Gebruik jouw NPO-gelden voor professionalisering

Ben je op zoek naar een professionaliseringsslag voor je medewerkers? Met ons trainingsaanbod helpen we om het beste uit de methode te halen. Op deze pagina bieden we je een overzicht van ons aanbod dat aansluit bij de interventies. En wist je dat je hiervoor je NPO budget kunt gebruiken?

Cursussen en trainingen voor leerkrachten en onderwijsassistenten

Door het volgen van één of meerdere trainingen kunnen leerkrachten een hoop tijd besparen in de praktijk. Maar wist je dat onze trainingen en cursussen ook geschikt zijn voor onderwijsassistenten en intern begeleiders? En dat trainingen ook op stichtingsniveau kunnen worden gegeven? Neem contact met ons op en we zullen samen kijken naar een passende training. Ook wanneer je een training wenst over een specifiek onderwerp dat niet terug komt op deze pagina. We helpen jullie graag met een training op maat.

Praktijkgerichte trainingen bij Veilig leren lezen

Training op maat Veilig leren lezen (2 uur) | Interventie B en/of F

Uitgeverij Zwijsen heeft een breed aanbod van trainingen op maat voor leerkrachten en onderwijsassistenten op allerlei deelonderwerpen. Deze trainingen zijn toegespitst op de methode Veilig leren lezen, zodat je het geleerde direct de volgende dag in je lessen toe kunt passen.

Met een training van twee uur krijg je als leerkracht extra training in een onderwerp naar keuze, bijvoorbeeld ‘Wat te doen met risicolezers’ of ‘‘Hoe haal ik meer uit de leerlingsoftware? Hoe lees ik de overzichten en zet ik de software effectiever in?’. Bekijk hieronder de keuzemodules en stel je eigen training samen of draag zelf een onderwerp aan. Na aanvraag van een training nemen we contact met je op om alle wensen door te nemen.  

Keuzemodules Aanvankelijk lezen

1. Blokschrift of verbonden schrift (45 min.)

Ook in deze digitale samenleving mag leren schrijven niet ontbreken in het onderwijs. In deze module leggen we uit waarom leren schrijven erg belangrijk is en blijft. De voor- en nadelen van verbonden schrift en blokschrift komen daarbij uitgebreid aan bod.

2. Hulp aan risicolezers (45 min.)

Het is belangrijk om direct vanaf de start de aanpak voor risicolezers te intensiveren om de achterstand zo klein mogelijk te houden. Maar hoe pak je dat aan? En waar leg je de accenten? In deze module verkennen we de extra ondersteuningsmogelijkheden vanuit de sterke automatiseerlijn in Veilig leren lezen kim-versie. Daarbij worden veel praktijkvoorbeelden en handvatten voor de extra stertijd aangereikt.

3. Woordenschat (45 min.)

Hoe kun je op een effectieve manier woordenschat aanbieden aan je groep? In deze module krijg je duidelijke handvatten aangereikt en laten we zien hoe je de leerkrachtassistent en de leerlingsoftware kunt inzetten om de woordenschat van leerlingen uit te breiden.

4. Boekenpret (45 min.)

Er zijn boeken voor lezers, voor doeners, voor dichters, moppentappers en zwijmelaars… Boeken voor iedereen! Maar hoe krijg je al jouw leerlingen verslaafd aan boeken? In deze module maak je kennis met diverse mogelijkheden om boeken te presenteren. Daarnaast leer je hoe je eenvoudig het juiste boek kiest voor iedere gelegenheid en voor iedere lezer. Zodat je kinderen aan het lezen krijgt én houdt.

5. Flexibel omgaan met lestypen (45 min.)

Hoe krijg ik alle lessen in de beschikbare tijd gepland en creëer ik toch meer ruimte in het rooster? Op dit soort vragen zoeken we samen met jou een antwoord. Zo krijg je verschillende ideeën aangereikt die je helpen met het plannen en organiseren van al je basislessen en integratielessen. En met het maken van de juiste keuzes.

6. Spelend en bewegend leren (45 min.)

In deze module leer je hoe je de betrokkenheid en motivatie bij kinderen stimuleert door gebruik te maken van spelend en bewegend leren tijdens de leeslessen. Daarbij laten we zien welke (bestaande) materialen je kunt inzetten en ga je zelf ook actief aan de slag met deze werkvormen.

