Online event: Motiverend taalonderwijs

Op woensdag 2 en 9 februari organiseert Zwijsen een gratis online event speciaal voor taalcoördinatoren. Het thema van de dag is: Motiverend taalonderwijs. De bijeenkomst is deze keer online maar net zo praktisch als de vorige bijeenkomst. Je leert dingen waar je de volgende dag op school al mee aan de slag kunt.

Zo laten we zien hoe je met positieve aandacht voor meertaligheid de hele groep kan motiveren, krijg je inzicht hoe je je taallessen ontdekkend kunt geven en geven we tips om met spelvormen de stof heel anders te verwerken.

Na deze dag heb je een flinke dosis inspiratie waarmee je het taalonderwijs voor jou en je team nog motiverender maakt.

Benieuwd hoe andere scholen met motivatie omgaan? Tijdens de workshops is er voldoende tijd om ideeën uit te wisselen met andere taalcoördinatoren. Om deze reden kunnen er maximaal 50 mensen deelnemen.

Daarom meedoen!

  • Praktisch ingestoken workshops
  • Veel tips om je taalonderwijs nog aantrekkelijker te maken
  • Tijd om ideeën uit te wisselen met andere taalcoördinatoren
  • Een goody bag met motiverende spellen

Een motiverend programma

09:30 – 09:45 Introductie – De kracht van nieuwsgierigheid
09:45 – 11:00 Workshop 1 – Meertaligheid als pluspunt in je taalles
11:00 – 11:15 Pauze
11:15 – 12:30 Workshop 2 – Hoe kun je je taalles ontdekkend geven?
12:30 – 13:00 Pauze
13:00 – 14:15 Workshop 3 – De kracht van spellen in je taal en spellinglessen
14:15 – 14:30 Wrap-up & afsluiting

Of lees hieronder meer over het programma, onze boeiende eerste spreker en motiverende workshopleiders.


Quotes van eerdere deelnemers

‘Heel praktijkgericht, ik kan morgen meteen met nieuwe ideeën aan de slag. Nieuwe dingen geleerd voor mijn team.

‘Inhoudelijk sterk. Mooie onderwerpen waar het echt om gaat in de klas. Enthousiaste sprekers en veel actuele inzichten opgedaan.’

‘Afwisselende en actieve workshops. Het inspireert, informeert en zet je aan tot verdere actie. Ik heb veel nieuwe dingen gehoord en mijn kennis opgefrist.’

‘Duidelijke uitleg en fijne werkvormen in de workshops.’


Programma & sprekers

Op het programma staan 3 interessante en praktische workshops die je niet mag missen. Dat geldt zeker ook voor onze eerste gastspreker Jason Fredrick van Eunen die de aftrap doet.

9:30 – 9:45 Introductie

De kracht van nieuwsgierigheid – Jason Fredrick van Eunen

Een wereld vol met nieuwsgierigen! Deze visie verwezenlijkt Jason Fredrick. Zijn onuitputtelijke nieuwsgierigheid en enthousiasme over hoe de wereld werkt en wat mensen drijft laat hem nooit stoppen met leren.

Jason Frederick van EunenMet Nieuwsgierig Denken zet hij zich in om in het onderwijs meer ruimte te maken voor nieuwsgierig denken en doen. Door middel van een energiek en wetenschappelijk onderbouwd verhaal laat hij leerkrachten, docenten en leerlingen kennis maken met de kracht van nieuwsgierigheid voor een leven lang leren met plezier.

9:45 – 11:00 Workshop 1

Meertaligheid als pluspunt in je taalles – Frederike Groothoff en Tineke Droog

Hoe kan meertaligheid in de klas bijdragen aan taalontwikkeling van alle leerlingen? En hoe kun je meertalige leerlingen goed voorbereiden op de taalles? In deze workshop vertellen we wat er uit onderzoek bekend is over de voordelen van meertaligheid. En we laten je zien hoe deze aandacht voor meertaligheid de hele groep motiveert!

