Digibord Tijdzaken

Tijdzaken, digibord

Het digibord is het hart van de methode. Je gebruikt de les op het digibord voor een boeiende introductie, een heldere instructie met o.a. filmpjes en animaties en voor samen leren door de interactieve oefeningen en spelvormen in de klas te doen. Daarna gaan de kinderen zelfstandig aan de slag met het digiwerkboek of papieren werkboek. Je kunt ervoor kiezen om de kant-en-klare les te gebruiken, of de les zelf aan te passen door onderdelen weg te laten of toe te voegen. Zo kun je elke les naar je hand zetten.

Toelichting afgebeeld scherm

  1. De slideshow van 10 beelden is een eerste kennismaking met het thema.
  2. De les komt tot leven met een film en/of animatie waarin een proces of ontwikkeling in beeld wordt gebracht. Vanaf schooljaar 2018-2019 zijn al deze clips ondertiteld. Je kunt er zelf voor kiezen om de ondertiteling aan- of uit te zetten.
  3. De les uitbreiden is eenvoudig. Open de pennentool, typ een woord en maak er een link van naar een filmpje, website of eigen bestand.
  4. Deze begrippen staan centraal. Klik erop voor meer uitleg en een foto of filmpje.
  5. Stel zelf de les samen: laat onderdelen weg of voeg er toe.
  6. Hier vind je de digibordopdrachten. Als leerkracht beslis je zelf welke opdrachten je wel en niet aanbiedt.
  7. Hier vind je de opdrachten voor zelfstandig werken. Leerlingen kunnen zelfstandig of in tweetallen aan de lag op laptop, pc of in het werkboekje.
  8. Een mooi en leerzaam einde van elke les: discussieer mee over een stelling.

Voor dove en slechthorende leerlingen

In samenwerking met Kentalis hebben we alle clips in Natuurzaken, Wereldzaken en Tijdzaken voorzien van ondertiteling. Je kunt er voor kiezen de ondertiteling aan of uit te zetten. Mede dankzij deze ondertiteling zijn de methodes ook goed in te zetten voor dove en slechthorende leerlingen.