7. Hoe haal ik meer uit de leerlingsoftware? (45 min.)

Software speelt een belangrijke rol in Veilig leren lezen kimversie. Maar wat oefenen de leerlingen precies in de Speeltuin, de Dierentuin, de Bieb en Leesturbo? Hoe houd je overzicht en hoe kun je aan de hand van de groeps- en leerlingoverzichten meer differentiëren met de software op school en thuis? Ontdek het in deze module.

8. Begrijpend lezen (30 min.)

Onderzoek maakt duidelijk dat technisch lezen en begrijpend lezen sterk aan elkaar verbonden zijn, maar beter niet in één leerlijn aangeboden kunnen worden. Hoe zit begrijpend lezen in de Veilig leren lezen kim-versie verweven, wat komt aan bod vanaf kern 6 en welke aanvullende differentiatiemateriaal voor zelfstandig werken kun je inzetten? Het komt allemaal aan in bod in de module ‘Begrijpend lezen’.

E-learning Veilig leren lezen | Interventie F, koppelen aan B

Een online zelfstandig te volgen training voor in korte tijd de kennis te vergroten over de methode en het gebruik ervan. Interessant voor leerkrachten, onderwijsassistenten en invalkrachten. Lees hier meer over ons aanbod aan e-learning.


Praktijkgerichte trainingen Estafette

Training op maat bij Estafette (2 uur) | Interventie B en/of F

Uitgeverij Zwijsen heeft een breed aanbod van trainingen op maat voor leerkrachten en onderwijsassistenten op allerlei deelonderwerpen. Deze trainingen zijn toegespitst op de methode Estafette, zodat je het geleerde direct de volgende dag in je lessen toe kunt passen.
Met een training van twee uur krijg je als leerkracht extra training in een onderwerp naar keuze, bijvoorbeeld ‘De software van Estafette, met iedere klik wijzer’ of ‘Close Reading, leerkrachtvaardigheden en werkvormen’. Bekijk hieronder de keuzemodules en stel je eigen training samen of draag zelf een onderwerp aan. Na aanvraag van een training nemen we contact met je op om alle wensen door te nemen.

Keuzemodules technisch en begrijpend lezen

1. Close Reading, leerkrachtvaardigheden en werkvormen (45 min.)

Leesbegrip is in Estafette geïnspireerd op Close Reading. Een term die je steeds vaker tegenkomt. Maar wat is dat nu precies en hoe vertaal je dat naar de praktijk? Welke rol speelt modelen hierbij? Kun je dat ook inzetten bij technisch lezen? In deze module geven we je handige tips en tricks voor een geïntegreerd leesonderwijs. Ook ontdek je wanneer en hoe je wisbordjes kunt inzetten tijdens het voortgezet lezen. Laat je inspireren!

2. Estafette editie 3 in groep 7 en 8 (45 min.)

In Estafette voor groep 7 en 8 verschuift het zwaartepunt van technisch lezen naar leesbegrip, studerend lezen en studievaardigheden. Er is veel interactie en kinderen gaan actief aan de slag in leeswerkboeken. Maar hoe pak je zo’n les in de bovenbouw nu aan? Tijdens deze module doorlopen we een volledige (basis)les en bekijken we de splinternieuwe materialen.

3. De software van Estafette editie 3 – Met iedere klik wijzer! (30 min.)

Fijn, die methodesoftware voor leerkrachten en leerlingen. Ter ondersteuning of juist als extra uitdaging. Maar hoe weet je of je alles eruit haalt? Loop samen met onze methodespecialist stapsgewijs door de software, leer allerlei handigheidjes en ontdek waar de pareltjes zich bevinden bij de leerkracht- en oefensoftware.

4. Aan de slag met boeken (45 min.)

Er zijn boeken voor lezers, voor doeners, voor dichters, moppentappers en zwijmelaars… Boeken voor iedereen! Maar hoe krijg je al jouw leerlingen verslaafd aan boeken? In deze module maak je kennis met de manieren waarop leesbevordering in Estafette wordt aangeboden. Je gaat aan de slag met een aantal leesbevorderingsactiviteiten die je meteen in de praktijk kunt brengen. Zodat je kinderen aan het lezen krijgt én houdt.