In deze workshop krijg je als taalcoördinator inzicht waar jouw school nu staat ten opzichte van meertaligheid in de school en waar je naartoe zou willen groeien. Ook laten we praktische voorbeelden zien van het betrekken van meertaligheid in je les. Tot slot krijg je veel meertaligheidstips die je direct kunt toepassen op je school.

dr. Frederike Groothoff is expert meertaligheid, heeft zelf jaren voor de klas gestaan en is zelfstandig ambulant taalondersteuner en adviseur. In Taaljacht schrijft Frederike meertaligheidstips voor de handleiding.

 

 

Tineke Droog is taalkundige en conceptauteur van Taaljacht Spelling en Grammatica.

11:15 –12:30 Workshop 2

Hoe kun je je taalles ontdekkend geven? – Marije Heijdenrijk, Rikky Dekkers en Adri van den Brand

In deze workshop laten we je zien hoe je taalles op verschillende manieren kan geven. Zodat deze zo goed mogelijk aansluit op je leerlingen. We rijken hiervoor twee didactische modellen aan. Naast het bekende EDI-model bekijken we het begeleid ontdekkend leren. Kunnen deze beide modellen gebruikt worden in alle taallessen? Bij welke taaldoelen is welk didactisch model zinvol? Zijn deze modellen geschikt voor alle leerlingen?

In deze workshop krijg je als taalcoördinator inzicht in hoe een leerkracht een les op verschillende manieren vorm kan geven. We kijken naar praktische voorbeelden, gaan er zelf mee aan de slag en je leert hoe je je taalles morgen al ontdekkend kunt geven. Je zult zelf ervaren hoe motiverend het werkt!

Marije werkt al ruim twintig jaar als onderwijsadviseur. Ze richt zich op het verbeteren van leerkrachtvaardigheden vooral bij taal/lezen en integrale schoolverbeteringstrajecten waarmee scholen de kwaliteit van het onderwijs en hun opbrengsten willen verbeteren. Daarnaast heeft ze zich o.a. gespecialiseerd in Kagan Coöperatief Leren waarvoor ze als internationaal trainer is opgeleid en al jarenlang scholen traint en coacht in de klas.

Rikky Dekkers was onderwijzeres, opleider Nederlands aan de Opleidingsschool voor Kleuterleidster, PA en pabo, manager bij een schoolbegeleidingsdienst en inspecteur van het onderwijs. Momenteel is ze betrokken bij nascholingsprojecten voor leraren basisonderwijs en conceptauteur taal bij Zwijsen.

13:00 – 14:15 Workshop 3

De kracht van spelletjes in je taal- en spellinglessen – Marion Siemonsma en Natasja van Boxtel

Van spelletjes wordt iedereen blij. Ook jouw leerlingen. Een spel kan worden ingezet om eens op een andere manier de leerstof te verwerken of te herhalen. En het werkt heel motiverend. In deze wokshop hoor je hoe dat komt. Je maakt kennis met verschillende taalspellen en je leert wanneer je welke kunt inzetten. Ook wisselen we ervaring uit: wat is bijvoorbeeld jouw beste kasttip? Terug op school kun je meteen gaan spelen!

Marion Siemonsma is dol op bordspellen. Ze schrijf over spellen en hoe je ze inzet voor educatieve doelen. Ze gebruikt spellen in haar eigen lessen en verzorgt regelmatig spelmiddagen op de school van haar zoon. Op haar website Pen-en-pion.nl komen haar spellenkennis, onderwijsachtergrond en schrijfverslaving samen in het Kenniscentrum Spel. Daarnaast geeft Marion lessen Nederlands aan anderstaligen.

Natasja van Boxel is werkzaam als uitgever taal & spelling bij Uitgeverij Zwijsen. Natasja was hiervoor werkzaam als leerkracht, remedial teacher, orthopedagoog, dyslexie-expert en onderwijsadviseur.

14:15 – 14:30 Wrap-up & afsluiting


Gratis goodiebag voor deelnemers

Neem je deel aan alle workshops? Dan sturen we je na afloop een goodiebag met motiverende spellen die je direct in de klas kunt inzetten.

Reacties (0)

Geef een antwoord

Jouw email wordt niet gepubliceerd.

Toegevoegd aan winkelmand

Naar winkelmandje