Thuisonderwijservaringen van ouders: ‘Klassikaal onderwijs is niet te vervangen’

Menig ouder moest slikken toen de basisscholen wederom voor onbepaalde tijd dichtgingen. Na de eerste ervaring met thuisonderwijs wisten ze wat hen te wachten stond: goochelen met eigen werk, schoolwerk, kinderen die school missen en zelf ook nog overeind blijven staan. Gelukkig zijn de scholen weer een weekje open! Hoe hebben jij en je kinderen het thuisonderwijs ervaren?

‘Het was een flinke uitdaging’

Niels (dochter in groep 3 en een zoon in groep 6)

‘Door de lockdowns ben ik nagenoeg fulltime thuis gaan werken, en samen met mijn vrouw thuisonderwijs gaan geven. Dat was op zijn zachts gezegd een flinke uitdaging. De oudste deed het voorbeeldig: hij startte ’s ochtends zelf op, wist precies wat er van hem verwacht werd en had al zijn werk op tijd af. Niets dan lof voor een 9-jarige met zo’n intrinsieke motivatie.

Onze jongste was een heel ander verhaal. Zij zit in groep 3 en vindt dat school, school is, en thuis is thuis. Op school leer je en thuis speel je. Ik kan haar daar eigenlijk ook geen ongelijk in geven. Zij had de grootste moeite met het volgen van de les en het zelfstandig maken van de opdrachten. Veel huilen, wegrennen en wegkruipen. Uiteindelijk heeft haar juf dat ook ingezien en mocht ze fulltime naar school, ondanks dat wij geen cruciaal beroep hebben. Wij als ouders zijn geen leerkracht en daarom accepteerde ze die rol ook gewoon niet. Voor iedereen was dit de beste oplossing.’

‘Klassikaal onderwijs is niet te vervangen door thuis lesgeven’

Hanneke (zoon in groep 5 en dochter in groep 2)

Hanneke: ‘Na al die weken thuisonderwijs bleek maar weer: klassikaal onderwijs is niet te vervangen door thuisonderwijs en ouders die ook ineens “juf en meester moeten spelen”. Het samen werken, het samen spelen, samen leren krijg je niet “nagespeeld” thuis. Ik ben dan ook heel blij dat mijn kinderen weer naar school kunnen. Al weet ik niet voor hoelang.’

‘Ik vond het steeds lastiger om op te laden’

Annemiek (zoon in groep 4, dochter in groep 8 en een zoon op het vwo)

‘Deze tweede periode van thuisonderwijs zag ik toch iets minder zonnig tegemoet dan de eerste periode. Destijds ging ik er vol goede moed tegenaan. Dat kwam natuurlijk doordat ik niet wist wat me te wachten stond, maar ook de heerlijk zonnige periode hielp erg mee. Ook toen was ik tot 12.30 met de kinderen bezig met hun onderwijs en werkte ik van 13.00 tot 21.00 à 23.00 uur voor mijn werkgever.

De afgelopen weken heb ik dezelfde uren gemaakt, maar omdat ik dat van tevoren wist en omdat we in de winterperiode zaten, was het toch lastiger om op te laden. Gelukkig waren mijn kinderen wel weer bijna een jaar ouder en zelfstandiger en was het onderwijs beter geregeld met minder herhaling en meer instructiemomenten. Ondanks alle goede zorgen ben ik blij dat ze weer lekker naar school mogen. Een stuk beter voor mijn werk en effectiviteit, maar vooral voor hun sociaal-emotionele ontwikkeling.’

‘Het online lesschema kreeg ik er niet in’

Alice (een dochter in groep 8, zoon in groep 7 en eentje in groep 5)

‘Van de ene op de andere dag begon hier vervroegd de kerstvakantie, tot groot genoegen van de kinderen. Er is veel tijd gaan zitten in het zo optimaal regelen van goede Wifi op alle mogelijke plekken in huis waar 5 devices fulltime een goede verbinding moesten hebben. De jongste zat beneden in de keuken en de oudste twee – zeer zelfstandig – op hun kamer. Schema’s van school werden geprint en opgehangen. Wie moet, wanneer en voor welke les op welke dag online deelnemen? Welke schoolspullen moesten er klaargelegd worden? Kunnen we gezamenlijk om 12 uur lunchen? Oh nee wacht, middelste heeft om 12:15 uur online les … en ik heb zelf om 13 uur een overleg.

Online lesschema. Foto Bich Tran, Pexels

En zo ging het 5 weken lang. Het online lesschema kreeg ik er niet in, en was op veel momenten niet te combineren met mijn online afspraken, laat staan met mijn werkzaamheden. Hier hadden mijn man en ik ook een heus “thuiswerkschema”; wie zit er van hoe laat tot hoe laat te werken in de kamer en wie tussen de kinderen? Ook werd er een Whatsapp-groepje gemaakt waar vragen in gesteld konden worden. De berichten van de oudste twee waren vaak niet meer dan ‘mama kom’, ‘mag ik eten’ of ‘ik ben er uitgegooid’ (uit de online les). Nu zijn ze alle drie weer naar school. Wat een rust, maar ook weer heel stil. Ik durf het gerust te zeggen: ik mis ze! Op mijn vraag ‘wat ga je het meest missen van thuis?’, zei de jongste zaligmakend ‘de pot met snoep!’ Dat ze die nog niet in een methode hebben opgenomen!’

Reacties (0)

Geef een antwoord

Jouw email wordt niet gepubliceerd.

Toegevoegd aan winkelmand

Naar winkelmandje