5. Spelend en bewegend leren: ook bij lezen? (45 min.)

Leesplezier behouden is niet altijd makkelijk als er veel geoefend moet worden voor een goede automatisering. Spelend en bewegend leren biedt dan volop mogelijkheden. Maar hoe pas je deze werkvormen toe en wat zijn de do’s en don’ts bij spelend leren lezen? Ontdek het in deze module.

E-learning Estafette | Interventie F, koppelen aan B

Een online zelfstandig te volgen training voor in korte tijd de kennis te vergroten over de methode en het gebruik ervan. Interessant voor leerkrachten, onderwijsassistenten en invalkrachten. Lees hier meer over ons aanbod aan e-learning.


VVE-training Schatkist

Schatkist als VVE-programma | Interventie A

Schatkist editie 3 is door de Erkenningscommissie Jeugdinterventies erkend als ‘goed onderbouwd VVE-programma’. Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) is bedoeld voor kleuters met een onderwijsachterstand (taal- en/of ontwikkelingsachterstand) of een risico daarop. Door te werken met Schatkist editie 3 vergroot je de ontwikkelingskansen van kinderen. Landelijke voorwaarde voor het uitvoeren van alle VVE-interventies is dat leerkrachten de bijpassende VVE-training volgen. Met deze training ontvang je als leerkracht de VVE-certificering.

Training op maat bij Schatkist (2 uur) | Interventie F

Naast de specifieke VVE-training biedt Zwijsen ook trainingen op maat aan voor leerkrachten van groep 1 en 2 en voor IB’ers. Wil je vragen stellen over de inzet van Schatkist editie 3 of wil je meer informatie rondom een specifiek onderwerp of juist een extra verdiepingsslag maken wanneer je al langer met Schatkist editie 3 werkt? Dat kan met een training. De inhoud van deze interactieve training bepaal je helemaal zelf. Je kunt namelijk zelf een onderwerp aandragen of de training opbouwen uit de diverse verdiepende keuzemodules die Zwijsen aanbiedt.

Keuzemodules kleuteronderwijs

1. Observeren – registreren (45 min.)

Een duidelijk zicht op de doelen, een goede observatie en een eenvoudige registratie zijn van groot belang om de ontwikkeling van kleuters in kaart te brengen. Deze module geeft je meer inzicht en handvatten om de registratie van alle observaties bij te houden, zodat je moeiteloos een passend periodeplan kunt opstellen.

2. Rekenen algemeen (20 min.)

In Schatkist is dagelijks volop aandacht voor getallen en bewerkingen, meten en meetkunde. Spelenderwijs leren en ontdekken kinderen rekenvaardigheden via verschillende routines en activiteiten. Ontdek ook hoe rijk Schatkist aan rekenen is!

3. Software (30 min.)

Hoe hangen Digiregie en de leerkrachtassistent samen met de leerlingsoftware voor school en thuis? En hoe zorg je ervoor dat het je helpt in je dagelijkse werk en bij de ontwikkeling van de kleuters? In deze module verken je de software aan de hand van handige kijkwijzers zodat je de digitale mogelijkheden maximaal kunt benutten.

4. Klanken en letters (45 min.)

Hoe ontdekken kleuters klanken en letters? En hoe werk je aan de oriëntatie op lezen en schrijven? Hoe sluit je zo goed mogelijk aan op het leren lezen in groep 3? Deze workshop geeft hier op interactieve en speelse manier inhoud aan, zodat jouw kleuters een goede leesstart in groep 3 kunnen maken.

5. Digitale geletterdheid (45 min.)

Digitale geletterdheid wordt steeds belangrijker in het onderwijs. Maar wat is het nu eigenlijk? In deze praktische module leer je er meer over en laten we zien hoe je het herkent in dagelijkse activiteiten en in Schatkist.

6. Wetenschap & Technologie (45 min.)

Onze samenleving vraagt om een steeds grotere kennis van wetenschap en technologie. Schatkist editie 3 biedt deze vakgebieden daarom structureel aan bij kleuters. In deze module ontdek je onder andere hóe dit wordt aangeboden. Je leert de kansrijke W&T-momenten in je kleutergroep te herkennen en benutten én je gaat zelf een W&T-activiteit ontwerpen aan de hand van de vijf O&O-stappen.

Persoonlijk advies

Wil je meer weten of de mogelijkheden bespreken van een training op maat? Neem dan contact met ons op! We helpen je graag.

Contact

Toegevoegd aan winkelmand

Naar winkelmandje