zijn gericht op de doelstellingen technisch lezen, begrijpend lezen en luisteren en spelling. Leerlingen oefenen deze vaardigheden intensief, zodat ze veel lezen en het leerrendement hoog is.
Juf Marjolein, basisschool Trudo in Eindhoven:
‘Met de Speelleesset leren ze zoveel meer dan alleen taal en lezen’
Hoe gebruik je de Speelleesset?
De Speelleesset bevat 5 sets die je kunt inzetten in kern 2 t/m 6. Elke kern heeft spellen op maan- én zonniveau. Je zet de Speelleesset in tijdens de fase van het vervolgwerk. Alle kinderen werken dan zelfstandig op hun eigen niveau met de materialen. De spellen zijn geschikt voor samenwerkend leren in groepjes van twee of vier leerlingen, maar ze zijn ook individueel te spelen. Elk spel duurt ongeveer 10 minuten en heeft een eigen opbergdoos. Zo maak je efficiënt gebruik van de beschikbare tijd.
De inhoud van de opbergdoosjes per kern en de verschillende spelvormen vind je in Digiregie en in de leerkrachtmodulen.
De Speelleesset sluit ook aan bij het differentiatiemodel bij Veilig leren lezen: alle spellen hebben een maan- en een zonversie. Het accent bij de spellen uit de maanlijn ligt op de laatst aangeboden letters tot en met het nieuwe structureerwoord. Leerlingen oefenen nieuwe woorden die ze met de geleerde letters kunnen maken. De spellen uit de zonlijn volgen de opbouw van de lees- en werkboekjes zon. Hierin komen vanaf het begin alle letters voor.