10 tips voor het gebruik van de pop Semsom

Een pop in de klas is een effectief hulpmiddel om kinderen te betrekken bij onderwijsactiviteiten. Bij Semsom voor groep 1-2 zet je de pop Semsom wekelijks in tijdens een rekenactiviteit.

Semsom is een leeftijdgenoot en gelijke van de kinderen. Hij spreekt hun taal en kent hun belevingswereld. Semsom houdt van dansen en spelen. Hij is nieuwsgierig en ondernemend. Hij is positief, vrolijk en niet oordelend. Semsom wil graag leren rekenen. Hij weet en kan, net als de kinderen, nog niet alles. Misschien weet en kan hij zelfs iets minder. Hij is niet bang om fouten te maken. Hij wil graag de hulp van de kinderen in jouw groep.

Op de activiteitenkaarten zie je bij welke rekenactiviteiten de pop Semsom een actieve rol heeft. Op de kaarten is de rol bescheiden gehouden. Uiteraard kun je deze rol zelf uitbreiden. De volgende 10 tips helpen je daarbij.

Tips voordat je start met Semsom in de groep

1. Bedenk een eigen verhaal bij Semsom

Tijdens de kennismaking mogen de kinderen vragen stellen aan Semsom. Hij hoeft niet alle vragen te kunnen beantwoorden, maar bereid toch wat antwoorden voor. Wat is zijn voorgeschiedenis? Wat vindt hij leuk? Gebruik bovenstaande beschrijving van Semsom als basis. Door Semsom een eigen verhaal te geven, komt hij tot leven en maak je het makkelijker voor de kinderen en jezelf om je in te leven.

2. Geef Semsom een eigen stem

Voor het inlevingsvermogen is belangrijk dat Semsom een eigen stem krijgt. Kies een stem voor Semsom die dichtbij jouw eigen stem ligt, maar die toch anders is. Forceer je stem niet.

3. Oefen van tevoren met praten en bewegen van de pop

Semsom komt echt tot leven in de klas als hij ook beweegt. Oefen dit van tevoren. Ga voor de spiegel zitten en neem Semsom op schoot. Maak een praatje met hem en oefen daarbij met je stem en de bewegingen.

Tips voor de introductie van Semsom in de groep

4. Start rustig en bouw het langzaam op

Vertel dat je een vriendje hebt meegenomen. Het is een aapje en hij heet Semsom. Neem Semsom op schoot. Laat Semsom en de kinderen rustig wennen aan elkaar. Vertel dat Semsom regelmatig meedoet met rekenen, want dat wil hij graag leren. Wat willen de kinderen graag weten over Semsom? Laat Semsom een aantal vragen beantwoorden. Leg Semsom daarna uit het zicht en maak samen de rekenactiviteit af. Naarmate jullie meer vertrouwd raken met Semsom in de klas, kun je zijn rol bij volgende activiteiten uitbreiden.

5. Geef Semsom een eigen plek in de klas

Richt een plek in de klas in voor Semsom. Zet bijvoorbeeld een stoel voor hem in de rekenhoek. Als hij geen actieve rol heeft, kan hij daar rustig zitten. Als jullie een rekenactiviteit gaan doen, kun je als teken Semsom op een vaste, centrale plek in de klas zetten. Heeft hij een actieve rol bij de rekenactiviteit, dan neem je hem op schoot.

6. Spreek regels af over het gebruik van Semsom

Om de rol van Semsom zuiver te houden, kun je afspreken dat jij hem alleen gebruikt en alleen bij rekenactiviteiten. Je kunt afspreken dat de regels die de kinderen leren voor de omgang met elkaar, ook gelden voor de omgang met Semsom.

Tips voor inzetten van Semsom bij rekenactiviteiten

7. Gebruik Semsom doelgericht

Semsom is leuk en gezellig, maar hij is er vooral om kinderen te betrekken bij rekenactiviteiten. Bedenk steeds van tevoren wat je tijdens de rekenactiviteit via Semsom wilt bereiken. Op de activiteitenkaarten vind je de doelen en aanwijzingen om Semsom in te zetten.

8. Start de rekenactiviteit met Semsom

Voor Semsom is de wereld net zo nieuw als voor de kinderen. Voordeel daarvan is dat je via Semsom andere vragen kunt stellen; vragen die kinderen uitnodigen om te laten zien wat ze wel en niet begrijpen en weten. Gebruik Semsom om een nieuw voorwerp, onderwerp of spel te introduceren en laat de kinderen zijn vragen beantwoorden: Wat is het? Hoe werkt het? Kun je het voordoen? Waar moet je op letten? Hoe doe je dat? Waarom doe je dat? Semsom kan de hulp van de kinderen vragen bij iets dat hij nog moeilijk vindt, bijvoorbeeld tellen: Kun jij het voordoen? Laat eens zien. Laat Semsom niet alleen vragen stellen, maar ook vertellen en afsluiten met: Heb jij dat ook weleens?

9. Laat Semsom jou helpen om inzicht te krijgen

De interacties van de kinderen met Semsom geven jou inzicht in hun ontwikkeling en leerbehoeften. Gebruik deze momenten om te observeren.

10. Sluit de rekenactiviteit af met Semsom

Bij de afsluiting kan Semsom de kinderen helpen met terugkijken op de les: Wat heb je gemaakt of gedaan? Laat eens zien. Hoe ging het? Wat heb je geleerd? Wat vond je leuk? Wat vond je nog moeilijk? Wie heeft een goede tip? Sluit de lesactiviteit af door afscheid te nemen van Semsom en hem terug te brengen naar zijn plek.

Bronnen

Kröger, T., & Nupponen, A-M. (2019). Puppet as a pedagogical tool: a literature review. International electronic journal of elementary education, 11 (4), 393-401. https://doi.org/10.26822/iejee.2019450797.

Meurs, H. (2020). De handpop als pedagogisch middel. Voor ieder kind een vriendje (derde druk). Wonderbaarlijke spiegels.

Remer, R., & Tzuriel, D. (2015). I teach better with the puppet. Use of puppet as a mediating tool in kindergarten education – an evaluation. American Journal of Educational Research, 3 (3) 356 – 365. https://doi.org/10.12691/education-3-3-15.

Reacties (0)

Geef een antwoord

Jouw email wordt niet gepubliceerd.

Toegevoegd aan winkelmand

Naar winkelmandje